Försök med väderinformation producerar lokal information om väderförhållandena – en kall vinter önskas för testning av tjänsten

13.10.2025 8.19
Två cyklister på en cykelbana.
Bild: Iida Makkonen

Vågar jag cykla till jobbet utan dubbdäck? Är rutten redan plogad eller borde jag lämna cykeln hemma? Under sommaren har vädersensorer installerats i Esbo för att producera data om väderförhållandena på specifika platser. Sensorerna och väderstationerna som har installerats på fem platser gör det möjligt att upprätthålla korrekt och aktuell information om väglaget för underhållspersonal och trafikanter. Nu hoppas tjänstens utvecklare på en kall vinter, så att vädersensorerna kan testas ordentligt.

Vädersensorerna, som installerats på fem platser i Esbo, är lika små som ett mynt och nästan osynliga på markytan. Väderstationerna, som installerats på lyktstolpar, är synligare, men orsakar lika lite besvär för trafiken. Under hösten 2025 och vintern 2026 producerar dessa sensorer trafikväderprognoser för de specifika platserna för invånarna och stadens underhåll. Sensorerna och väderstationerna uppdaterar information om temperaturen och vägytans fuktighet, med ungefär en timmes mellanrum på en öppen webbplats(extern länk, öppnas i ett nytt fönster).

”Vi hoppas att informationen som fås i realtid tillsammans med responsen från användarna ger oss ett nytt perspektiv på bedömningen av underhållets nivå och därmed på stadens förmåga att reagera på snabbt föränderliga förhållanden”, säger underhållschef Pekka Pakkala från Esbo stad.

Vädersensorerna testas på fem platser som har valts ut i samarbete med underhållsexperter från Esbo stad. Av de valda objekten finns tre längs leder som leder till gång- och cykelbanor med effektiverat vinterunderhåll. Två sensorer har installerats på gång- och cykelbanor med effektiverat underhåll. Gång- och cykelbanorna med effektiverat vinterunderhåll saltas vid behov dagligen före pendlingstrafiken börjar, och kan därför antas vara i sådant skick att man kan cykla på dem varje dag. Ett problem som har identifierats är dock frågan om hur bra det går att cykla på banor som är borstade och saltade vid kallt och snöigt väder.

”Vårt mål är att invånarna på morgonen ska få information om lokala vägförhållanden, till exempel halka, så att de kan förbereda sig på de kommande väderförhållandena”, säger Jaakko Melamies från Mellenium Oy, som genomför försöket. ”Utöver webbsidan kommer informationen att publiceras på Facebook som automatiska inlägg varje morgon. På Facebooksidan går det också att föra diskussioner och ge respons på tjänsten.”

Förhoppningen är att försöket ska fungera som en lösning för att öka antalet personer som cyklar till arbetet också under svårare väderförhållanden vintertid.

Vädersensorn som installeras på marken är nästan osynlig på vägytan.

Väderinformationen produceras av vädersensorer och ett program som visar vädret på vägarna som levereras av det estniska företaget Teede Tehnokeskus i Estland. Tjänsten har tidigare använts för motortrafiken, men nu tillämpas den för första gången för att producera väderinformation för cykling och gång.

När det gäller cykling finns det betydligt mindre information om vädret och trafikledernas skick än när det gäller motorfordonstrafiken, även om informationen spelar en viktig roll när det gäller att stärka känslan av trygghet och att uppmuntra till gång och cykling. Målet är att aktuell väder- och väginformation ska hjälpa användarna att förbereda sig bättre på väderförhållandena och samtidigt främja en smidig och trygg trafik året runt, både till fots och med cykel.

”Det här är första gången vi testar vädersensorer i Esbo. I försöket ingår också lärande – vi samlar in respons och utvecklar tjänsten utifrån den”, berättar Tessa Armour, specialsakkunnig på Esbo stad, som ansvarar för försöksprogrammet.

Miska Vaaranto från stadsteknikcentralen (till vänster) samt Jaakko Melamies från Mellenium Oy (till höger) inspekterade väderstationerna 21.5.2025. I bakgrunden syns en väderstation som monterats på en lyktstolpe.

Försöket med väderinformation är en del av försöksprogrammet Stadsdelar för en hållbar framtid. De försök som valts ut för programmet har pågått sedan våren 2025 och avslutas senast i mars 2026.

Läs mer:

Mellenium Oy:s pilotprojekt är en del av Esbo stads försöksprogram Stadsdelar för en hållbar framtid. Genom projektet söker man bland annat lösningar för att förbättra mobilitetsmiljöernas trivsel och säkerhet, öka hållbar pendling och göra gång och cykling smidigare i en stad i förändring. Läs mer om försöksprogrammet genom att klicka på bilden.