Allt börjar med hur vi möts

28.8.2024 5.05
Barbro Högström och Marietta Pöntinen tittar på varandra.
Barbro Högström (till vänster) och Marietta Pöntinen betonar betydelsen av möten i vardagen.Bild: Nora Gullmets

I Esbo stad är varje individ en viktig del av en fungerande helhet. Alla ska få känna sig sedda och hörda.

”Vad är du i Esbo stad?”, är en fråga som direktören för Svenska bildningstjänster
Barbro Högström har ställt i samband med sina medarbetarsamtal. 

Frågan kan först väcka förvirring, men resultatet blir att den anställda går ut från samtalet med en känsla av att vara betydelsefull. Alla har ett ansvar att påverka vad de gör och hur de mår på jobbet. Då skapar vi en trygg vuxenvärld som stöder barnen. Samtidigt blir det som en by där alla stöder varandra.

”Vi gör det här för barnen och ungdomarna. De är ett dyrbart material och vi vill inte förlora ett enda barn”, säger Högström.

Skolorna, daghemmen och gymnasiet i Esbo har som målsättning att vara enheter dit alla vill komma. Det betyder att grundvärderingar som glädje, respekt, gemenskap och en känsla av att vara betydelsefull ska finnas med i vardagen, varje dag.

Det här gäller såväl barnen, föräldrarna och personalen, dit också vikarierna och de som jobbar i kök och som städar räknas. Varje ledare möter regelbundet sina anställda och uppmuntrar dem att sätta konkreta mål för sitt arbete, för att öka trivseln både på individ- och gruppnivå. De här målen följs också upp och utvärderas, så att det verkligen blir handling av de vackra orden.

Se i ögonen genast på morgonen

På de veckovisa personalmötena är fokus på att ta fasta på styrkor.

”Att benämna och lyfta fram sådant som varit bra under den gångna veckan är viktigt för att alla ska känna sig sedda”, säger Marietta Pöntinen som är föreståndare på Karamalmens daghem.

Kompetensutveckling är viktigt.

”Inom en lärande organisation behöver vi också lära med och av varandra. Någon kan till exempel presentera sitt slutarbete eller annat som vi andra kan lära av”, säger Högström.

I den konkreta daghemsvardagen handlar synliggörandet av små aktiva val.

”Redan på morgonen gäller det att bekräfta varje barn och förälder”, säger Pöntinen.

Då kan alla komma till dagis och vara tillsammans och tycka om varandra. Bland de äldre barnen och ungdomarna finns det idag de, som inte vill komma till skolan. Som stöd för dem är en konstruktiv diskussion mellan hem och skola viktig. För att samarbetet ska fungera behövs ömsesidig respekt för varandra och varandras arbete.

”Det viktiga är att alla känner att nu är vi här, det finns tid för att göra saker tillsammans”, säger Högström.

Det gäller att prioritera rätt och att verkligen vara där man väljer att vara. Konkret kan det här betyda att vuxna lägger bort sina mobiltelefoner och är närvarande, lyssnar och samtalar med barnen och visar intresse för det de berättar.

”Då känner barnen och ungdomarna att vi bryr oss. Det handlar om medvetenhet. Det vi frågar efter blir sant”, säger Högström.

Text: Nora Gullmets

Denna text har ursprungligen publicerats i Esbotidningen 2/2024. Läs övriga artiklar i Esbotidningen.