Simkunnighet som en livslång trygghetsfärdighet – Förstärks längs lärstigen
Simkunnighet är inte enbart en hobby – det är en medborgarfärdighet som kan rädda liv. Finlands Simundervisnings- och Livräddningsförbund upprätthåller förhandsstatistik över drunkningsolyckor i Finland. Fram till slutet av augusti 2025 hade fler personer drunknat än under hela föregående år. Drunkningar är fortfarande en av de vanligaste orsakerna till olycksrelaterade dödsfall bland barn. Vi vill säkerställa att varje barn och ung person har möjlighet att lära sig simma och röra sig tryggt i och vid vattnet.
Polisen i Västra Nyland påminner om att en vuxen som åker till badplatsen tillsammans med ett barn är ansvarig för barnets säkerhet, oberoende om badplatsen är en simhall, ett friluftsbad eller en badstrand och även om badvakter finns på plats. När barnet är i vattnet ska den vuxna befinna sig i omedelbar närhet av barnet. Om den vuxna som ansvarar för barnet lämnar barnet i konkret livsfara, ska polisen bedöma om ett brott har begåtts i situationen och inleda en förundersökning vid behov.
Simundervisning ordnas i Esbo stad som ett samarbete mellan resultatenheten för motion och idrott samt den grundläggande utbildningen. Målet är att elever ska kunna simma minst hundra meter i ett stäck senast i årskurs 4 i den grundläggande utbildningen. Huvudmålet är enligt definitionen av nordisk simkunnighet är att man ska kunna simma 200 meter i ett sträck.
Blivande elever i årskurs 1 erbjuds möjlighet att delta i simskola två gånger på sommaren innan den grundläggande utbildningen inleds. I det här skedet behöver barnet inte ännu kunna simma, utan syftet är att bli van vid vattnet, öva på att doppa sig, blåsa bubblor och bekanta sig med olika simredskap genom berättelse och lek. Målet är att öka färdigheterna att delta i simundervisning tillsammans med den övriga klassen när simundervisningen börjar i årskurs 1.
För elever i årskurs 1–4 ordnas simundervisning fyra gånger per läsår under varje årskurs. På så sätt bör varje barn i Esbo få simma sammanlagt 18 gånger före de går ut årskurs 4. Skolorna erbjuder extra simlektioner åt de elever som inte har uppnått de nödvändiga färdigheterna.
”Som simlärare för skolelever vill vi betona att fyra gånger skolsimning inte räcker till för att lära sig simkunnighet. Vårdnadshavarna ska därför stöda utvecklingen av barnets simkunnighet och ta ansvar för att barnet lär sig simma. Om barnet drar sig för vattnet behöver hen mer tillvänjning och övning än en modigare jämnårig”, konstaterar simlärarna Anna Jauhonen, Noora Nelin och Teemu Peteri.
Simlärarna påminner också om att när en människa hamnar i vattnet plötsligt och överraskande, bär hen inte snorklingsmask eller näsklämma för säkerhets skull. Därför är det bra att använda vanliga simglasögon som bara skyddar ögonen, men inte näsan. Simkunnighet innebär förmåga att klara sig och agera lugnt och förnuftigt i vattnet, även i överraskande situationer.
Esbo har förbundit sig till att främja vattensäkerheten och jämlika möjligheter till att lära sig simma. Om eleven eller vårdnadshavaren funderar på något om simundervisningen lönar det sig att modigt kontakta den egna läraren. Varje barn förtjänar en möjlighet att lära sig en färdighet som kan rädda hens liv – och öppna dörren till en livslång motionsglädje.
