Välkommen till en paneldiskussion: Mot inkluderande småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning i Esbo!

15.5.2023 10.34Uppdaterad: 15.5.2023 11.32
Vita och blåa blåklinter.
Bild: Elena Savina

Hur kan vi, genom att möjliggöra inklusion, utveckla jämlikt Esbo? Hur främjar och leder vi genomförandet av inkluderande praxis? Hur stöder vi utvecklingen av personalens kompetens i Esbo? Hur förverkligar vi det multiprofessionella och sektorsövergripande samarbetet? Kom och hör hur vi i Esbo i fortsättningen främjar stöd för lärande, stöd för barn och inklusion!

Hur kan vi, genom att möjliggöra inklusion, utveckla jämlikt Esbo? Hur främjar och leder vi genomförandet av inkluderande praxis? Hur stöder vi utvecklingen av personalens kompetens i Esbo? Hur förverkligar vi det multiprofessionella och sektorsövergripande samarbetet? Kom och hör hur vi i Esbo i fortsättningen främjar stöd för lärande, stöd för barn och inklusion!

Vid avslutningstillfället för projekten för stöd och inklusion för vi en mångsidig diskussion om barnens stöd och inklusion samt hur frågor om stöd behandlas inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen.

Paneldiskussionen om projekten för stöd och inklusion ordnas måndag 5.6.2023 kl. 14–15.30 på Teams. Alla som är intresserade av ämnet är välkomna! Evenemanget riktar sig särskilt till experter och chefer inom sektorn för fostran och lärande samt till rektorer och ledare inom småbarnspedagogik. Evenemanget leds av journalisten och programledaren Yagmur Özberkan.

I panelen deltar ledare inom småbarnspedagogik för daghemmet Hösmärin päiväkoti och Södriks invånarpark och klubben i parken Sari Ahola, chefen för psykologenheten inom Västra Nylands välfärdsområde Jonna Kari, chefen för undervisningsstöd Miia Loisa-Turunen från den finska grundläggande utbildningen, rektorn för skolan Ruusutorpan koulu Aaro Partanen, undervisningschefen för Svenska bildningstjänster Outi Saloranta-Eriksson och experten inom småbarnspedagogik Anita Vataja.

Paneldiskussionen sker på finska.

Du kan anmäla dig till evenemanget och lämna frågor till paneldeltagarna i förväg här(extern länk, öppnas i ett nytt fönster). Anmäl dig före 5.6 kl. 10.

Om du vill, kan du ansluta dig till paneldiskussionen också direkt här(extern länk, öppnas i ett nytt fönster).

Evenemanget spelas in och anställda vid Esbo stad kan se inspelningen på webbplatsen för undervisningsstöd(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) till slutet av augusti 2023.

Evenemanget ordnas på finska. Mer information om evenemanget: projektchef Jenna Niemi (jenna.niemi@esbo.fi)

Varmt välkommen!

Bakgrund till projekten för stöd och inklusion

Esbo har genomfört två projekt inom programmet Utbildning för alla: stöd och inklusion: "Utveckling av stöd för lärande och inklusion inom småbarnspedagogiken i Esbo" och "Utbildning för alla: stöd för lärande och inklusion i förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen". Med hjälp av projekten har man främjat kvaliteten och jämlikheten inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. I slutrapporten för utvecklingsprogrammet Utbildning för alla finns en förteckning över utvecklingsförslag som har delats upp under tolv olika teman i anslutning till lagstiftning och annan utveckling.

Projekten ingår i Undervisnings- och kulturministeriets utvecklingsprogram Utbildning för alla 2020–2022. Du kan läsa utvecklingsprogrammets slutrapport här (på finska).(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)

Vi deltar i panelen

 

Jag är Sari Ahola, chef för daghemmet Hösmärin päiväkoti samt Södriks invånarpark och klubben i parken. Jag har arbetat vid Esbo stad som chef i 21 år, varav de 17 senaste på Hösmärin päiväkoti. Barn och familjer i Esbo ligger mig nära hjärtat. Den mångkulturella och mångformiga stadsdelen Södrik har varit en bra skola för olika situationer och möten. Vi är alla olika, men lika värda. Jag gillar mitt arbete som har ett hoppfullt perspektiv och det är också fint att följa hur barn, föräldrar och familjer växer. Välbefinnandet och atmosfären i arbetsgemenskapen är viktiga på daghem där barnen växer upp.

 

Jag är Jonna Kari, chef för psykologenheten inom Västra Nylands välfärdsområde. Jag ansvarar för psykologtjänsterna inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen samt inom utbildningen på andra stadiet. Jag har tidigare arbetat bland annat som psykolog och neuropsykolog inom elevhälsan, som chef för psykologtjänsterna och som utvecklare av trestegsstödet.

 

Jag är Miia Loisa-Turunen, chef för undervisningsstöd inom den finska grundläggande utbildningen i Esbo. Till min bakgrund är jag pedagogie magister och jag avlägger för tillfället också EMBA-examen. Jag är expert och beslutsfattare i frågor som gäller trestegsstödet och andra stödåtgärder i skolorna (eftermiddagsverksamhet, skolskjutsar, assistenttjänster). För närvarande är jag ägare av projektet för stöd och inklusion inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen.

 

Jag är Outi Saloranta-Eriksson, undervisningschef för Svenska bildningstjänster i Esbo. Till mitt arbete hör bland annat utveckling av läroplanerna och personalens kompetens och därigenom också frågor som gäller stöd inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Jag har varit ägare till det första projektet för stöd och inklusion inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen i Esbo och medlem i styrgrupperna i andra projekt.

Jag är Aaro Partanen, rektor för skolan Ruusutorpan koulu, pedagogie magister, klasslärare, specialklasslärare, arbetshandledare i Suomen työnohjaajat ry samt specialsakkunnig i medling i arbetsgemenskapen. Jag anser att varje människa är värdefull och uppskattad. Jag vill i mitt arbete stödja alla, särskilt dem som mest behöver det. Med samarbete och växelverkan åstadkommer man mycket.

 

Jag är Anita Vataja (pedagogie magister, speciallärare inom småbarnspedagogik), expert inom småbarnspedagogik inom serviceområdet för utveckling inom den finska småbarnspedagogiken i Esbo. Mitt arbete omfattar frågor som gäller stöd för barn och nätverkssamarbete. Jag har varit projektchef för projektet för stöd och inklusion inom småbarnspedagogiken och i projekt- och styrgrupperna för båda projekten.