Esbo fullmäktige godkände delägaravtalet för Västbanan

Fullmäktige godkände Västbanan Ab:s delägaravtal på sitt sammanträde måndag 17.11.2025. Beslutet fattades med 49 röster mot 26. Enligt fullmäktiges beslut förbinder sig Esbo stad till att finansiera det första skedet av Västbanan med 170 miljoner euro. Kostnadsförslaget för det första skedet är 1,32 miljarder euro, varav kommunernas andel är 33 procent och statens 67 procent.
I det första skedet genomförs banavsnitten Esbo–Hista, Hista–Vichtis, Vichtis–Lojo, Salo–Hajala och Nunna–Kuppis. Byggandet av det andra skedet (Lojo–Salo och Hajala–Nunna) genomförs senare. Om staten fattar behövliga investerings- och finansieringsbeslut före utgången av år 2031, har kommunerna erbjudit sig att delta i finansieringen av det andra skedet med sammanlagt 300 miljoner euro.
I Esbo är den viktigaste verkningen av projektet Västbanan att det möjliggör ett betydande antal bostäder och arbetsplatser i den nya stadsdelen Hista, som skulle stödja sig på spårtrafiken på Västbanan. I framtiden kan Hista ha 17 000 invånare. Dessutom möjliggör Västbanan en stationsreservering i Myntbacken. Esbo stads markanvändningsinkomster i anslutning till byggandet av Hista förväntas förbli på en tydligt positiv nivå även efter kostnaderna för kommunalteknik.
Enligt en uppskattning skulle tåget köra från Helsingfors järnvägsstation till Hista på 26 minuter, det vill säga snabbare än vad metron kör från Kampen till Stensvik eller Nordsjö. Resan från Esbo centrum till Hista skulle ta sex minuter. Byggandet av Västbanan och Hista förväntas stödja utvecklingen av Esbo centrum som en knutpunkt och ett livskraftigt stadscentrum.
Kommunerna deltar i det första skedet med sammanlagt 400 miljoner euro och staten likaså med 400 miljoner euro. Dessutom ges Västbanan Ab rätt att skaffa främmande kapital till ett belopp av högst 520 miljoner euro. Enligt delägaravtalet har finansieringsansvaret mellan kommunerna och staten definierats noggrant också i fråga om periodiseringen av inbetalningarna.
Projektet Västbanan stöder Esbo stads strategiska mål, såsom klimatneutralitet och hållbar tillväxt, samt genomförandet av delgeneralplanen för Norra och Mellersta Esbo. Projektet är också förenligt med de nationella klimatmålen och är en del av det europeiska transportnätet TEN-T.
Delägaravtalet om finansieringen av projektet som nu har godkänts i Esbo behandlas av de beslutsfattande organen för de sex medlemskommunerna och staten i november–december. Byggandet av Västbanan skulle kunna inledas i slutet av år 2027.