Snabbguide för arbetssökande

Gör så här om du blir arbetslös.

Anmäl dig som arbetslös

Ansök om arbetslöshetsförmån

  1. Anmäl att du söker arbetslöshetsförmån. Detta sker som en del av anmälan som arbetslös.
  2. TE-byrån utreder om du har rätt till arbetslöshetsförmån(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) och lämnar ett utlåtande. TE-byrån skickar utlåtandet till FPA(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) eller arbetslöshetskassan(extern länk, öppnas i ett nytt fönster), beroende på var du är klient.
  3. FPA eller arbetslöshetskassan undersöker övriga villkor i arbetslöshetsförmånen, till exempel egenandelstiden.
  4. FPA eller arbetslöshetskassan fattar beslut om arbetslöshetsförmån. Om du är missnöjd med beslutet kan du begära ändring och lämna ytterligare utredningar.
  5. Fyll i anmälan om arbetslöshetstid det vill säga anmäl de dagar du varit arbetslös. Gör anmälan till FPA(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) eller din egen arbetslöshetskassa.
  6. FPA eller arbetslöshetskassan betalar dig arbetslöshetsförmån.

Mer information om arbetslöshetsförmån(extern länk, öppnas i ett nytt fönster). Behöver du råd? Ring till TE-byråns rådgivning om arbetslöshetsskydd tfn +358 29 5025510 mån.–fre. 9–16.15.

Skriv en CV och en platsansökan

Fundera på vad du kan, vad du skulle vilja göra och vilken slags arbete din kompetens passar för. Skriv sedan en CV och en platsansökan.

  • En CV eller meritförteckning är ett dokument där du skriver in dina kontaktuppgifter och uppgifter om din utbildning, arbetslivserfarenhet och kompetens.
  • En platsansökan är ett brev där du berättar för arbetsgivaren varför just du bör kallas till intervju.

Det finns inte en enda rätt mall för att skriva CV och arbetsansökan. Deras innehåll beror på bransch, arbetsuppgift och dig själv. Gör upp en bred CV och platsansökan som du anpassar enligt de anställningar du söker.

Om du behöver hjälp så hjälper vi dig att göra en CV och en platsansökan. Vi ordnar regelbundet CV-workshopar och CV-fotograferingar.

Nu är det dags att se vilka jobb som erbjuds och börja söka jobb aktivt!

Använd Mina e-tjänster

Ärendehantering gällande jobbsökande sköts via Mina e-tjänster(extern länk, öppnas i ett nytt fönster). Den finns på TE-byråns webbplats. I Mina e-tjänster kan du sköta nästan allt som har med jobbsökning att göra, till exempel

  • skicka ett meddelande eller en kontaktbegäran till den egen coach
  • utarbeta en sysselsättningsplan
  • markera uppgifter som utförda
  • svara på begäran om utredning
  • skicka bilagor
  • anmäla en ändring, till exempel om du
  • får jobb
  • slutar söka jobb
  • planerar studier
  • vill studera med arbetslöshetsförmån
  • vill delta in någon tjänst.

Din coach hjälper dig

Som klient hos Sysselsättning Esbo får du en egen coach, som

  • kartlägger och känner till din situation
  • hjälper till att söka jobb
  • ger råd i myndighetsfrågor
  • styr till tjänster.

Din egen coach har regelbunden kontakt med dig. Du får kontakt med din egen coach genom att skicka en begäran om kontakt i Mina e-tjänster(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) eller e-post.

Som arbetslös arbetssökande kan du få

Känner du till de rättigheter och skyldigheter som en arbetslös arbetssökande har(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) - kontrollera med TE-byråns webbplats.

När du får jobb

Fint! Vi önskar dig lycka till i framtiden.

Anmäl i Mina e-tjänster(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) att jobbsökandet upphört.

Vanliga frågor

Tjänster för arbetssökande under kommunförsöket(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) - information på TE-byråns webbplats

Frågor och svar om Esbos kommunförsök för sysselsättning

Om du inte hittar svar på din fråga, skicka e-post till info.tyo@espoo.fi eller ring +358 9 81694000 mån.–fre. 9–16. Vi hjälper gärna till

Kom ihåg!

Se till att dina kontaktuppgifter är uppdaterade.

Hantera ärenden elektroniskt om du kan.

Om du inte kommer framåt med arbetssökandet får du hjälp, råd och tjänster av din egen coach - det är bara att fråga!

Din status som arbetssökande bibehålls när

  • du gör uppgifterna i sysselsättningsplanen och svarar på begäranden om utredning inom tidsfristen
  • svarar på meddelanden från din egen coach
  • söker jobb aktivt.