Ohjauksella onnistumisiin -hanke Espoon lukioissa

Lukuvuoden 2022–2023 aikana Espoon lukioissa kehitetään opinto-ohjausta, erityisesti maahanmuuttotaustaisille nuorille, kun Espoossa käynnistyi Ohjauksella onnistumisiin -hanke. Ohjauksella onnistumisiin -hanke on yksi 38 hankkeesta, jota Opetushallitus (OPH) rahoittaa osana kansallista lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelmaa. Tavoitteena on, että kaikilla opiskelijoilla olisi yhtenäiset mahdollisuudet menestyä opinnoissaan ja elämässään.

Kuva: Kira Hermonen

Ohjauksella onnistumisiin -hankevuoden (2022–2023) aikana mm.  

  • pilotoidaan kulttuuriohjauksen toimintamalli Espoo-tasolla lukiokoulutuksessa 

  • visualisoidaan opiskelijan opintopolku kriittisine tuen ja ohjauksen kohtineen 

  • koulutetaan opetus- ja ohjaushenkilöstöä huomioimaan työssään vieraskielisten ja maahanmuuttotaustaisten lukiolaisten ja heidän perheidensä tiedon ja tuen tarpeita. 

Miksi ohjauksella onnistumisiin -hanke? 

  • Yhä useampi espoolainen on vieraskielinen tai maahanmuuttotaustainen. Vieraskielisiä asukkaita (Trimble Locus, Väestö) oli vuoden 2022 kesäkuun lopussa 62 620, mikä on lähes 21 prosenttia koko väestöstä ja heidän osuutensa tammi-kesäkuun väestönkasvusta oli 71 prosenttia. 

  • Espoon perusopetuksessa noin 22 % oppilaista puhuu äidinkielenään jotain muuta kieltä kuin suomea, ruotsia tai saamea. Vieraskielisten osuus lukiolaisista on noin 11 % ja ammattikoululaisista noin 30 %. Opetusta annetaan Espoossa 39 eri äidinkielellä ja 6 eri katsomusaineessa. Lukiossa oman äidinkielen opetusta tarjotaan seitsemällä eri kielellä. 

  • Espoossa lukiokoulutuksen vetovoima ja oppimistulokset ovat maan kärkeä. Espoolaisista peruskoulun 2021 päättäneistä haki ensisijaisesti lukioon 75,6 % (valtakunnallinen keskiarvo 57 %). 

  • Espoossa on kasvava tarve luoda opintopolkuja näkyväksi erityisesti maahanmuuttotaustaisten lasten ja nuorten opintojen osalta ja heidän opintojensa nivelvaiheissa. Lukioissa tapahtuvalla kulttuuriohjauksella vähennetään sosioekonomisten tekijöiden vaikutusta ja segregaatiota liittyen opiskelu- ja työelämävalintoihin. 

  • Espoo-tarinassa, kaupungin strategiassa, korostuu asiakas- ja asukaslähtöisyys ja tavoitteena on tarjota kaikille espoolaisille yhtenäiset lähtökohdat arjessa, opinnoissa ja työelämässä, onnistumiseen.  Espoo-tarinassa, yksi valtuustokauden 2021–2025 seitsemästä tavoitteesta on, että Espoo on Suomen paras kotouttaja.  
    Espoon kotouttamisohjelma 2022-2025(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) 

Kuva: Taru Turpeinen

Kulttuuriohjaajat Espoon lukioissa lukuvuonna 2022–2023 

Lukuvuoden 2022–2023 alussa Espoon kaupungin suomenkielisissä lukioissa aloittivat ensimmäiset kulttuuriohjaajat. Osana Ohjauksella onnistumisiin -hanketta kehitetään kulttuuriohjauksen toimintamalli ja käytänteet Espoo-tasolla lukiokoulutuksessa. Kulttuuriohjauksen malli on jo käytössä Espoon perusopetuksessa. 

Kulttuuriohjaajan työn tavoitteena on, että kaikille lukiolaisille on yhdenvertaiset mahdollisuudet menestyä opinnoissaan ja elämässään. Kulttuuriohjaaja tukee opiskelijoiden ja huoltajien kotoutumista ja osallisuutta suomalaisessa yhteiskunnassa. Kulttuuriohjaajat toimivat opiskelijoiden, heidän huoltajiensa ja koulun henkilökunnan tukena koulun arjessa, viestien myös nuorten ja heidän perheidensä omalla äidinkielellä.  

Kulttuuriohjaaja tukee ja ohjaa opinpolulla lukiomaailmaan mm. seuraavissa tilanteissa: 

  • Kulttuuriohjaaja toimii tukena ja tulkkina tapaamisissa, joissa ovat mukana maahanmuuttotaustainen opiskelija ja hänen huoltajansa sekä koulun henkilökuntaa. 

  • Kulttuuriohjaaja on pyynnöstä tukena yksittäisillä oppitunneilla tai kouluuntulotilanteissa silloin, kun maahanmuuttotaustaisella opiskelijalla on paljon poissaoloja ja arvioidaan opintojen jatkamista lukiossa. 

  • Kulttuuriohjaaja on pyynnöstä mukana lisäämässä opettajien kulttuurituntemusta ja ymmärrystä opiskelijan tilanteesta. 

  • Opiskelija juttelee kulttuuriohjaajan kanssa koulunkäyntiin liittyvistä asioista omalla äidinkielellään. 

Kulttuuriohjaajat tarjoavat yksilöllistä ohjausta ja tukea opiskelijoille ja huoltajille sekä tukevat kodin ja koulun yhteistyötä. Suomen lisäksi kulttuuriohjauksen työkieliä ovat venäjä, arabia, somali, kiina, englanti ja ranska.   

Espoon suomenkielisen lukiokoulutuksen kulttuuriohjaajien yhteystiedot

 
Donya Hajali (arabia)  
puh. +358 40 6366297
donya.hajali@espoo.fi 

Elena Junnila (venäjä) 
puh. +358 40 6366462
elena.junnila@espoo.fi 

Hamse Mohamed (somali)  
puh. +358 40 6366298
hamse.mohamedmuktar@espoo.fi 

Ruoxi Chen (kiina)  
puh. +358 40 6344096
ruoxi.chen@espoo.fi

Ohjauksella onnistumisiin -hankkeen yhteystiedot ja hankkeen projektiryhmä