Kivenlahti tiivistyy metroaseman ympärillä – Kiviruukkiin asuinalue ja ainutlaatuinen bio- ja kiertotalouden innovaatiokeskittymä

Julkaistu: 7.10.2021 9.08Päivitetty: 11.10.2021 7.57

Länsimetron jatke Matinkylästä Kivenlahteen valmistuu vuoden 2023 aikana. Metrojatke tuo Espooseen viisi uutta asemaa: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Tässä juttusarjassa esitellään jokaisen aseman ympäristö vuorollaan.

Kivenlahdentorin sisäänkäynti näkyy kuvassa vasemmalla, Kivenlahdentien sisäänkäynti etualalla oikealla.Kuva: Iiro Mikola/ Optivision Oy

Länsimetron kakkosvaiheen pääteasema on Kivenlahti. Metro muuntaa Kivenlahden paikalliskeskuksesta pääkaupunkiseudun vilkkaaksi läntiseksi sisääntuloportiksi.   

Kivenlahden metroaseman ympäristöön rakennetaan uusia asuntoja ja kaupunginosa tiivistyy. Länsiväylän suuntaisesti kulkevan uuden Höyrylaivantien varteen tulee alueen uusi liikekeskus, jonka tiloihin on muuttamassa myös Laurea-ammattikorkeakoulu. Keskus valmistuu noin 2024 ja rakennukseen tulee toinen Kivenlahden metrosisäänkäynneistä.   

Liikekeskuksen länsipuolelle suunnitellaan suurta liikunta- ja tapahtumakeskusta, joka toisi uusia harrastusmahdollisuuksia hyvien joukkoliikenneyhteyksien varteen. 

Kivenlahden metroaseman ympäristöön on suunnitteilla asuntoja noin 1 700 asukkaalle. Osa metroaseman ympäristön asemakaavoista on jo lainvoimaisia. 

Suurin osa uusista asunnoista rakennetaan Kiviruukkiin 

Keskeinen osa Kivenlahtea on tulevaisuudessa Länsiväylän pohjoispuolella sijaitseva Kiviruukki. Suurin osa Kivenlahden uudesta asuntorakentamisesta on tarkoitus keskittää Kiviruukkiin, jonne kaavaillaan myös uusia palveluja. Länsiväylän ali, Kiviruukin ja Kivenlahden välille, rakennetaan kaksi uutta alikulkua, toinen ajoneuvo- ja kevyelle liikenteelle ja toinen vain kevyelle liikenteelle. 

Kiviruukki on vanha teollisuusalue, josta kehkeytyy kaupunkimainen asuin-, opiskelu- ja työpaikka-alue, johon tulee sekä kansallisesti että kansainvälisesti ainutlaatuinen bio- ja kiertotalouden innovaatiokeskittymä Cleantech Garden. Se kokoaa yhteen tieteen, tutkimuksen ja koulutuksen toimijoita sekä alan edelläkävijäyrityksiä. Alueella toimii jo nyt VTT Bioruukki, joka on Pohjoismaiden suurin bio- ja kiertotalouden tutkimuslaitos. 

Omnia suunnittelee Kiviruukkiin uutta kampusta. 

Kiviruukin osayleiskaava tähtää vuoteen 2040. Alueelle arvioidaan tulevan noin 12 000 asukasta ja 2 000 uutta työpaikkaa.  

Kivenlahdessa on tällä hetkellä noin 8 000 asukasta. Asukasmäärän odotetaan kasvavan noin 25 000:een vuoteen 2050 mennessä. 

Kivenlahden asemalla on Kalle Mustosen teos Kulkijat, joka koostuu kahdesta puisesta hahmosta.Kuva: Tunne Productions/ Kusti Manninen

Aluksi käytössä yksi sisäänkäynti 

Kun metroliikenne Kivenlahteen alkaa, matkustajien käytössä on Kivenlahdentorin sisäänkäynti, jonne kuljetaan Seitsenmerenreitiltä.  Liikekeskuksen sisäänkäynti avataan myöhemmin, kun keskuksen ja sisäänkäynnin ympäristön rakentaminen valmistuvat.  

Metrosisäänkäyntien yhteyteen tulee runsaasti pysäköintipaikkoja polkupyörille ja alueelle rakennettavaan pysäköintilaitokseen tulee 650 pysäköintipaikkaa autoille. 

Metrosta astutaan sävyiltään vaalealle Kivenlahden asemalle. Asemalaiturilla tapaa kaksi puusta tehtyä humoristista hahmoa. Hahmot ovat Kalle Mustosen teos Kulkijat. 

Länsimetron asemataiteesta voit lukea lisää täältä(ulkoinen linkki)

Lisätietoa Kivenlahden asemasta löytyy Länsimetron sivuilta(ulkoinen linkki)

Meriaiheinen taide piristää katukuvaa 

Kivenlahden metrokeskuksen katu-, ja puistoalueiden sekä aukioiden rakentaminen on jo alkanut ja jatkuu vuoteen 2022 saakka. Uusia, rakennettavia katuosuuksia ovat Kiviruukinkadun ja Höyrylaivantien länsipää sekä Kivenlahden ja Merivirran kiertoliittymät. 

Katuaukioille sijoitetaan penkkejä ja kulkuväylien varsille istutetaan puita. Istutusalueiden yhteyteen Meriusvanaukiolle ja Seitsenmerenreitille sijoitetaan seitsemän meriaiheista pronssitaideteosta. 

Lue sarjan muut osat: 

Finnoon merellisyys näkyy jo metroasemalla 

Pientalovaltainen Kaitaa saa kaupunkimaisen metrokeskuksen 

Metro uudistaa Soukkaa, mutta 60-luvun henki säilyy

Espoonlahdessa metrosta noustaan kauppakeskukseen

  • Kaupunkikehitys
Espoonlahti