Dataspel och träning i e-sport

12.10.2023 5.52Uppdaterad: 17.1.2024 6.45
Roope Kuossari sitter med höger näve under hakan, iklädd en orange luvtröja
Bild: Taru Turpeinen

Roope "Nese" Kuossari studerar för andra året vid Leppävaaran lukio och deltar i gymnasiets träning i e-sport. I Leppävaaran lukio finns en allmän linje och en idrottslinje. E-idrottare studerar på den allmänna linjen.

– Jag ansökte till Leppävaaran lukio på grund av dess fina läge. Lärarna här är verkligen trevliga. Jag ansökte direkt jag fick höra om träning i e-sport. Jag har spelat mycket på fritiden själv.

Ansökningen till träning i e-sport äger rum under gymnasiets första period och träningen börjar under den andra. Ett tiotal studerande deltar i träningen tillsammans med Roope. – I år har intresset ökat och antalet sökande var tjugo, berättar lärare Timo Sihvonen från Leppävaaran lukio. Gruppen väljs med en motivationsenkät; den ideala gruppstorleken är 12 studerande.

Genast på morgonen framför datorn

Under träningen i e-sport spelar man spelet CS:GO. Träningarna äger rum två gånger i veckan, vid samma tidpunkt som studerande på idrottslinjen på Leppävaaran lukio. – Vi spelar hemma kl. 8–9 med våra egna datorer i olika konstellationer och på olika sätt, berättar Roope. Det känns lite konstigt att spela i gryningen eftersom denna hobby vanligtvis brukar ske under kvälls- och nattetid. – Spelandet går bättre på kvällen, konstaterar Roope.

Incoach sköter träningen, som är Finlands ledande företag som erbjuder träning och undervisning i att spela dataspel. Som tränare fungerar Jarmo "Jamboni" Helttunen, som enligt Roope är en fantastisk kille.

Studiepoäng och färdigheter

Spelandet ger också 10–16 studiepoäng under hela gymnasiet, beroende på intresse och motivation. Målet är att delta och lyckas i turneringar mellan gymnasieskolorna i Esbo. Dessutom ansöker Leppävaaran lukio om att få delta i Elisa Masters-turneringen.

Det finns många fördelar med att spela. – Det utvecklar kommunikationsfärdigheterna, lagarbete och koordinationsförmågan, sammanfattar Roope. Timo Sihvonen konstaterar att precis i gymnasieåldern är koordinationen mellan mus och ögon på topp, och med rätt träning kan man utvecklas till en duktig spelare.

Roope beskriver sig själv som en aggressiv spelare. I det verkliga livet ger han ett mycket lugnt intryck.

Roope sitter inte bara vid datorn hela dagarna, utan ägnar sig också åt traditionell motion. – Jag spelar tennis 3-4 gånger i veckan.

E-sport i Leppävaara och på Kuninkaantie

E-sporten fick sin början i gymnasiet år 2019. - Den infördes eftersom den sågs som en del av framtidens idrott och idrottsbegrepp. Målet är att ungdomar som är intresserade av e-sport och som är skickliga inom e-sport ska kunna kombinera e-sport och studier på samma sätt som vi kombinerar traditionell idrott och studier, säger rektor Ismo-Olav Kjäldman vid Leppävaaran lukio.

Läs mer om Leppävaaran lukio

Man kan också studera e-sport vid Kuninkaantien lukio