Esbo satsade på ledning av daghemmen – ökad attraktivitet och bättre arbetshälsa

8.11.2024 10.05Uppdaterad: 8.11.2024 10.43
Ledare inom småbarnspedagogik, chef för finsk småbarnspedagogik och biträdande ledare inom småbarnspedagogik diskuterar på daghemmets gård.
Bild: Taru Turpeinen

Finsk småbarnspedagogik införde hösten 2023 biträdande ledare inom småbarnspedagogik. Ett år efter reformen är erfarenheterna positiva.

”Ett plus ett är mera än två”, konstaterar Kati Smeds, chef för finsk småbarnspedagogik i Hagalunds storområde. Med detta avser hon den nya modellen med biträdande ledare inom småbarnspedagogik.

”Vi insåg att vi behöver mer slagkraftig och inspirerande ledning av daghemmen”, förklarar Smeds.

Ledningen av daghemmen reformerades, med goda resultat. Ledaren inom småbarnspedagogik får en biträdande ledare som arbetspar. I slutet av år 2024 har stadens finskspråkiga daghem redan 17 biträdande ledare och det kommer flera år 2025.

Målet är att ledningen blir smidigare, att den pedagogiska ledningen stärks och att ledarskapet delas.

Den nya lagen om småbarnspedagogik, som trädde i kraft 2018, ställer nya krav på småbarnspedagogiken. Sedan dess har chefernas administrativa arbete ökat avsevärt, de har många saker att sköta.

Erfarenheterna av gemensam ledning har varit positiva. Det säger Katja Vuorento och Anne Koskinen som arbetar på de finska daghemmen i Gäddvik och Toppelund. Vuorento är ledare inom småbarnspedagogik och Koskinen biträdande ledare.

”Ledningsarbetet är utmanande i så här stora helheter. Det här var definitivt en välkommen förändring. Det är mycket betydelsefullt att ha en pålitlig arbetspartner som delar ansvaret”, säger Vuorento.

Vuorento tycker modellen ger mycket stöd i ledningen. Biträdande ledaren har ingen egen barngrupp, så hen kan koncentrera sig på pedagogisk ledning och dela andra delområden av ledningen med föreståndaren. Koskinen tycker arbetet är intressant och givande.

Esbo stads satsning på ledning av daghemmen har ökat jobbens dragningskraft. Antalet sökande till uppgiften som ledare har ökat. Att stärka ledarnas och personalens välmående i arbetet är ett viktigt mål.

”Hela arbetslaget drar nytta av ökade resurser för ledning”, berättar Vuorento.

Liknande försök har förekommit på andra håll i Finland. Inom stadens finska småbarnspedagogik är biträdande ledare en självständig ledningsuppgift. Arbetsuppgifterna fördelas mellan de två ledarna. Med ett arbetspar kan man kläcka idéer och utveckla verksamheten tillsammans.

”För personalen är det viktigt att ledaren oftare kan närvara i arbetet”, påminner Koskinen.

”Det här är en stor satsning av Esbo stad.” Det är fint att behovet har uppmärksammats och det finns finansiering för det”, konstaterar Smeds.

Modellen med en biträdande ledare har bara följts upp i ett år ännu, men verkningarna på hälsan i arbetet har varit positiva. Kati Smeds betonar att utvecklingen av välbefinnandet i arbetet kommer att följas upp noggrant.

Katja Vuorento berättar att det i enkäterna till personalen framkommit många positiva tecken. Personalen tycker att ledaren har tid att leda och stödja teamen. När daghemmet har en biträdande ledare har ledarna mera tid för ledning av pedagogiken.

”När daghemmet också har en biträdande ledare har ledarna mera tid för personalen. De upplever att de får stöd i sitt arbete”, säger Vuorento.

Högklassig småbarnspedagogik är en investering i framtiden. Kärnan i en högklassig småbarnspedagogik är en välmående personal, betonar Smeds.