Gatuunderhåll, situationen 10.11.2025
Det ovanligt milda höstvädret närmar sig sitt slut. Väderleksrapporten för den nya veckan utlovar något svalare väder. Vi följer hela tiden hur vädret utvecklas och förbereder oss på den kommande vintern.
Vi ställer ut snökäppar vid vägrenarna. Vi borstar bort löv från gator och vägar som ska saltas, putsar bort grus och vallväxter från vägrenarna och rensar upp diken. Vi iståndsätter också parkgångar. I slutet av veckan blir det svalare och det finns risk för snö, slask och halka.
Underhåll i närheten av vägarbeten
Den milda senhösten är en bra tid för olika slags bygg- och kabelarbeten vid gator. Arbeten pågår på flera håll i Esbo. Vi har fört förhandlingar med byggarna och till exempel på gatuavsnitt som är smala på grund av staket överförs ansvaret för vinterunderhållet ofta till den byggnadsentreprenör som utför arbeten. Vid de första snöfallen kan situationen vid vissa byggplatser tillfälligt vara sämre än på de övriga gatorna.
Svart is är bedräglig
När temperaturen närmar sig nollstrecket kondenseras luftens fuktighet till en tunn ishinna på vägytan. Svart is är svår att se – därför måste man vara beredd. Byt till vinterdäck i tid!
Kom också ihåg att använda lämpliga skor. Dubbskor ger det bästa greppet då det är halt.
När väglaget är besvärligt ska du ta det lugnt och reservera tillräckligt med tid. Koncentrera dig på vad du själv gör och på trafiken.
Bilspärrar
Maskinerna ska komma åt att ploga och sanda gator och parkvägar utan hinder. Bilspärrarna kommer därför att hållas öppna från början av november till slutet av april. Bilspärrarnas lås får inte brytas och de får inte förses med egna lås.
Efter vårstädningen stängs bilspärrarna och betonghindren placeras tillbaka.
Fastigheternas växtlighet
Fastighetsbolagen och tomtägarna ska ansa växtligheten på tomten så att inga grenar eller andra växtdelar sträcker sig in på gatan eller på gång- och cykelbanorna. Det är fastighetens ägare eller innehavare som ansvarar för skötseln. Träd och buskar ska ansas i tid så att inte trafiksäkerheten och en fri sikt äventyras.
Enskilda eller skadade grenar kan kapas vilken årstid som helst. Buskar kan också ansas året runt. Det är bra att gallra buskar och skära ner dem till marken när de inte har löv. Då sparas näringsämnena i rötterna och det växer snabbt upp nya grenar. Planteringar som medför fara för gång- och fordonstrafiken ska genast beskäras.
Löv som fallit
Löv som fallit från träd kan göra det halt på trafiklederna. Tjocka lager av löv kan också dölja gropar och andra hinder längs trafiklederna. Var försiktig då du rör dig på platser som täckts av löv.
Fastigheternas ägare eller innehavare ska hålla gatubrunnarnas lock på tomten fria från löv. Då kan regn- och smältvattnet rinna obehindrat. Vägtrummorna under tomtanslutningarna ska hållas fria från löv.
En reflex kan rädda ditt liv
Det är viktigt att du syns när det blir mörkare i trafiken. En bilist som kör med halvljus ser en fotgängare utan reflex först på 50 meters avstånd. Däremot kan bilisten lägga märke till en fotgängare som använder reflex redan på 350 meters avstånd. Ju fler reflexer du använder, desto bättre ser bilister dig i mörkret eller i skymningen.
Ta på dig en reflexväst, håll reflexbrickor där de syns. Se till att både du och dina husdjur har lämpliga reflexer när ni är ute i mörkret!
Ta i bruk portalen Min gata
Du kan följa hur underhållet av din gata framskrider via portalen Min gata(extern länk, öppnas i ett nytt fönster).
Respons på underhållet
Stadens kundtjänst samarbetar aktivt med underhållspersonalen och vidarebefordrar respons till dem.
Vänligen skicka all respons via vår responstjänst på webben(extern länk, öppnas i ett nytt fönster). Både responstjänsten och vår telefontjänst är tidvis överbelastade och därför kan du ibland få vänta.
Inkludera gärna en bild i ditt meddelande, om det är möjligt. Då kan vi lättare bedöma hur allvarlig situationen är och behandla din respons snabbare.
Mobilappen Trimble Feedback
Du kan lämna respons som gäller en viss plats också via mobilappen Trimble Feedback(extern länk, öppnas i ett nytt fönster). Det är ett snabbt sätt att meddela kundtjänsten om det till exempel finns behov av underhåll. Vi behandlar all respons som vi fått via mobilappen och vidarebefordrar den till experter som vidtar lämpliga åtgärder.