Nytt mikromobilitetstillstånd tas i bruk

17.11.2025 11.15
Elsparkcyklar i olika färger parkerade framför en kontorsbyggnad.
Elsparkcyklar prydligt parkerade i Alberga.Bild: Ami Koiranen

Esbo stads tekniska nämnd beslutar den 19 november 2025 att ta i bruk ett nytt mikromobilitetstillstånd. En lagändring som genomfördes sommaren 2025 kräver att städerna senast i början av 2026 beviljar tillstånd för företag som tillhandahåller mikromobilitetstjänster i sitt område.

Tillståndet ska beviljas alla aktörer som ansöker om det och som uppfyller de ansökningskriterier som fastställs i lagen. För Esbo ger det nya tillståndet bättre möjligheter än i nuläget att övervaka och styra verksamheten både hos tjänsteleverantörerna och hos dem som använder tjänsterna. Lagen fastställer noggrant vilka begränsningar staden kan införa för elsparkcyklar som hyrs ut. 

Allmänna begränsningar säkerställer trygghet

Esbo har redan i flera år tillsammans med andra städer i huvudstadsregionen på basis av frivilliga avtal begränsat användningen av gemensamma elsparkcyklar. I huvudsak fortsätter de viktigaste linjerna i begränsningarna som tidigare. Dagtid får man köra elsparkcykel högst 20 km/h och under vardagsnätter högst 15 km/h. Under helgnätter och på valborgsnatten råder användningsförbud för elsparkcyklar mellan kl. 00 och 05. Begränsningarna syftar till att förebygga olyckor. 

"Den mest betydande förändringen som påverkar trafiksäkerheten är ändå den promillegräns för mikromobilitet och den åldersgräns som trädde i kraft i somras och som också gäller privatägda fordon för mikromobilitet. Att köra i berusat tillstånd samt att överlåta en elsparkcykel till en person under 15 år är numera straffbara gärningar”, berättar stadstrafikchef Pauliina Kuronen. ”Att köra på trottoaren samt att flera personer åker samtidigt på samma elsparkcykel har också tidigare varit olagligt”, fortsätter hon. Staden är oroad över att informationen om lagändringen ännu inte har nått Esboborna och att reglerna för mikromobilitet inte är tillräckligt kända.

Regionala begränsningar på de mest livliga områdena

I samband med att mikromobilitetstillståndet tas i bruk publicerar staden uppdaterade regionala begränsningar som omfattar markerade parkeringsplatser för elsparkcyklar i stadsrummet samt parkeringsförbudsområden, användningsförbudsområden och områden med låg hastighetsgräns som styrs via applikationer. Begränsningarna syftar till att styra användningen av elsparkcyklar särskilt där användningen är livlig och där konsekvenserna för tillgängligheten och trafiksäkerheten är som störst. 

Parkeringen regleras i synnerhet i Mattby, Alberga, Hagalund och Otnäs samt vid knutpunkter för kollektivtrafiken där elsparkcyklarna används mycket. Inför nästa säsong anläggs cirka 150 nya markerade parkeringsplatser. Appstyrningen baserar sig på GPS-teknologi. Till exempel i områden med låg hastighetsgräns i stadskärnorna kan föraren köra högst 10 km/h, eftersom elsparkcykeln sänker hastigheten automatiskt när den kommer in på ett område med hastighetsbegränsning.

För att säkerställa att vinterunderhållet kan skötas smidigt fastställer staden i tillståndsvillkoren en driftperiod för mikromobiliteten, det vill säga den tidsperiod under vilken tjänsterna får vara i drift. 

För närvarande verkar fyra företag som tillhandahåller elsparkcykeltjänster i Esbo, och i genomsnitt görs cirka 10 000 resor per dag med elsparkcyklarna.