Principer för antagning till den svenskspråkiga förskoleundervisningen anordnad av Esbo stad

22.12.2021 9.45Uppdaterad: 20.12.2024 9.26

Nämnden Svenska rum 17.3.2022, träder i kraft 1.8.2022

Antagningen till förskoleundervisningen består av följande delar: 

  1. Principer för anvisande av närförskola
  2.  Antagning till annan förskola än närförskola


Nämnden Svenska rum fastställer årligen antalet förskolegrupper för varje förskola.

Elevupptagningsområden för förskolan

I antagningen till förskolan tillämpas samma elevupptagningsområden som inom den grundläggande utbildningen. Det finns 10 elevupptagningsområden och i varje område finns en förskola enligt följande:

Alberga daghem och förskola

Finno daghem och förskola

Karamalmens daghem och förskola

Kungsgårds daghem och förskola

Lagstads daghem och förskola

Mattbergets daghem och förskola

Rödskogs förskola

Smedsby daghem och förskola

Storängens daghem och förskola

Vindängens daghem och förskola

lnformation om elevupptagningsområdenas gränser finns på Esbo stads webbplats. Svenska dagvårds- och utbildningsnämnden har 15.6.2005 fastställt elevupptagningsområdena för åk 1–6 och elevupptagningsområdena för förskolan 28.10.2009 enligt samma indelning.

Beslutanderätt

I Beslutanderätt för tjänsteinnehavare inom svenska bildningstjänster och bildningssektorns stab (delegeringsbeslutet) som fastställs av nämnden Svenska rum definieras vem som beslutar om antagningen till närförskola och annan förskola än närförskolan samt beslutar om särskilt stöd.

  1. Principer för anvisande av närförskola

 

1.1 Anvisande av närförskola

Närförskola anvisas utifrån hemadressen.

De barn som är i behov av förskoleundervisning i förminskad/integrerad förskolegrupp, anvisas förskola på basis av en pedagogisk utredning i beslutet om särskilt stöd.

1.2 Flyttning

Ett barn som flyttar inom Esbo till ett annat elevupptagningsområde anvisas en plats i den nya närförskolan. Ett barn som flyttar från en annan kommun eller ett annat land till Esbo, anvisas närförskola enligt hemadressen efter att flytten har skett.

1.3 Hälsotillstånd eller funktionsnedsättning

Ett barn som har en hälsorelaterad orsak eller funktionsnedsättning, som inverkar på vilken förskola som är möjlig, anvisas en närförskola som är lämplig för barnet med hänsyn till barnets hälsotillstånd eller funktionsnedsättning. Den nämnda orsaken måste direkt inverka på vilken förskola som är lämplig för barnet. Vårdnadshavarna ska i dessa situationer ange i ansökan om elevens hälsotillstånd eller funktionsnedsättning, så att barnet kan anvisas en närförskola som är lämplig för barnet. Den sökande ska på begäran lämna in ett läkarutlåtande. lntyget ska vara skrivet på svenska eller finska.

1.4 Placering i en integrerad/förminskad förskolegrupp

För ett barn i behov av plats i en integrerad/förminskad förskolegrupp bestäms barnets huvudsakliga förskolegrupp i enlighet med en skild ansökan. Om ett barn är också i behov av särskilt stöd i förskoleundervisningen bestäms barnets huvudsakliga förskolegrupp i beslut om särskilt stöd i enlighet med en pedagogisk utredning. Om det i beslut om placering i en integrerad/förminskad förskolegrupp eller i beslut om särskilt stöd bestäms om placering i en annan förskola, blir denna förskola barnets närförskola.

  1. Antagning till annan förskola än närförskolan

Vårdnadshavarna kan ansöka om plats för sitt barn i en annan förskola än närförskolan. Sökande från andra elevupptagningsområden kan antas endast om det finns lediga platser efter att barnen i förskolans eget elevupptagningsområde har fått en plats.

2.1 Ansökningsförfarandet

Ansökan till annan förskola än närförskolan lämnas in och behandlas enligt fastställd tidtabell.

2.2 Att avstå från förskoleplats i annan skola än närförskolan

Ett barn som har fått en plats i en annan förskola än närförskolan, och senare avstår från denna plats, har rätt att återfå sin plats i närförskolan.

2.3 Reseförmån

Ett barn som går i en annan förskola än närförskolan är inte berättigad till reseförmån. Esbo stad beviljar inte reseförmån till elever från andra kommuner.

2.4 Prioriteringsordning

Om det finns flera sökande än det finns platser tillämpas prioritetsordningen nedan.

Om det finns jämlika sökande inom samma grupp (grupperna 1–5) och alla inte kan få en plats, lottas platserna ut inom gruppen.

  1. Kontinuitet vid övergång från dagvård till förskola och då eleven flyttar inom Esbo

Vid antagning till förskola prioriteras ett barn som haft sin dagvårdsplats i det daghem där förskolan är.

Kontinuitetsprincipen omfattar även en elev som flyttar från förskolans elevupptagningsområde till ett annat område i Esbo.

2. Orsaker som anknyter till barnets hälsa eller annan särskild orsak

Om barnet har en hälsorelaterad orsak, som inverkar på vilken förskola som är lämplig, ska detta uppges i ansökan. Den i ansökan nämnda orsaken måste direkt inverka på att närförskolan inte är lämplig för barnet. Den sökande ska på begäran lämna in ett läkarutlåtande. lntyget ska vara skrivet på svenska eller finska.

Om barnet har en annan särskild orsak, som inverkar på vilken förskola som är lämplig, ska detta uppges i ansökan. Den i ansökan nämnda orsaken måste direkt inverka på att närförskolan inte är lämplig för barnet. Den sökande ska på begäran lämna in ett utlåtande där det framgår varför närförskolan inte är lämplig för barnet. lntyget ska vara skrivet på svenska eller finska.

3. Barn med syskon i skolan som finns i samma elevupptagningsområde

Syskonprincipen innebär att elever placeras i samma enhet som äldre syskon. För barn i förskolan tillämpas principen om eleven har syskon i årskurs 1–6 i skolan som finns i samma elevupptagningsområde som förskolan. Som syskon betraktas barn som är folkbokförda på samma adress.

4. övriga esbobarn

övriga barn som är bosatta i Esbo men inte uppfyller något av de tidigare kriterierna.

5. Barn från annan kommun

Barn från andra kommuner kan antas till förskolor i Esbo, förutsatt att det finns plats i förskolorna efter att esbobarnen fått platser.