Extern revision
Fullmäktige väljer för en fullmäktigeperiod i taget revisionsnämnden och en revisor som svarar för den externa revisionen.
Revision
Stadsfullmäktige tillsätter för de år som den har mandattid en revisionsnämnd som organiserar granskningen av förvaltningen och ekonomin samt utvärderingen (121 § i kommunallagen).
Revisionsnämndens uppgifter bestäms i kommunallagen. Revisionsnämnden bereder de ärenden som gäller granskningen av förvaltning och ekonomi för beslut i fullmäktige, såsom val av revisor, behandling av revisionsberättelsen, ställningstagande till godkännande av bokslutet och avslående eller beviljande av ansvarsfrihet.
Revisionsnämnden publicerar årligen en utvärderingsberättelse, som behandlas i fullmäktige i maj. I utvärderingsberättelsen utvärderas bokslutet samt hur målen för verksamheten och ekonomin uppnåtts. I utvärderingsberättelsen ingår också nämndens uppfattning om verksamhetens resultat och om hur ändamålsenligt tjänsterna har ordnats. Nämnden ser till att granskningen av kommunen och dess dottersammanslutningar samordnas. Nämnden bedömer hur balanseringen av ekonomin utfallit under räkenskapsperioden samt den gällande ekonomiplanens och åtgärdsprogrammets tillräcklighet, om kommunens balansräkning visar underskott som saknar täckning.
Nämnden följer genomförandet av revisorns granskningsplan samt kan ge revisorn anvisningar i enlighet med kommunallagen och begära utredningar av revisorn. Om revisorns revisionsberättelse innehåller en anmärkning, inhämtar nämnden en förklaring av den som saken gäller och stadsstyrelsens utlåtande.
Mötessekreterare och protokollsutdrag
Stadsinspektör Riitta Björklund
PB 113
02070 ESBO STAD
Tfn +358 46 8772974
e-post enligt modellen fornamn.efternamn@esbo.fi
Revisionsnämnden 2021-2025:
Ledamöter:
*Personliga ersättare:
Paula Viljakainen (Kok.), ordförande
*Paula Utti (Kok.)
Elli Keisteri-Sipilä (Vihr.) , vice ordförande
*Pertti Lounamaa (Vihr.)
Sari Ojanen (Kok.)
*Katariina Ahvonen (Kok.)
Jaakko Ravald (Kok.)
*Kari Nukala (Kok.)
Tapio Valli (Kok.)
*Tero Niemi (Kok.)
Marika Visakova (Vihr.)
*Satu Ramsland (Vihr.)
Mikko Lievonen (SDP)
*Pirkko Kuusela (SDP)
Jarmo Kanerva (PerusS)
*Mikko Ekström (PerusS)
Marita Backman (SFP)
*Charlotta Jakobsson (SFP)
Mika Poutala (KD)
*Sari Savela (KD)
Mari Rummukainen (Vas.)
*Henrik Asplund (Vas.)
Aili Pesonen (Kesk.)
*Simo Repo (Kesk.)
Timo Kallioja (Liik.)
*Henri Kuro (Liik.)
Mötestider
31.5.2023
Mötena börjar i regel kl. 16.30.
Revisionsnämndens utvärderingsplan för 2021–2025 och utvärderingsprogram för 2022
Revisionsnämndens utvärdering bygger på en lagstadgad utvärderingsplan som omfattar hela fullmäktigeperioden och på ett utvärderingsprogram som utarbetas årligen. Resultaten av utvärderingen publiceras årligen i maj i utvärderingsberättelsen som ges till fullmäktige. Revisionsnämnden ger dessutom årligen utlåtanden till fullmäktige om andra och tredje delårsrapporten samt koncernrapporterna. Revisionsnämnden övervakar att skyldigheten att göra bindningar följs och ger årligen en redogörelse för bindningar för kännedom till fullmäktige. Enheten för extern revision bereder ärenden som revisionsnämnden ska behandla.
Revisionsnämndens tema för utvärderingsplanen fullmäktigeperioden 2021–2025 är att utvärdera hur resultatrika och högklassiga stadens tjänster är, deras kostnadseffekt och tillgänglighet. Fokus under utvärderingsperioden läggs på främjande av hållbar utveckling i Esbos stadsmiljö samt genomförande av Produktivitets- och anpassningsprogrammet för ett ekonomiskt hållbart Esbo. Under utvärderingsperioden följer man upp hur berättelsen om Esbo genomförs under fullmäktigeperioden, hur man sätter bindande resultatmål, hur de förverkligas och effektiviteten. Under perioden följer man upp stora investerings- och utvecklingsprojekt. Ärenden som behandlas årligen är dessutom stadens och koncernens bokslut samt personalnyckeltal. Under perioden gör man dessutom uppföljning i efterhand av tidigare rekommendationer i utvärderingsberättelsen.
I utvärderingsprogrammet för 2022 (hösten 2022 till våren 2023) har revisionsnämnden 14 möten och dess båda sektioner fem möten. Ordförandena i fullmäktige kallas till mötet som hålls i februari 2023 och ordförandena i stadsstyrelsen till mötet i mars. Stadsdirektören presenterar centrala utmaningar i Esbo och övriga aktuella ärenden för revisionsnämnden i mars 2023. Till utvärderingsmötena kalla ansvars- och experttjänsteinnehavare enligt ämnesområdena samt dessutom ordförandena i nämnder och direktioner.
Revisionsnämndens fokus för utvärderingsåret 2022:
- Åtgärder för efterverkningar av coronaviruspandemin i bastjänsterna.
- Genomförande av Produktivitets- och anpassningsprogrammet för ett ekonomiskt hållbart Esbo.
- Hur beredningen av social- och hälsovårdsreformen framskrider ur Esbo stads synvinkel.
Vid nämndens möten utvärderar man dessutom aktuella IKT-projekt och tvärvetenskapliga program. Av koncernsamfunden är samkommunen HSY och Enter Espoo Ab föremål för utvärderingen. Under utvärderingsåret kommer man att presentera genomförandet av revisorernas utvärderingsprogram och verksamhetsplanen för den interna revisionen. Temat för revisionsnämndernas gemensamma utvärdering i städerna i huvudstadsregionen och Nylands sjukvårdsdistrikt år 2022 är barn och ungas välfärd.
Första sektionens utvärderingsobjekt under utvärderingsåret 2022 härrör sig till resultatområdet livskraft som omfattar sysselsättningstjänster för invandrare, motionstjänster samt evenemangs- och kulturtjänster. Teman för sektorn välfärd och hälsa är barn och ungas välfärd och en lägesöversikt över beredningen av Västra Nylands välfärdsområde ur Esbo stads synvinkel.
Andra sektionens utvärderingsobjekt härrör sig till stadsmiljösektorn som omfattar markegendom, markanvändningsavtal samt anskaffning och försäljning av mark, uppgifter för stadsteknikcentralen, uppgifter för affärsverket Lokalcentralen, uppdelning av lokaler i portföljer, på vilka sätt lokaler skaffas och PPP-modellen. Utvärderingsfokus för sektorn för fostran och lärande är skolnätet och inomhusluften.
I det gemensamma utvärderingsmötet för sektorn för fostran och lärande samt hälsovårdssektorerna behandlar man fostran och lärande samt tjänster för välfärd och hälsa för invandrarbarn och unga.
Utvärderingsprogrammet kan uppdateras under utvärderingsåret om revisionsnämnden beslutar det. Man kan till exempel lägga till ett aktuellt tema i utvärderingsprogrammet som revisionsnämnden utan dröjsmål delger fullmäktige och för att beaktas i beslutsfattandet.
Revisionsnämnden publicerar årligen en utvärderingsberättelse, som behandlas i fullmäktige i maj. I utvärderingsberättelsen utvärderas bokslutet samt hur målen för verksamheten och ekonomin uppnåtts.
Utvärderingsberättelsen för 2022(extern länk)
Utvärderingsberättelsen för 2021(extern länk)
Utvärderingsberättelsen för 2020(extern länk) (pdf, 13271 Kt)
Revisionsnämnden ger också utlåtanden till fullmäktige om uppföljningsrapport II och om oktobers månadsrapport.
BDO Audiator Ab har förordnat CGR, OFR Tiina Lind till ansvarig OFR-revisor under tjänsteansvar enligt 122 § i kommunallagen.
Tfn +358 40 5282159. E-post enligt modellen fornamn.efternamn@bdo.fi
PB 113, 02070 ESBO STAD
Besöksadress: Ämbetsplatsen 2 C, 5 vån., Esbo centrum
E-post jhtt-tilintarkastaja@espoo.fi
Revisionsberättelsen för 2022(extern länk) (PDF 61 Kt)
Revisionsberättelsen för 2021(extern länk) (PDF 62 Kt)
Revisionsberättelsen för 2020(extern länk) (PDF 65 Kt)
Revisionsberättelsen för 2019(extern länk) (PDF, 76 Kt)
Fullmäktige väljer för en fullmäktigeperiod i taget revisionsnämnden och en revisor som svarar för den externa revisionen. De bistås av tjänstemännen vid externa revisionen, som är underställd revisionsnämnden.
Stadsrevisor och föredragande i revisionsnämnden, OFR Virpi Ala-aho, tfn +358 46 8772801
Stadsinspektör, revisionsnämndens sekreterare Riitta Björklund, tfn +358 46 8772974
E-post enligt modellen förnamn.efternamn@esbo.fi
PB 113, 02070 Esbo stad
Besöksadress: Ämbetsplatsen 2 C, 5 vån.
Revisionsnämnden ska övervaka att de förtroendevalda och tjänsteinnehavare som anmälningsskyldigheten omfattar redogör för sina bindningar och meddela redogörelserna till fullmäktige för kännedom (84 § i kommunallagen).
I redogörelsen ska de förtroendevalda och tjänsteinnehavarna meddela om ledningsuppdrag och om förtroendeuppdrag i näringsidkande företag och andra sammanslutningar, betydande förmögenhet samt om andra bindningar som kan vara av betydelse vid skötseln av förtroende- eller tjänsteuppdraget.
Den som är anmälningsskyldig är själv ansvarig för att lämna redogörelsen, men revisionsnämnden kan som övervakande myndighet uppmana den anmälningsskyldiga att lämna en ny redogörelse eller komplettera sin redogörelse.
Redogörelsen ska lämnas inom två månader från det att personen har blivit vald till sitt uppdrag. Personen ska också utan dröjsmål meddela om förändringar i bindningarna (84 § 2 mom. i kommunallagen).
Redogörelsen publiceras på stadens webbplats när revisionsnämnden har behandlat ärendet.
Dataskyddsbeskrivning
Behandling av personuppgifter i Esbo stads register över bindningar
Datum för publicering av dataskyddsbeskrivningen: 23.9.2020
1. Personuppgiftsansvarig
Esbo stad/Revisionsnämnden
2. Ansvarig person för registret
Stadsrevisorn
3. Kontaktperson för registret
Stadsrevisor Virpi Ala-aho
Enheten för extern revision PB 113, 02070 Esbo stad
Tfn +358 46 8772801
e-post enligt modellen fornamn.efternamn@esbo.fi
4. Dataskyddsombud
Esbo stads dataskyddsombud
Adress: PB 12, 02070 Esbo stad
Tfn +358 9 81621 (växel)
e-post tietosuoja@espoo.fi
5. För vilket ändamål behandlas personuppgifter?
Registret har inrättats för att redogöra för bindningar.
6. Vilken är grunden för behandlingen av personuppgifter?
I registret behandlas personuppgifter utifrån bestämmelserna i kommunallagen 410/2015.
Artikel 6.1 c i EU:s allmänna dataskyddsförordning: behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar den personuppgiftsansvarige.
7. Vilka uppgifter behandlas?
En i kommunallagen bestämd kommunal förtroendevald och en ledande tjänsteinnehavare som är föredragande för ett organ ska redogöra för sina ledningsuppgifter, förtroendeuppdrag samt betydande förmögenhet och andra bindningar som kan vara av betydelse vid skötseln av uppgifterna. Även förändringar ska anmälas utan dröjsmål.
I registret samlas följande personuppgifter av dem som är skyldiga att redogöra för sina bindningar:
• Personbeteckning (syns inte i det offentliga registret)
• Förnamn, efternamn, e-postadress, telefonnummer
• Parti som personen representerar
• Organ där personen är ledamot/föredragande
• Tjänster, befattningar, yrken och uppgifter som kan påverka den offentliga beslutsprocessen
• Administrativa uppgifter i statsbolag, i ekonomiskt viktiga företag, i banker och i andra penninginstitut och betydande organisationer
• Förtroendeuppdrag i intresseorganisationer
• Kommunala och kyrkliga förtroendeuppdrag
• Betydande innehav som förvärvats för affärs- och investeringsverksamhet samt andra betydande ägarandelar
• Skulder som tagits för affärs- och investeringsverksamhet samt borgen eller andra ansvar som ställts i samma syfte
UPPGIFTERNAS OFFENTLIGHET OCH KONFIDENTIALITET:
Uppgifterna publiceras efter kontroll och godkännande i en webbtjänst och presenteras på Esbo stads webbplats, om inte något annat följer av sekretessbestämmelserna.
GRUNDER FÖR SEKRETESS:
En del av uppgifterna är sekretessbelagda. Verksamheten styrs bland annat av dataskyddslagen (1050/2018), EU:s allmänna dataskyddsförordning (2016/679) och lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999).
8. Varifrån fås uppgifterna?
De som är skyldiga att redogöra för sina bindningar fyller själva i de uppgifter som krävs. Den som är skyldig att redogöra för sina bindningar försäkrar att uppgifterna är riktiga och uppdaterade samt beviljar tillstånd att publicera uppgifterna i registret över bindningar.
I registret behandlas personuppgifter utifrån bestämmelserna i kommunallagen 410/2015.
Registret fungerar som en webbtjänst där förtroendevalda och tjänsteinnehavare som är skyldiga att redogöra för sina bindningar själva loggar in för att fylla i de uppgifter som krävs enligt lagen. Det är en lagstadgad skyldighet att lämna uppgifter. Den som är skyldig att redogöra för sina bindningar försäkrar att uppgifterna är riktiga och uppdaterade samt beviljar tillstånd att publicera uppgifterna i registret över bindningar.
Huvudanvändarna eller revisionsnämnden kan inte ändra de uppgifter som den som är skyldig att redogöra lämnat i registret.
Revisionsnämnden övervakar att skyldigheten att redogöra iakttas och kan uppmana den redogörelseskyldige att lämna en redogörelse eller komplettera sin redogörelse. De kontrollerade och godkända uppgifterna publiceras offentligt i samma webbtjänst.
9. Lämnas uppgifter ut eller överförs de utanför staden?
Uppgifterna publiceras efter kontroll och godkännande i en webbtjänst och presenteras på Esbo stads webbplats, om inte något annat följer av sekretessbestämmelserna.
Revisionsnämnden har beslutat att uppgifter i registret över bindningar inte lämnas ut för direktmarknadsföring, marknads- och opinionsundersökningar, matriklar eller släktforskning.
10. Överförs uppgifter utanför Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet?
Uppgifterna lagras i en servercentral inom EU-området och överförs inte utanför EU-området.
11. Hur länge kommer uppgifterna att lagras?
Användarnas personuppgifter och uppgifter om bindningar lagras i digital form i tjänsteleverantörens databas. Uppgifterna raderas i enlighet med kommunallagen ur det offentliga digitala registret över bindningar när deras användningsbehov har upphört.
Riksarkivet har 30.6.2017 (AL/10361/07.01.01.03.01/2017) med stöd av 8 och 11 § i arkivlagen (831/1994) bestämt att redogörelserna för bindningar och uppgifterna i registren över bindningar ska lagras varaktigt enbart i digital form.
12. Hur skyddas uppgifterna?
Personuppgifterna lagras konfidentiellt, i regel i digital form. Materialet lagras i pappersform i protokoll och arkiv från Esbo stads revisionsnämnd, utom till den del Riksarkivet har bestämt att materialet ska lagras enbart i digital form. Ett digitalt personregister över dem som lämnat uppgifter över sina bindningar finns i en övervakad servercentral på en på behörigt sätt skyddad server.
13. Den registrerades rättigheter
Noggrannare anvisningar om hur uppgiftsbegäranden enligt dataskyddsförordningen ska riktas: https://www.espoo.fi/sv/esbo-stad/dataskydd#section-7317
13.1 Hur kan jag kontrollera mina uppgifter?
Du har rätt att av den personuppgiftsansvarige få en kopia av de personuppgifter som behandlas. Den personuppgiftsansvarige ska lämna uppgifterna utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast en månad efter att ha mottagit begäran. Denna period får vid behov förlängas med ytterligare två månader, med beaktande av hur komplicerad begäran är och antalet inkomna begäranden.
Om den personuppgiftsansvarige inte vidtar åtgärder på den registrerades begäran, ska den personuppgiftsansvarige utan dröjsmål och senast en månad efter att ha mottagit begäran informera den registrerade om orsaken till att åtgärder inte vidtagits och om möjligheten att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet och begära rättslig prövning.
Begäranden av en registrerad och de åtgärder som hänför sig till dem är avgiftsfria. Om begäranden av en registrerad dock är uppenbart ogrundade eller orimliga, särskilt på grund av deras repetitiva art, får den personuppgiftsansvarige antingen ta ut en rimlig avgift som täcker de administrativa kostnaderna för att tillhandahålla den information eller vidta den åtgärd som begärts, eller vägra att tillmötesgå begäran.
13.2. När kan jag kräva att mina uppgifter rättas?
Du har rätt att få felaktiga, inexakta, ofullständiga, föråldrade eller onödiga personuppgifter som vi lagrar, rättade eller kompletterade av oss.
13.3 När kan jag kräva att mina uppgifter raderas?
Du har rätt att under vissa förutsättningar få den personuppgiftsansvarige att radera personuppgifter som gäller dig utan onödigt dröjsmål. Den registrerade har inte rätt att få uppgifter raderade om uppgifterna måste behandlas för att uppfylla en rättslig förpliktelse, för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller för myndighetsutövning som hör till den personuppgiftsansvarige. I dessa fall raderas personuppgifterna först efter den tidsfrist som anges i lagen.
13.4 När kan jag kräva att behandlingen av mina uppgifter begränsas?
Om de uppgifter som samlats in om dig inte stämmer, kan du kräva att behandlingen av dina kunduppgifter begränsas tills det har kontrollerats om uppgifterna är korrekta.
13.5 Inlämning av klagomål
Du har rätt att lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten, om du upplever att behandlingen av personuppgifter strider mot dataskyddslagstiftningen. Du kan lämna in ett klagomål till dataombudsmannens byrå: www.tietosuoja.fi
Revisionsnämnden är ett lagstadgat organ vars protokoll ska förvaras varaktigt. Protokollen skickas till stadsarkivet. Övriga handlingar som ska arkiveras förvaras i revisionsnämndens eget arkiv under den tid som krävs. Det som arkiveras är föredragningslistorna och protokollen från revisionsnämndens sektioner, revisionsnämndens föredragningslistor, personalfrågor vid enheten för extern revision, revisionens konkurrensutsättningshandlingar samt projektgranskningar som gjorts av EU-projekt och andra externt finansierade projekt och som utförts vid enheten för extern revision. Revisionsnämndens senaste lagstadgade uppgift är att föra ett register över bindningar och att övervaka redogörelserna för bindningar. Uppgifterna i registret över bindningar ska förvaras varaktigt i enlighet med Riksarkivets anvisning.