Behandling av personuppgifter: Kundregister över bostadsrättsnummer och bostadsrättsbostäder
Behandling av personuppgifter
Kundregister över bostadsrättsnummer och bostadsrättsbostäder
Publicerad: 27.05.2024
1. Personuppgiftsansvarig
Helsingfors och Esbo städer.
Registret är gemensamt för Helsingfors och Esbo städer. Ansökan om ordningsnummer är gemensam, men Esbo fattar beslut om bostadsrättsbostäder i Esbo stads område och Helsingfors i alla andra städer inom ansökningsområdet.
Användningen och underhållet av registret har upphört 31.12.2023, men uppgifterna i registret bevaras fram till utgången av 2025 endast i CGI:s databas, från vilken uppgifter vid behov kan begäras genom separata begäranden om uppgifter. En begäran om uppgifter till CGI får göras endast av den avtalskontaktperson som antecknats i avtalet. Efter år 2025 raderas uppgifterna helt.
2. Ansvarig person för registret
Bostadschefen vid stadsmiljösektorn
Adress: PB 49, 02070 Esbo stad
Tfn +358 40 353 3582
E-post: asumisoikeus@espoo.fi
3. Kontaktperson för registret
Planerare vid stadsmiljösektorn
Adress: PB 49, 02070 Esbo stad
Tfn +358 43 824 5773
E-post: asumisoikeus@espoo.fi
4. Dataskyddsombud
Esbo stads dataskyddsombud
Adress: PB 12, 02070 Esbo stad
Tfn +358 9 81621 (växel)
E-post: tietosuoja@espoo.fi
5. För vilket ändamål behandlas personuppgifter?
Syftet med behandlingen av personuppgifter är att ansöka om ordningsnummer som behövs för ansökan om bostadsrättsbostäder samt att behandla ansökningar om godkännande som mottagare av bostadsrätt och ansökningar om avstående från bostadsrätt. Ansökningsområdet för bostadsrättsbostäder är städerna Helsingfors, Esbo, Vanda, Hyvinge, Träskända, Kervo, Kyrkslätt, Mäntsälä, Nurmijärvi, Borgnäs, Sibbo, Tusby, Vichtis och Borgå.
Enligt lagen om bostadsrättsbostäder beviljar kommunen ordningsnummer (4 c §), godkänner mottagare av bostadsrätt (4 a §) och fastställer maximipriserna vid överlåtelse av bostadsrätt (24 §).
Kommunen godkänner inte mottagare av bostadsrätt och fastställer inte maximipriser efter 31.8.2023. Ordningsnummer som kommunen tidigare beviljat kan inte användas efter 31.12.2023.
6. Vilken är grunden för behandlingen av personuppgifter?
- Artikel 6.1 a i EU:s allmänna dataskyddsförordning: Den registrerade har lämnat sitt samtycke till att dennes personuppgifter behandlas för ett eller flera specifika ändamål.
- Artikel 6.1 b i EU:s allmänna dataskyddsförordning: Behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal i vilket den registrerade är part eller för att vidta åtgärder på begäran av den registrerade innan ett sådant avtal ingås.
- Artikel 6.1 c i EU:s allmänna dataskyddsförordning: behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar den personuppgiftsansvarige.
Central lagstiftning:
- Dataskyddslagen (1050/2018)
- Lagen om bostadsrättsbostäder (651/1990)
- Förvaltningslagen (434/2003)
- Lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999)
7. Vilka uppgifter behandlas?
Registret innehåller namn, personbeteckningar, adresser och eventuella kontaktuppgifter för innehavarna av ordningsnummer inom ansökningsområdet. I registret har det dessutom införts uppgifter om bostadsrättsbostäder i området, deras ägare, fastighetens namn, adress, lägenhetens storlek, lägenhetstyp, tiden för färdigställande eller förvärv av fastigheten och bostadsrättsavgiftens belopp.
Registret innehåller endast de uppgifter som anmälts fram till 31.12.2023.
UPPGIFTERNAS OFFENTLIGHET OCH KONFIDENTIALITET:
Uppgifterna är sekretessbelagda.
GRUNDER FÖR SEKRETESS:
24 § 1 mom. 23 punkten i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet.
8. Varifrån fås uppgifterna?
Sökanden uppger själv personuppgifterna när hen ansöker om ordningsnummer.
Personuppgifter fås också från bostadsrättsbolag och vid behov kan de också kontrolleras i befolkningsdatasystemet.
Ordningsnumren som behövs för ansökan om bostadsrättsbostäder är personliga och därför förutsätter ansökan att personuppgifter lämnas ut.
Det har inte varit möjligt att ansöka om ordningsnummer i systemet sedan 31.12.2023.
9. Lämnas uppgifter ut eller överförs de utanför staden?
Personuppgifter lämnas ut till ägare av bostadsrättsbostäder (de ägare som föreslår att någon ska godkännas som mottagare av bostadsrätt).
10. Överförs uppgifter utanför Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet?
Uppgifter överlåts inte utanför EU.
11. Hur länge förvaras uppgifterna?
Ordningsnumren och de personuppgifter som hänför sig till dem förvaras permanent.
Besluten och de handlingar som hänför sig till dem förvaras i 10 år.
12. Hur skyddas uppgifterna?
DATASYSTEM
Det digitala materialet lagras i kundsystemet för bostadsrättsnummer och bostadsrättsbostäder. Systemet innehåller de uppgifter om kunder och lägenheter som nämns i registret. Användarrättigheter beviljas skilt för varje uppgift och man loggar in i systemet med personliga koder. Varje användare godkänner ett användnings- och sekretessavtal för uppgifterna och datasystemen.
MANUELLT MATERIAL
Ansökningar om godkännande som mottagare av bostadsrätt och ansökningar om överlåtelse av bostadsrätt samt beslut i anslutning till dem förvaras i en låst arkivlokal.
13. Den registrerades rättigheter
Noggrannare anvisningar om hur uppgiftsbegäranden enligt dataskyddsförordningen ska riktas: Dataskydd/Kundernas rättigheter
13.1 Hur kan jag kontrollera mina uppgifter?
Du har rätt att av den personuppgiftsansvarige få en kopia av de personuppgifter som behandlas. Den personuppgiftsansvarige ska lämna uppgifterna utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast en månad efter att begäran har inkommit. Denna period kan vid behov förlängas med ytterligare två månader, med beaktande av hur komplicerad begäran är och antalet inkomna begäranden.
Om den personuppgiftsansvarige inte vidtar åtgärder på den registrerades begäran, ska den personuppgiftsansvarige utan dröjsmål och senast en månad efter att ha mottagit begäran informera den registrerade om orsaken till att åtgärder inte vidtagits och om möjligheten att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet och begära rättslig prövning.
Begäranden av en registrerad och de åtgärder som hänför sig till dem är avgiftsfria. Om begäranden av en registrerad dock är uppenbart ogrundade eller orimliga, särskilt på grund av deras repetitiva art, får den personuppgiftsansvarige antingen ta ut en rimlig avgift som täcker de administrativa kostnaderna för att tillhandahålla den information eller vidta den åtgärd som begärts, eller vägra att tillmötesgå begäran.
13.2 När kan jag kräva att mina uppgifter rättas?
Du har rätt att få felaktiga, inexakta, ofullständiga, föråldrade eller onödiga personuppgifter som vi lagrar, rättade eller kompletterade av oss.
13.3 När kan jag kräva att mina uppgifter raderas?
Du har rätt att under vissa förutsättningar få den personuppgiftsansvarige att radera personuppgifter som gäller dig utan onödigt dröjsmål. Den registrerade har inte rätt att få uppgifter raderade om uppgifterna måste behandlas för att uppfylla en rättslig förpliktelse, för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller för myndighetsutövning som hör till den personuppgiftsansvarige. I dessa fall raderas personuppgifterna först efter den tidsfrist som anges i lagen.
13.4 När kan jag kräva att behandlingen av mina uppgifter begränsas?
Om de uppgifter som samlats in om dig inte stämmer, kan du kräva att behandlingen av dina kunduppgifter begränsas tills det har kontrollerats om uppgifterna är korrekta.
13.5 Inlämning av klagomål
Du har rätt att lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten, om du upplever att behandlingen av personuppgifter strider mot dataskyddslagstiftningen. Du kan lämna in ett klagomål till dataombudsmannens byrå: https://tietosuoja.fi/sv/framsida(extern länk, öppnas i ett nytt fönster).