Dataskyddsbeskrivning, tjänsten HelgaPark.net, felparkeringsavgifter och flyttningar av fordon
Behandling av personuppgifter, tjänsten HelgaPark.net
Publicerad: 15.4.2025
1. Personuppgiftsansvarig
Esbo stad
2. Ansvarig person för registret
Jurist, stadsteknikcentralen
3. Kontaktperson för registret
Jurist, stadsteknikcentralen
Adress: PB 48, 02070 Esbo stad
Tfn +358 9 81621 (växel)
E-post: lakiasiat.kake@espoo.fi
4. Dataskyddsombud
Esbo stads dataskyddsombud
Adress: PB 12, 02070 Esbo stad
Tfn +358 9 81621 (växel)
E-postadress: tietosuoja@espoo.fi
5. För vilket ändamål behandlas personuppgifter?
Syftet med behandlingen av personuppgifter som behövs för skötseln av uppgifter enligt lagen om parkeringsövervakning är verkställighet av beslut om felparkeringsavgift och i anslutning till besluten behandling av ändringssökande, uppföljning av betalningar och indrivning.
6. Vilken är grunden för behandlingen av personuppgifter?
Artikel 6.1 a i EU:s allmänna dataskyddsförordning: Den registrerade har lämnat sitt samtycke till att dennes personuppgifter behandlas för ett eller flera specifika ändamål.
Artikel 6.1 c i EU:s allmänna dataskyddsförordning: behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar den personuppgiftsansvarige.
Artikel 6.1 e i EU:s allmänna dataskyddsförordning: behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning.
7. Vilka uppgifter behandlas?
I registret samlas fotografier samt uppgifter ur fordonsregistret om fordon på basis av registernummer eller chassinummer. Ägaren, innehavaren och föraren i anslutning till fordonen, deras namn, adresser, eventuella andra kontaktuppgifter, personbeteckningar. I fråga om den som begär omprövning namn, personbeteckning, adress, eventuell annan kontaktinformation och bankkontots nummer.
Uppgifterna är sekretessbelagda. Sekretessen gäller dock inte uppgifter om felparkeringsavgifter som påförts ett fordon.
GRUNDER FÖR SEKRETESS:
24 § 1 mom. 23 punkten i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet.
8. Varifrån fås uppgifterna?
Transport- och kommunikationsverket, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, kunden vid begäran om omprövning, utsökningsmyndigheterna.
9. Lämnas uppgifter ut eller överförs de utanför staden?
Uppgifter lämnas ut till utsökningsmyndigheterna för indrivning, till förvaltningsdomstolen för behandling av besvär över felparkeringsavgifter samt till Statistikcentralen för statistikföring. Dessutom lämnas uppgifter ut med klientens samtycke i olika insolvenssituationer.
10. Överförs uppgifter utanför Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet?
Inga uppgifter överförs.
11. Hur länge lagras uppgifterna?
Uppgifterna lagras i fem år från utgången av året för insamlingen av uppgifterna. Att ett ärende avgörs innan tidsfristen har löpt ut leder inte till att uppgifterna raderas ur systemet.
12. Hur skyddas uppgifterna?
DEN DIGITALA TJÄNSTEN HELGAPARK.NET: Tjänsteleverantören Fujitsu Finland Oy ansvarar för skyddet av uppgifterna och de förvaras i en molntjänst som tjänsteleverantören förvaltar.
Systemets användarrättigheter baserar sig på personliga användarrättigheter i den omfattning som behövs för att uppgiften ska kunna utföras. Användningen av användarrättigheterna övervakas. Användarnamnet och lösenordet är personliga. Esbo stad ansvarar för hanteringen av användarrättigheterna. Säkerhetskopior tas regelbundet av systemet.
MANUELLT MATERIAL: Manuellt material förvaras i låsta lokaler i enheten. Lokalerna har passerkontroll och även annan elektronisk övervakning.
13. Den registrerades rättigheter
Noggrannare anvisningar om hur uppgiftsbegäranden enligt dataskyddsförordningen ska riktas: Dataskydd/Kundernas rättigheter
13.1 Hur kan jag kontrollera mina uppgifter?
Du har rätt att av den personuppgiftsansvarige få en kopia av de personuppgifter som behandlas. Den personuppgiftsansvarige ska lämna uppgifterna utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast en månad efter att begäran har inkommit. Denna period kan vid behov förlängas med ytterligare två månader, med beaktande av hur komplicerad begäran är och antalet inkomna begäranden. Om den personuppgiftsansvarige inte vidtar åtgärder på den registrerades begäran, ska den personuppgiftsansvarige utan dröjsmål och senast en månad efter att ha mottagit begäran informera den registrerade om orsaken till att åtgärder inte vidtagits och om möjligheten att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet samt begära rättslig prövning.
Begäranden av en registrerad och de åtgärder som hänför sig till dem är avgiftsfria. Om begäranden av en registrerad dock är uppenbart ogrundade eller orimliga, särskilt på grund av deras repetitiva art, får den personuppgiftsansvarige antingen ta ut en rimlig avgift som täcker de administrativa kostnaderna för att tillhandahålla den information eller vidta den åtgärd som begärts, eller vägra att tillmötesgå begäran.
13.2 När kan jag kräva att mina uppgifter rättas?
Du har rätt att få felaktiga, inexakta, ofullständiga, föråldrade eller onödiga personuppgifter som vi lagrar, rättade eller kompletterade av oss.
13.3 När kan jag kräva att mina uppgifter raderas?
Du har rätt att under vissa förutsättningar få den personuppgiftsansvarige att radera personuppgifter som gäller dig utan onödigt dröjsmål. Den registrerade har inte rätt att få uppgifter raderade om uppgifterna måste behandlas för att uppfylla en rättslig förpliktelse, för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller för myndighetsutövning som hör till den personuppgiftsansvarige. I dessa fall raderas personuppgifterna först efter den tidsfrist som anges i lagen.
13.4 När kan jag kräva att behandlingen av mina uppgifter begränsas?
Om de uppgifter som samlats in om dig inte stämmer, kan du kräva att behandlingen av dina kunduppgifter begränsas tills det har kontrollerats om uppgifterna är korrekta.
13.5 Inlämning av klagomål
Du har rätt att lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten, om du upplever att behandlingen av personuppgifter strider mot dataskyddslagstiftningen. Du kan lämna in ett klagomål till dataombudsmannens byrå(extern länk, öppnas i ett nytt fönster).