Småbarnspedagogiken i Esbo stöder studiemöjligheter – Tiina och Sini hittade ny mening i arbetet när de tog examen

Det är inte lätt att kombinera arbete och studier, men det stöd som Esbo stad erbjöd gjorde det möjligt för Tiina Koski och Sini Rakennus att kombinera arbete och studier. Nu upplever de att deras arbete blivit alltmer meningsfullt.
Läraren inom småbarnspedagogik Tiina Koski hade i åratal arbetat i yrket trots att hon var utbildad till barnledare. När hon fick möjlighet att utbilda sig till lärare inom småbarnspedagogik och dessutom med stöd av arbetsgivaren tog Koski tillfället i akt. Staden stödde först studier på öppna universitet via stipendiebörsen och senare examensstudier genom fyra månader av betald ledighet.
Studierna pågick sammanlagt i cirka 2,5 år. Utbildningen gav ny glädje och säkerhet i arbetet.
”Jag ville ha mer kunskap som grund för mitt jobb. Nu märker jag att jag ägnar mycket mer uppmärksamhet åt pedagogiska frågor i mitt dagliga arbete. Arbetet har fått en röd tråd på ett helt annat sätt än förr.”
Koskis tidigare yrke var barnskötare, och hon tog kandidatexamen i pedagogik för ungefär ett år sedan.
”Esbo stad var mycket generös med studiedagar”, säger Koski.
Utbildningen stärkte det pedagogiska kunnandet
Även Sini Rakennus skaffade behörighet som lärare i småbarnspedagogik vid sidan av sitt arbete. Tidigare hade hon bland annat jobbat i restaurangbranschen, som skolassistent och som familjedagvårdare. Hon var utbildad barnskötare.
”Först var det meningen att jag bara skulle utföra grundstudier. I det skedet hade jag inte fattat några beslut, eftersom jag antog att jag inte kommer in på universitetet”, säger Rakennus.
Samtidigt som Rakennus utbildade sig stärktes hennes yrkesstolthet.
”Jag arbetade som obehörig lärare i tre år.” Jag tänkte att jag inte kan jobba som lärare om jag inte är utbildad för det. Det var också en orsak till att jag ville bli behörig”, säger Rakennus.
Studierna stärkte bland annat förmågan att motivera pedagogiska beslut. Utbildning utgör ett slags kapital för en arbetstagare.
Tiina Koski och Sini Rakennus jobbar på daghemmet Kirstin päiväkoti i Södrik i Esbo, där det finns 15 lärare inom småbarnspedagogik. I den mångkulturella arbetsmiljön är barnens stödbehov varierande, vilket innebär en utmaning för arbetet, samtidigt som det gör arbetet intressantare.
Daghemsföreståndaren Ritva Korpinen berättar om bakgrunden till att staden har en positiv inställning till utbildning.
”Det hela utgår nog från att vi i Finland i flera års tid lidit brist på lärare inom småbarnspedagogiken.”
Det är vanligt att alla befattningar som lärare inom småbarnspedagogik inte kan besättas med en behörig person. När lärare blivit behöriga för de med sig många starka sidor till arbetsgemenskapen.
”Nivån på den pedagogiska diskussionen vid enheten stiger över lag allt efter att personalen utbildas. Det syns både i diskussionerna kring kaffebordet och på mötena”, säger Korpinen.
Staden stöder och möjliggör studier
Esbo stad stöder på många sätt utbildning och erbjuder till exempel betald ledighet för studier som leder till examen inom småbarnspedagogik. Staden uppmuntrar barnskötare att skaffa sig behörighet som lärare inom småbarnspedagogik eller socionom. Staden främjar också lärarnas möjligheter att utbilda sig till speciallärare och stöder daghemsföreståndarna i att avlägga pedagogie magisterexamen i enlighet med kraven i lagen om småbarnspedagogik.
För personer som helt saknar utbildning i branschen erbjuder Esbo stad möjlighet att studera till närvårdare med läroavtal.
Dessutom uppmuntrar Esbo stad hela sin personal att kontinuerligt utveckla sitt kunnande och erbjuder fortbildning. Via stipendiebörsen stöder staden studier på fritiden, såsom genom att ersätta kursavgifter för grundstudier i pedagogik.
För många är det stöd som Esbo stad erbjuder en viktig hjälp när de ska utbilda sig.
”Många människor har berättat att de är intresserade av att studera, men det är få som helt och hållet kan kasta sig in i studeranderollen från arbetslivet. Inkomsterna sjunker radikalt”, säger Ritva Korpinen.
”Jag är imponerad av varenda en här som studerar vid sidan av jobbet. Det är tufft”, tillägger Korpinen.
Sini Rakennus rekommenderar studier för var och en. Möjligheterna är särskilt goda inom småbarnspedagogiken i Esbo. Både Rakennus och Koski har bara gott att säga om sin arbetsgivare. På arbetsplatsen råder god samhörighet.
”Det daghem jag jobbar på har en del utmaningar, men jag tycker om sådana. Det tvingar oss att tänka, utvecklas och reflektera. Man kan på sätt och vis inte slumra in yrkesmässigt”, säger Rakennus.
”Humorn på arbetsplatsen är också helt bäst”, säger Koski.