Utvecklingen av barnens motoriska färdigheter syns i Lek och rörelse-verksamheten

14.10.2025 8.42Uppdaterad: 15.10.2025 12.02
Bilden visar några barn i en sporthall. Det finns några mjuka hinder på golvet. En av barnen hoppar över hindren. De andra barnen står och väntar på sin tur. På väggen ser man en Espoo liikkuu -logga.
Bild: Kerttu Penttilä

Enligt enkäten om effekterna av Lek och rörelse-verksamheten som genomfördes våren 2025 har Lek och rörelse-verksamheten utvecklat barnens motoriska färdigheter, gett dem upplevelser av framgång och glädje av motion samt ökat den totala motionsmängden inom småbarnspedagogiken.

Genomförande av enkäten

Enkäten om effekterna av Lek och rörelse-verksamheten genomfördes i samarbete med koncernförvaltningen i Esbo stad och småbarnspedagogiken. Arbetsgruppen inledde planeringsarbetet hösten 2024, enkäten genomfördes våren 2025 och resultaten erhölls i maj 2025.

Enkäten om effekterna skickades till personalen i de grupper inom småbarnspedagogiken som deltar i verksamheten samt till handledarna i de föreningar som genomför verksamheten. Vi fick 134 svar från småbarnspedagogiken (82 %, n=163) och 16 svar från föreningarna (77 %, n=21). 

Målet med enkäten

Målet med enkäten var att få information om huruvida Lek och rörelse-verksamheten har utvecklat barnens motoriska, sociala och kognitiva färdigheter, ökat den totala motionsmängden, gett upplevelser av framgång och glädje av motion samt stärkt kompetensen hos personalen inom småbarnspedagogiken.

Resultaten av enkäten

I enkäten bedömde respondenterna på skalan 1–5 (1=Helt av annan åsikt och 5=Helt av samma åsikt) hur en grupp påståenden passade in för att beskriva faktorer i anslutning till Lek och rörelse-verksamhetens effektivitet. Enligt personalen inom småbarnspedagogiken är det följande påståenden som bäst beskriver Lek och rörelse-verksamhetens effektivitet "Barnen upplever framgång i verksamheten” (medeltal 4,35), "Motionsglädje syns i verksamheten" (medeltal 4,34) och ”Barnen blir andfådda under verksamheten” (medeltal 4,16). Största delen av personalen inom småbarnspedagogiken upplevde också att ”Lek och rörelse-verksamheten har utvecklat barnens motoriska färdigheter” (medeltal 3,97).

” Barnen gillar när de får röra på sig i den nya stora salen och motionsglädjen förmedlas. Handledarna är inspirerande och uppmuntrar barnen på ett underbart sätt", kommenterar personalen inom småbarnspedagogiken.

Handledarna anser däremot att det är följande påståenden som bäst beskriver Lek och rörelse-verksamhetens effekter "Lek och rörelse-verksamheten har utvecklat barnens motoriska färdigheter" (medeltal 4,81), "Motionsglädje syns i verksamheten" (medeltal 4,69), ”Barnen upplever framgång i verksamheten” (medeltal 4,63) och ”Barnen har lärt sig nya rörelser i verksamheten” (medeltal 4,63).

Både personalen inom småbarnspedagogiken och föreningarnas handledare bedömde att Lek och rörelse-verksamheten minst har utvecklat barnens sociala och kognitiva färdigheter. Därtill är målet i fortsättningen att personalen inom småbarnspedagogiken lär sig ännu mer nya saker i Lek och rörelse-verksamheten och använder det de har lärt sig i sitt eget arbete inom småbarnspedagogiken.

"Vi är särskilt glada över att Lek och rörelse-verksamheten enligt svaren inte har ersatt barngruppens övriga motionsstunder i största delen av enheterna, utan har kommit till den övriga motionsfostran inom småbarnspedagogiken", berättar idrottsplanerare Maija Pelttari som koordinerar Lek och rörelse-verksamheten. "Det var dessutom glädjande att många respondenter lyfte fram att en viktig faktor för deltagande i verksamheten var att arbetsgemenskapen möjliggör deltagandet. För att 5–6-åringar ska kunna lämna daghemmet och delta i verksamheten krävs ofta samarbete över gruppgränserna, så det är mycket viktigt att hela arbetsgemenskapen är engagerad i att möjliggöra verksamheten.”

Barnen har lärt sig nya rörelser i verksamheten.

Färdigheter som har kommit fram i enkätsvaren och som respondenterna berättade att barnen har lärt sig i Lek och rörelse-verksamheten.

Man är allmänt nöjd med Lek och rörelse-verksamheten, eftersom småbarnspedagogiken gav verksamheten det allmänna vitsordet 3,90 (på skalan 1–5, där 1=Helt av annan åsikt och 5=Helt av samma åsikt).

” Härligt varierande uppgifter och aktiviteter. Mycket sådant som man inte kan förverkliga i den egna enheten. Aktiviteten blir småningom svårare på ett lämpligt sätt, man lär sig nya saker utöver det man redan har lärt sig”, kommenterar personalen inom småbarnspedagogiken.

Resultaten från effektivitetsenkäten har utnyttjats i planeringen av den redan inledda höstsäsongen och utnyttjas även i fortsättningen aktivt i utvecklingen av verksamheten. Målet är att ytterligare utvidga verksamheten, få allt fler barn i Esbo att delta i verksamheten samt att skapa en permanent motionsmodell och på så sätt främja barnens välbefinnande och en fysiskt aktiv livsstil.

Läs mer om Lek och rörelse-verksamheten på vår webbplats.