Berätta hur du vill att Esbo ska vara

28.8.2024 5.11
Snabbspårvägslinje 15 är det första steget mot ett Esbo som bygger på spårvägstrafik med nätverksstruktur.

Varje Esbobo, oavsett ålder, kan påverka vilka värderingar som värnas om i hemstaden. Svara på enkäten Mitt Esbo så är du med och skriver Berättelsen om Esbo!

Berättelsen om Esbo är Esbos strategi. Den uppdateras i början av varje mandatperiod, det vill säga följande gång hösten 2025.

Esboborna kan delta i beredningen av Berättelsen om Esbo genom att fylla i enkäten Mitt Esbo på adressen esbo.fi/mittesbo. Det tar cirka fem minuter att svara på enkäten.

Respondenternas önskemål sammanställs till en helhet som fullmäktige använder sig av när det ställer upp mål för fullmäktigeperioden och stadens resultatmål.

”Enkäten Mitt Esbo är en verklig möjlighet att påverka vilka saker och värderingar som genomförs i Esbo. Det är definitivt värt att svara på den”, uppmuntrar stadsdirektör Jukka Mäkelä

Enkäten genomförs nu för fjärde gången. Svaren har under de senaste åren betonat till exempel naturens betydelse, vikten av säkerhet samt barns och ungdomars välbefinnande.

Esboborna värdesätter naturen

Enligt enkäten Mitt Esbo är Esboborna år efter år stolta över den unika naturen i sin hemstad. Ett av Esbos resultatmål är att främja naturens mångfald.

I stadens område finns cirka 50 naturskyddsområden, till exempel Tremanskärr i Kurkijärvi, och Klappträsk naturskyddsområde som grundades redan på 1930-talet. Skärgårdens skyddsområden är bland annat Pentala och Stora Herrö.  

"Det inrättas nya naturskyddsområden varje år. Senast inrättades Frisbergets naturskyddsområde i Centralparken och på nästa års program står ett skyddsområde vid Metajärv i Hanikka", berättar miljöplanerare Katrin Aia vid stadens miljövård.

I naturskyddsområden rör man sig på färdiga stigar och anlagda vägar. Bär och svamp får plockas även utanför stigen, men andra växter får inte plockas eller brytas av. 

(Artikeln fortsätter efter bilden.)

På Tremanskärrs naturstig kan man uppleva naturen i norra Esbo och Tremanskärrs högmosse.

Barn får utöva hobbyer i sin egen skola

Esboborna vill också att staden ska satsa på barns och ungdomars välbefinnande. Möjligheten till meningsfulla fritidsaktiviteter nära hemmet stödjer en balanserad vardag för barnen.

Sedan två år tillbaka har eleverna i skolan Matinlahden koulu haft möjlighet att delta i mångsidiga hobbyaktiviteter i sin egen skola. Barnen kan till exempel delta i sport, teaterimprovisation, scoutverksamhet samt spela schack eller olika instrument.

”Våra elever kan själva ta sig till sina hobbyer. Kvällen kan tillbringas tillsammans med familjen, och barnen behöver inte skjutsas till sina fritidsintressen”, säger rektor Anssi Iivonen från Matinlahden koulu.

Esbos kultur- och ungdomstjänster har valt de aktörer som ordnar hobbyer i Matinlahden koulu med hjälp av en konkurrensutsättning. De flesta av hobbyerna är gratis, så familjernas ekonomiska situation påverkar inte deltagandet. Ett av målen är också att motverka ojämlikhet.

”Många har nu fått pröva på hobbyer överhuvudtaget för första gången. Vårt syfte är att komplettera föreningarnas och organisationernas verksamhet”, säger Iivonen.

Han berättar att många barn har blivit intresserade av verksamheten och att skolan har skickat ut ett meddelande till hemmen om vikten av fritidsintressen. Föräldrar som ännu håller på att lära sig finska har fått stöd vid anmälan, vilket har varit en välkommen hjälp för många familjer.

(Artikeln fortsätter efter bilden.)

Eleverna i årskurs 2–4 i skolan Matinlahden koulu kan bland annat syssla med teaterimprovisation.

I Esbo färdas man redan hållbart 

I sin strategi har Esbo förbundit sig att bli klimatneutralt senast 2030, något som Esboborna värdesätter högt. Invånarna vill emellertid kunna ta sig från en plats till en annan på ett säkert sätt och utan större ansträngningar.

Esbo har traditionellt varit en stad för privatbilism, men nu har det skett en betydande förändring: andelen hållbara färdsätt såsom gång, cykling och kollektivtrafik har ökat till hela 59 procent. På fem år har privatbilismens andel minskat med upp till sex procentenheter.

”Resultatet är förvånansvärt bra, eftersom en förändring på enbart en procentenhet redan kräver mycket bakgrundsarbete och insatser. I Esbo har man också börjat färdas till fots mycket mer än tidigare”, säger Pauliina Kuronen, stadstrafikchef på stadsteknikcentralen.

Metron har minskat behovet av privatbilism – också därför att bostäderna och affärscentrumen som byggts längs banan ligger inom gångavstånd för allt fler invånare. Cykling har främjats genom att bygga cykelparkeringar av hög kvalitet i anslutning till metrostationerna, till exempel i Esboviken och Hagalund.

Snabbspårvägslinje 15 siktar på att nå milstolpen för 50 000 resor per dag, vilket troligen kommer att uppnås inom kort när turintervallen minskas från åtta till sex minuter.

”Snabbspårvägslinje 15 är det första steget mot ett Esbo som bygger på nätverksbaserad spårtrafik, eftersom snabbspårvagnen trafikerar mellan Östra centrum och Kägeludden. Hittills har spårtrafiken endast gått mot Helsingfors centrum och tillbaka”, säger Kuronen.

Esbo stadsbana, som håller på att byggas från Alberga via Esbo centrum till Köklax, ökar ytterligare möjligheterna att använda kollektiva trafikmedel i Esbo.

Text: Susanna Cygnel

Denna text har ursprungligen publicerats i Esbotidningen 2/2024. Läs övriga artiklar i Esbotidningen.