Kommunerna längs Västbanan gör sig klara för beslutsfattande

3.9.2025 7.00Uppdaterad: 3.9.2025 9.06
Bilden visar järnvägsspår som kröker sig.
Åbo, Esbo, Salo, Vichtis och Kyrkslätt börjar bereda sitt beslutsfattande för finansieringen av banprojektet Västbanan och godkännandet av aktieägaravtalet.Bild: Pixabay

Västbanan Ab:s delägarkommuner Åbo, Esbo, Salo, Vichtis och Kyrkslätt börjar bereda sitt beslutsfattande för finansieringen av banprojektet Västbanan och godkännandet av aktieägaravtalet. Kommunerna har fört aktieägarförhandlingar med staten, i vilka en överenskommelse om projektets finansiella förpliktelser har ingått.

Den snabba banförbindelsen från Esbo via Veikkola, Vichtis, Lojo och Salo till Åbo är Finlands största infrastrukturprojekt i och med vilket en ny pålitlig och snabb tågförbindelse öppnas i Södra Finland. Projektet för med sig att nya orter nås av spårtrafiken, förbättrar Finlands förbindelser till Europa och uppfyller, på sträckan mellan Helsingfors och Åbo, kraven för det europeiska TEN-T-transportnätverket.

Banprojektet Västbanan förs i enlighet med regeringsprogrammet framåt som en helhet, om också etappvis. I det första skedet genomförs banavsnitten Esbo-Vichtis-Lojo, Salo-Hajala och Nunna-Kuppis, och i det andra skedet banavsnitten Lojo-Salo och Hajala-Nunna.

Projektets finansieringsfördelning som följer det preliminära avtal som uppgjordes mellan staten och kommunerna i juni 2024 innebär att kommunernas andel av finansieringen är 30,7 %. I statsbudgeten finns ett finansieringsmandat på 400 miljoner euro, utöver vilket projektbolaget Västbanan Ab skulle beviljas rätt att skaffa högst 500 miljoner euro i främmande kapital.

För kommunernas beslutsfattare lägger man fram att kommunerna förbinder sig till det första skedet med totalt 400 miljoner euro. Till genomförandet av det andra skedet skulle kommunerna förbinda sig med totalt 300 miljoner euro förutsatt att staten fattar genomförandebeslut om det före utgången av år 2031. I det aktieägaravtal som nu kommer till behandling skulle kommunerna sinsemellan komma överens om det andra skedet, även om staten inte har fattat beslut om det. Detta understryker kommunernas uppfattning om att man får den fulla nyttan av banan först då hela banförbindelsen är färdig.

Mellan kommunerna skulle finansieringen fördelas enligt följande:

 SKEDE 1 SKEDE 2 TOTALT 
SALO27 000 0006,75 %25 000 0008,33 %52 000 0007,43 %
LOJO30 000 0007,50 %22 000 0007,33 %52 000 0007,43 %
VICHTIS28 000 0007,00 %17 000 0005,67 %45 000 0006,43 %
KYRKSLÄTT15 000 0003,75 %11 000 0003,67 %26 000 0003,71 %
ÅBO130 000 00032,50 %132 500 00044,17 %262 500 00037,50 %
ESBO170 000 00042,50 %92 500 00030,83 %262 500 00037,50 %
KOMMUNERNA TOTALT400 000 000 300 000 000 700 000 000 
STATEN400 000 000 - - 

Kostnadsfördelningen är ett förhandlingsresultat av kommunernas tjänstemannaledning. I siffrorna har man inte beaktat eventuella EU-stöd som anvisas för projektet. De olika finansieringsformernas datering kommer staten och kommunerna att komma överens om noggrannare.

Härnäst slutför man förhandlingarna mellan staten och kommunerna och efter det går förslaget vidare till kommunernas beslutsfattande enligt normalt förfarande. Fullmäktige i varje kommun beslutar för sin del om kommunens finansieringsandel samt om godkännande av aktieägaravtalet. Beslutsfattande är att vänta i november 2025.