Espoo kasvaa ja tarvitsemme lisää asuntoja, palveluja, työpaikkoja ja virkistysmahdollisuuksia asukkaillemme. Kaavoituksen tehtävänä on varmistaa, että asuntorakentamista kaavoitetaan riittävästi kasvavaa väestöä varten. Kaavoituksessa huolehditaan myös, että arjen paikat kuten koulut, harrastukset, kaupat ja työpaikat ovat saavutettavissa kävellen, pyörällä tai joukkoliikenteellä - autoiluakaan unohtamatta.

Kaavoituksen tärkeä tehtävä on myös huolehtia siitä, että kaupunkilaisten mahdollisuudet virkistäytyä luonnonympäristössä säilyvät ja että luonnonarvot eivät heikenny. Hyvä elinympäristö on vehreä ja lähivirkistysalueet ovat lähellä kotia. Ekologisen verkoston yhtenäisyydestä ja hiilivarastojen ja -nielujen riittävyydestä huolehditaan. Tavoitteena on viihtyisä ja turvallinen elinympäristö ja sujuva arki.

Kaavoituskatsauksessa kerromme vuosittain kaupunkisuunnittelun ajankohtaisista asioista. Jokaisella kaavalla on oma verkkosivunsa,  jolla on jatkuvasti ajankohtainen tieto kaavan etenemisestä.

Kaavoituksen tavoitteet 2024

Kaavoitamme kestäviä vaihtoehtoja eri elämäntyyleihin

Suunnitteilla on monipuolista asuinrakentamista kerrostaloista pientaloihin. Keskustoissa ja tehokkaiden joukkoliikenneyhteyksien varrella painottuu kerrostalorakentaminen ja muualla pientalorakentaminen. Asuinalueiden omaleimaisuutta vahvistetaan vaalimalla niiden ominaispiirteitä täydennyskaavoituksessa.

Kaupunkimaisia alueita raiteiden varteen

Espoo-tarinan mukaisesti rakentaminen painottuu hyvien liikenneyhteyksien, etenkin raiteiden varteen. Länsimetron, kaupunkiradan ja Raide-Jokerin asemien ympäristöön kaavoitetaan kaupunkimaisia alueita, jotka houkuttelevat palvelualan yrityksiä ja tarjoavat työpaikkoja.

Merkittäviä asuntokohteita ovat Rantaradan varren keskustoja kehittävät kaavat Kerassa ja Kauklahdessa sekä metron varrella Finnoon keskustan ja Kiviruukin alueella. 

Elinvoimaa, lähiluontoa ja kestävää kasvua

Espoon elinvoimaisuuden kannalta tärkeitä ovat monentyyppiset elinkeinokohteet: toimistotyöpaikat, kauppa tai erilaisten yritysten toimintaedellytykset. Elinkeinokaavoista merkittävimpiä ovat Keilaniemen työpaikkakaavat. 

Espoossa lähiluonto on kaikkien saavutettavissa. Tavoitteena on turvata ja lisätä vehreyttä myös kaupunkikeskustoissa. Virkistysalueiden merkitystä osana kaupunkirakennetta vahvistetaan. Espoon lukuisia arvokkaita kulttuuriympäristöjä turvataan asemakaavoituksen keinoin. 

Kestävän kehityksen teemat tulevat entistä näkyvämmin mukaan myös asemakaavoitukseen. Suunnittelun avulla edistämme ilmastoviisasta kaupunkia ja elämäntapaa.  Lue lisää kaupunkisuunnittelun ilmastotyöstä.

Kestävät ja älykkäät kaupunkiratkaisut lisäävät arjen ja liikkumisen sujuvuutta. Kun parannamme joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä, liikenne on sujuvaa ja päästöt vähenevät. 

Pientaloja Kalajärvellä Pohjois-Espoossa.Kuva: Espoon kaupunki

Yleiskaavoitus vuonna 2024

Espoon yleiskaava 2060

Koko kaupungin kattava Espoon yleiskaava 2060 on yleispiirteinen maankäytön ja liikenteen suunnitelma, jolla ohjataan kaupunkirakenteen kehitystä ja yhteensovitetaan eri toimintoja. Yleiskaava laaditaan yhteistyössä asukkaiden, sidosryhmien ja muiden osallisten kanssa.

Kaupunginhallitus hyväksyi kaavan tavoitteet maaliskuussa 2023. Vuonna 2024 laaditaan yleiskaavaluonnos, joka asetetaan nähtäville. Nähtävilläolon aikana yleiskaavaluonnoksesta on mahdollista antaa mielipiteensä. Yleiskaavaluonnosta tarkistetaan mielipiteiden, lausuntojen, vaikutusten arviointien ja jatkotarkasteluiden perusteella yleiskaavaehdotukseksi.

Lue lisää Espoon yleiskaavasta.

Espoon pohjois- ja keskiosien kaavoitus

Korkein hallinto-oikeus antoi päätöksensä Espoon pohjois- ja keskiosien yleiskaavasta 21.2.2024, jonka myötä kaava tuli lainvoimaiseksi. Kaava kuulutettiin voimaan 13.3.2024. Voimaantulon myötä alueen asemakaavoitus pääsee vauhtiin ja pientalojen kaavoitusta päästään edistämään.

Saariston yleiskaavoitus

Saariston alueella tehdään Yleiskaava 2060:n yhteydessä osayleiskaavoitusta ja asemakaavoitusta palvelevia mitoitustarkasteluja. Näi­den pohjalta voidaan myöhemmin jatkaa alueella vireillä olevien Saaris­ton osayleiskaavan ja Stora Bodö–Lilla Bodö -osayleiskaavan laadintaa. Saariston osayleiskaavalla osoitetaan saariston loma-asutus ja muu maankäyttö. Stora Bodön-Lilla Bodön osayleiskaavassa tutkitaan loma-asutuksen maltillista lisäämistä saaren pohjoisosassa. Tavoitteena on, että molemmat osayleiskaavat toimivat rakennuslupien myöntämisen pohjana.

Rantaraitin varrella voi ulkoilla merellisissä maisemissa. Kuvassa Nokkalanniemen laiturialue.Kuva: Noora Nilsén / MySome

Asemakaavoituksen painotuksia vuonna 2024

  • Leppävaaran keskustan kilpailu on ratkeamassa vuonna 2024. Visiota päivitetään aiempaa laajemmalla alueella.
  • Keraa kehitetään uudeksi kaupunkimaiseksi paikalliskeskukseksi. Alueesta muodostuu kiertotalouden kansainvälinen esimerkkialue.
  • Espoon keskuksen asemanseudulle on suunnitteilla täydennysrakentamista. Asemanseudun kulkuyhteyksiä parannetaan.
  • Kauklahdessa varaudutaan kaupunkiradan jatkamiseen. Lasihytin aluetta radan eteläpuolella kehitetään monipuolisena keskusta-alueena. 
  • Tapiolan keskustan uudistaminen jatkuu. Kulttuuriaukion kokonaisuuden asemakaavoitus etenee.
  • Keilaniemen toimitilarakentamista täydentää uusi asuinrakentaminen. Ranta-alueiden ja rantaraitin virkistyskäyttöä kehitetään.
  • Otaniemeä kehitetään monipuoliseksi kampuskaupunginosaksi, jossa yliopiston toiminnot, työpaikat, palvelut ja asuminen sekoittuvat.
  • Suurpellon keskustan rakentumista edistetään kaavamuutoksilla. Pohjoisosia kaavoitetaan kaavarungon pohjalta. Asemakaavoitus on käynnissä Kehä II:n molemmin puolin. 
  • Länsimetron asemanseudut suunnitellaan monipuolisiksi keskustoiksi.
  • Kiviruukin asemakaavoitus jatkuu osayleiskaavan pohjalta. Alueelle laaditaan kaavarunko.
  • Pientalokaavoitusta edistetään pääosin Länsi- ja Pohjois-Espoossa.

Kaavavaranto

Kaavavaranto tarkoittaa käyttämätöntä rakennusoikeutta, joka sisältyy voimassa oleviin asemakaavoihin. Espoossa on lainvoimaisissa asemakaavoissa 2,6 miljoonan kerrosneliömetrin verran käyttämätöntä rakennusoikeutta asumiselle. Tästä noin puolet on pientalovarantoa. Kaavavarannosta 1,7 miljoonaa kerrosneliömetriä on tyhjillä tai lähes tyhjillä tonteilla. Tyhjien tai lähes tyhjien tonttien kaavavaranto vastaa laskennallisesti noin kuuden vuoden asuntotuotantotavoitetta. Kaikesta asumisen kaavavarannosta neljännes on kaupungin omistamalla maalla. Laskelmassa on käytetty kaavavarantotilannetta elokuussa 2023.

Pientalotontteja

Pientalovarantoa on eri puolilla kaupunkia erityisesti muun muassa Gobbackan, Kalajärven, Kurttilan, Espoonkartanon ja Miilukorven alueilla. Pientalovarannon määrä on laskussa.

Kaupungin omistamien omakotitonttien hausta tiedotetaan tonttihaun verkkosivulla.

Kerrostalovaranto

Varantoa kerrostalojen rakentamiseen on erityisesti Kerassa ja Länsimetron tuntumassa, missä kaupunkirakennetta on tiivistetty hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrella. Kerrostalovarannon määrä on kaksinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Varautumista kasvuun

Kaavoituksella varmistetaan riittävä ja monipuolinen kaavavaranto kasvavan kaupungin tarpeisiin. Lähivuosina merkittäviä asumisen kerrosalaa sisältäviä asemakaavoja on tulossa hyväksyttäväksi erityisesti ratavyöhykkeellä Keran aseman läheisyydessä sekä Tapiolan suuralueella.

Espoon ensimmäinen ratikka aloitti liikennöinnin 21.10.2023. Pikaraitiolinja 15 liikennöi Espoon Keilanimestä Helsingin Itäkeskukseen. Matkan varrella on 34 pysäkkiä, joista 12 Espoon puolella. Koko matkan pituus on 25 km, josta Espoon osuus 9 km. Harva matkustaa radan päästä päähän - matkustajan keskimääräinen matkan pituus on noin 4,2 km.Kuva: Espoon kaupunki

Liikennesuunnittelu

Liikennesuunnittelun tavoitteena on eri kulkumuotojen ja käyttäjäryhmien tarpeiden tasapainoinen huomioiminen osana kaupungin kestävää kehitystä. Maankäytön ja liikenteen yhteissuunnittelussa ohjaavina tavoitteina ovat liikenneturvallisuus, liikenteen sujuvuus ja toimivuus sekä liikenteen haittojen ehkäisy ja vähentäminen.

Kestävää liikkumista edistetään suunnitelmaratkaisuissa. Näitä ovat muun muassa kävelypainotteiset alueet kaupunkikeskuksissa sekä yhtenäiset ja turvalliset pyöräily-yhteydet. Pyöräilyä sujuvoittavan yksisuuntaisen tavoiteverkon laatimista jatketaan. Joukkoliikenteen palvelutaso tulevaisuudessa varmistetaan riittävin tilavarauksin. Kaavahankkeissa joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä parantavat muun muassa hyvin saavutettavat pysäkit ja asemat sekä hyvät vaihtopaikat.

Liikennesuunnittelun asiantuntijat osallistuvat kaupunkisuunnittelun kaavahankkeiden valmisteluun tiiviissä yhteistyössä yleis- ja asemakaavan asiantuntijoiden kanssa. Lisäksi olemme mukana seudullisessa yhteistyössä.
 

Liikennesuunnittelu perustuu tutkittuun tietoon

Kaupunkisuunnittelukeskus kerää tietoa liikenteestä ja liikkumisesta. Tiedon pohjalta voimme suunnitella kaupunkia siten, että liikkuminen on sujuvaa ja turvallista. 

  • Jalankulkua ja pyöräilyä seurataan yhteensä noin 30 kiinteässä pisteessä, minkä lisäksi lasketaan muutamia kymmeniä muuttuvia pisteitä ja risteyksiä. 
  • Joukkoliikenteen nousijamääriä seurataan ja kehitys raportoidaan. 
  • Liityntäpysäköinnin osalta lasketaan pysäköintialueiden auto- ja pyöräpaikkojen käyttöaste keväällä ja syksyllä.  
  • Autoliikenteen tietoja kerätään siirrettävin laskentalaittein ja tietojärjestelmistä yhteensä 150–200 pisteestä.
  • Lisäksi risteyslaskentoja ja muita liikennetutkimuksia tehdään tietopyyntöjen perusteella.
  • Kävelykeskustoissa suoritetaan jalankulkulaskentoja.

Julkaisemme vuosittain liikennekatsauksen. Voit tutustua liikennetietoon Tietoa liikenteestä -sivuillamme. Liikennetiedon jakamista kehitetään edelleen karttapalvelussamme ja verkkosivuillamme.

Kaupunkilogistiikkaselvitys

Erilaiset jakelupalvelut yleistyvät. Huoltoajon rooli ja tarpeet nousevat esille entistä useammin kaavoituksessa. Muutos näkyy liikenteessä ja yleisten alueiden käytössä. Kaupunkilogistiikan moninaisten tarpeiden huomioiminen kaavoituksessa ja yleisten alueiden suunnittelussa on entistä tärkeämpää kaupungin tiivistyessä. On tarve muodostaa kokonaiskuva Espoon kaupunkilogistiikan nykytilanteesta, tulevaisuuden kehityksestä ja vaikutuksista liikkumiseen ja katutilan käyttöön. Samalla tarvitaan yleisiä periaatteita koko kaupungin alueella ja yhteisen näkemyksen muodostamista kaavamääräysten käytöstä. Yhdessä kaupunkitekniikan keskuksen kanssa tehtävässä selvityksessä pohditaan myös mahdollisia päästövähennystoimenpiteitä liittyen tavaralogistiikkaan.

Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnittelu 

Kaupunkisuunnittelukeskuksen asiantuntijat osallistuvat seudulliseen liikennejärjestelmän suunnittelutyöhön. MAL 2023 -suunnitelma on valmistunut ja seuraavaksi se toimitetaan seudun kuntien hyväksyttäväksi. Suunnitelman pohjalta valmistellaan ja neuvotellaan MAL-sopimuksen päivitys valtion ja seudun kuntien kesken.

Etsimme sopivaa sijaintia lähijunaliikenteen varikolle 

Espoon kaupunkirata rakennetaan nykyisen junaradan yhteyteen Leppävaarasta Kauklahteen vuosina 2022-2028. Valtio sitoutui MAL-sopimuksessa osallistumaan kaupunkiradan kustannuksiin sillä edellytyksellä, että kunnat osoittavat lähijunaliikenteen varikolle sopivan sijainnin. 

Kaupunkisuunnittelukeskus on selvittänyt varikolle sopivia sijainteja loppuvuonna 2021. Suunnittelu jatkuu yleiskaavatyön yhteydessä.

Osallistumme oikoradan suunnitteluun

Espoo–Salo-oikoradan yleissuunnitelma asetettiin uudelleen nähtäville Väyläviraston toimesta alkuvuonna 2024. Yleissuunnitelman hyväksymiskäsittelyn jälkeen Espoon kaupunki lausunee Länsirata-hankeyhtiön laadituttamasta ratasuunnitelmasta. 

Meluntorjunnan toimintasuunnitelma 2024-2028

Kesällä 2024 on tarkoitus valmistua meluntorjunnan toimintasuunnitelma. Espoon ja Kauniaisten meluntorjunnan toimintasuunnitelmassa käsitellään pääasiassa pää ja kokoojakatujen liikennettä. Näiden lisäksi osa toimenpiteistä liittyy maanteiden meluntorjuntaan, josta vastaavat pääosin Väylävirasto ja Uudenmaan ELY keskus Lisäksi osa toimenpiteistä koskee Helsinki–Vantaan lentoaseman lentoliikenteen meluntorjuntaa, josta vastaa pääasiassa Finavia Oyj. Toimintasuunnitelma perustuu vuonna 2022 tehtyyn meluselvitykseen.
 

Uudenmaan maakuntakaavoitus

Uudenmaan maakuntakaavat ohjaavat Espoon yleiskaavoitusta. Kun Espooseen laaditaan yleiskaavaa, tulee siinä huomioida kaikki voimassa olevat maakuntakaavat. Alueemme maakuntakaavoituksesta vastaa Uudenmaan liitto.

Uusimaa-kaava 2050 on nimi kaavakokonaisuudelle, joka sisältää Helsingin seudun, Itä-Uudenmaan ja Länsi-Uudenmaan vaihemaakuntakaavat. Espoon kaavoitusta ohjaa Helsingin seudun vaihemaakuntakaava. Kaavakokonaisuus sai lainvoiman korkeimman hallinto-oikeuden päätöksellä 13.3.2023 eikä Espoon alueelle tullut oikeuskäsittelyssä muutoksia.

Maakuntaliitossa on todettu tarpeita täydentää Uusimaa-kaava 2050:n kaavakokonaisuutta. Päivitystyö käynnistynee vuonna 2024.

Voit tutustua voimassa oleviin maakuntakaavoihin(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) Uudenmaan liiton verkkosivustolla.