Cycle4Climate hankkeessa edistetään aktiivisesti pyöräilyä arjen liikennemuotona

Espoon tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Tällä hetkellä liikenteestä syntyy noin kolmannes Espoon hiilidioksidipäästöistä. Näistä päästöistä yli puolet syntyy yksityisautoilusta (HSY 2025). Pyöräily on tehokas keino alentaa päästöjä arjen matkoilla. Pääkaupunkiseudulla yli kolmannes seudun sisäisistä autolla tehdyistä matkoista on alle 5 kilometrin pituisia ja autossa matkustaa keskimäärin 1,35 henkeä yleisesti autolla tehtävillä matkoilla (HSL 2024) - nykyisin lyhyitä ja yksin autolla kuljettavia matkoja on mahdollista tehdä myös pyörällä. Pyörän käytöllä on myös positiivisia terveysvaikutuksia, se on edullista, ja se tukee viihtyisien kaupunkiympäristöjen muodostumista (Tuominen et al. 2025). Yhteiskäyttöiset kaupunkipyörät mahdollistavat kätevän pyörän käytön niiden palvelualueilla. Tavanomaisen polkupyörän rinnalle suosiossa on kirinyt viime vuosina myös sähköpyörät, joilla voidaan laskea pyöräilyn fyysistä rasitetta ja lisätä kuljettavan matkan pituutta.
Espoon kaupunki on mukana EU Interreg Central Baltic -ohjelman osarahoittamassa Cycle4Climate(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) -hankkeessa (2024-2027). Hankkeen tavoitteena on laskea liikenteestä syntyviä hiilidioksidipäästöjä edistämällä polkupyörän käyttöä arjen liikkumisvälineenä työikäisten espoolaisten keskuudessa. Hankkeen toimenpiteisiin liittyy liikkumisdatan keruuta ja analyysiä, yhteiskehittämisen työpajoja eri sidosryhmien kanssa sekä sarja toimenpiteitä, millä pyritään tuomaan kaupungin nykyistä pyöräilyinfrastruktuuria ja -palveluita näkyviksi. Toimet keskittyvät erityisesti Tapiola-Otaniemi-Keilaniemi alueelle, missä pyöräilyinfrastruktuuria ja -palveluita on ennestään hyvin tarjolla, mutta niiden käyttöä olisi vielä mahdollista lisätä. Hankkeen oppeja on tarkoitus hyödyntää myös laajemmin Espoossa.
Espoon lisäksi hankkeessa toteutetaan vastaavia toimia myös Gävlen (Ruotsi), Pärnun (Viro) ja Riikan (Latvia) kaupungeissa. Kaupunkien välisellä yhteistyöllä pyritään löytämään yhdessä vaikuttavia toimenpiteitä sekä keräämään toteutettujen toimenpiteiden oppeja talteen erilaisista kaupunkikohtaisista konteksteista. Hankkeessa on näiden neljän kaupungin lisäksi mukana neljä korkeakoulukumppania - Gävlen yliopisto, Tarton yliopisto, Riikan teknillinen korkeakoulu ja Metropolia ammattikorkeakoulu - jotka keskittyvät erityisesti pyöräilydatan keräämiseen, analyysiin ja vaikuttavien toimenpiteiden tunnistamiseen sekä yhteiskehittämiseen muotoiluajattelun kautta.
Katsaus ensimmäiseen hankevuoteen
Hankkeessa toteutetaan sarja toimenpiteitä, millä pyritään tuomaan Espoon nykyistä pyöräilyinfrastruktuuria ja -palveluita näkyviksi 2025-2026 aikana. Ensimmäiset toimet toteutettiin keväällä 2025:
- Helmikuussa järjestettiin avoin tapahtuma pyöräilyn tehostetun talvikunnossapidon reitin varrella Otaniemessä. Tapahtumassa esiteltiin pyöräteiden talvikunnossapidon kalustoa ja jaettiin tietoa pyöräilyn kehittämistoimenpiteistä Espoossa. Lisäksi osallistujat pääsivät keskustelemaan (talvi)pyöräilyn edistämisestä kaupungin asiantuntijoiden kanssa.
- Huhtikuussa järjestettiin avoin kestävän työmatkapyöräilyn tapahtuma Otaniemessä, missä esiteltiin ajankohtaista tietoa työmatkaliikkumisesta ja erityisesti työmatkapyöräilystä Tietokylän työntekijöille ja vierailijoille. Paikalla oli myös alan yrityksiä, ja tilaisuudessa oli muun muassa mahdollista kokeilla sähköpyörällä ajoa.
- Toukokuussa hankkeessa järjestettiin Espoon Asuntojen kanssa asukkaille pyöräilyiltamat, missä perehdyttiin pyörän huoltoon ja kunnossapitoon kouluttajan johdolla.
- Toukokuun alussa vietettiin tuttuun tapaan Pyöräilyviikkoa, joka aiempien vuosien tapaan tarjosi erilaisia tapahtumia ja tilaisuuksia ympäri pääkaupunkiseutua.
Lisäksi hankkeessa toteutettiin keväällä 2025 laaja liikkumiskysely kaikissa hankekaupungeissa samanaikaisesti Tarton yliopiston ja Gävlen yliopiston johdolla. Kyselyssä kartoitettiin, minkälaiset tekijät tukevat tai estävät työmatkapyöräilyä tällä hetkellä. Espoon osalta kyselyyn vastasi noin 250 henkilöä. Kyselyn tuloksia analysoidaan parhaillaan, ja niitä hyödynnetään muun muassa hankkeen jatkotoimenpiteiden suunnittelussa.
Cycle4Climate Forum -konferenssi kokosi pyöräilyalan asiantuntijat Espooseen Albergan kartanolle Leppävaaraan maaliskuussa 2025 kaksipäiväiseen tapahtumaan. Tilaisuus järjestettiin yhteistyössä hankekumppaneiden kanssa, ja sen aikana kuultiin asiantuntijapuheenvuoroja pyöräilyn kehittämisestä Aalto-yliopiston, Pyöräilykuntien verkoston, Pyöräliiton, Winter Cycling Federationin sekä Porvoon ja Espoon kaupunkien edustajilta. Lisäksi osallistujat pääsivät yhdessä työpajoissa ratkomaan pyöräilyn edistämiseen liittyviä haasteita. Puheenvuoroissa korostui pyöräilyn aktiivisen kehittämisen tärkeys, sekä erilaisten pientenkin toimenpiteiden ratkaiseva rooli ja potentiaali kestävän liikkumisen ja esimerkiksi työmatkapyöräilyn edistämisessä.
Hankkeen toimenpiteet jatkuvat syksyllä erityisesti yritysyhteistyön merkeissä. Hanke on myös mukana Aalto-yliopiston Welcome Fair tapahtumassa elokuussa. Hankkeen tekemisiä voi seurata espoo.fi:stä sekä hankesivulta (englanniksi):
- https://www.espoo.fi/fi/kestava-kehitys/cycle4climate-2024-2027
- https://centralbaltic.eu/project/cycle4climate/(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan).
Lähteet:
HSL 2024. Liikkumistottumukset Helsingin seudulla 2023. HSL Helsingin seudun liikenne. https://www.hsl.fi/hsl/tutkimukset/liikkumistutkimus(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan).
HSY 2025. Liikenteen päästöt kaupunkiseudulla. Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY. https://www.hsy.fi/ymparistotieto/avoindata/avoin-data---sivut/liikenteen-paastot-paakaupunkiseudulla/(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan).
Tuominen, A., Sundqvist, H., Hukkalainen, M., Aittasalo, M. & Tuomisto, J. 2025. Driving Urban Transitions (DUT): Strengthening the climate neutrality of cities and well-being of citizens through sustainable transport and mobility. DOI: https://doi.org/10.32040/Driving.Urban.Transitions(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan).