Esbo utreder placeringen av depån för närtågstrafiken i Snäckskogen

7.10.2024 12.45
På flygbilden syns tågspåren, byggarbetsplatsen bredvid spåren, träd och småhus.
Byggandet av Esbo stadsbana syns i terrängen. Om den nya underjordiska depån förverkligas skulle den placeras i övre högra hörnet av bilden.Bild: Joonas Salminen

Esbo stadsbana och utvecklingen av närtågstrafiken längs kustbanan förutsätter att en ny depå för närtågstrafiken byggs. Esbo stad föreslår att detaljplanering inleds i Snäckskogen mellan Köklax och Mickels. I planläggningen utreds om en underjordisk depå för närtågstrafiken kan byggas i området. Esbo stadsstyrelse behandlar förslaget på sitt möte måndagen den 7 oktober.

Placeringen av en depå i Snäckskogen förutsätter att detaljplanering inleds i området. Inledandet av planläggningen är bundet till stadsstyrelsens beslut som fattades i december 2023, enligt vilket Esbo stad i samarbete med Kyrkslätts kommun utreder alternativ för placeringen av depån. Genom planläggningen utreds om depån kan placeras i området. Beslut om depån fattas först senare när utredningarna är klara.

Underjordisk depå gör det möjligt att bevara rekreationsområdet

Depåns läge är kopplat till den gällande landskapsplanen Nylandsplanen 2050. Närtågsdepåns läge har i landskapsplanen anvisats till gränsen mellan Esbo och Kyrkslätt.

Snäckskogen mellan Köklax och Mickels anvisas som rekreationsområde i generalplanen för Esbos norra och mellersta delar. Placeringen av depån inne i berget gör det möjligt att bevara det skogbevuxna området och den ekologiska förbindelsen.

I utkastet till Generalplan 2060, som var framlagt sommaren 2024, har det för byggandet av depån föreslagits en post om utredningsbehov förutom i Snäckskogen även i Mankby. I den gällande generalplanen har Mankbyområdet anvisats för jord- och skogsbruk. Den gällande generalplanen för Snäckskogen stöder genomförandet av depån i området.

Det centrala läget stöder valet av Snäckskogen – även Kyrkslätt gör en egen utredning

Esbo stad har vid utredningen av olika alternativ beaktat depåns funktionella och trafikmässiga behov. Den underjordiska depån erbjuder på grund av sitt läge och genomförandesätt såväl tydliga fördelar som risker som måste beaktas. Det är dyrt att bygga i berg, men det centrala läget är till fördel för Snäckskogen. Dessutom är lagring och underhåll som utförs inne i berget skyddat mot väder och skadegörelse.

Esbo stad och utomstående experter har gjort utredningar om behovet av att genomföra närtågsdepån och om alternativa lägen under 2020-talet.

I och med utredningsarbetet har antalet alternativ minskat och hösten 2023 bedömdes Snäckskogen och Mankby i Esbo samt Bobäck och Getberg i Kyrkslätt vara de mest genomförbara alternativen.

Alternativen på Kyrkslätts sida bedöms närmare i det utredningsarbete som pågår i Kyrkslätt för att jämföra alternativen. Det är också meningen att Kyrkslätt ska inleda detaljplanering inom sitt eget område.