Andra årets studerande Kangze och Kourosh: ”Det bästa i gymnasiet är sammanhållningen”

8.11.2024 13.51

Kangze Wu och Kourosh Rahbarjou är andra årets studerande i gymnasiet Etelä-Tapiolan lukio i Hagalund. Båda är mycket nöjda med gymnasiets sammanhållning.

Kangze Wu och Kourosh Rahbarjou är inne på sitt andra år i gymnasiet Etelä-Tapiolan lukio i Hagalund. Kangze kom till gymnasiet från skolan Tapiolan koulu och Kourosh från Espoo International School.

– Det här gymnasiet ligger nära mitt hem. Jag hörde att de studerande i gymnasiet har fått goda resultat i studentskrivningarna och att undervisningen är bra. Många av mina vänner studerar också här, säger Kangze.

Även Kourosh lockades till gymnasiet av de goda resultaten i studentskrivningarna. Eftersom han hade gått grundskolan på engelska funderade han på att söka till en IB-linje. Kourosh besökte Etelä-Tapiolan lukio för att bekanta sig med gymnasiet.

– Då talades det mycket om den fina sammanhållningen. En av lärarna sade också att gymnasietiden var den bästa tiden i livet. Om det stämmer, lönar det sig att studera i ett gymnasium med god sammanhållning, konstaterar Kourosh.

Kouroshs resa till gymnasiet tar över en timme, men det stör inte honom, eftersom resan går i trevlig stämning med många kompisar.

Både Kangze och Kourosh talar varmt om sammanhållningen i gymnasiet, som kan anas i korridorerna.

– Den är helt hundra procent. Det spelar ingen roll vilket års studerande du är, alla hör ihop, säger Kangze.

Kangze berättar att han och kompisarna efter det första gymnasieåret samlades för att grilla och samtidigt diskutera bland annat hur det första året i gymnasiet hade känts.

– I vårt gymnasium är alla en viktig del av gymnasiet.

Aktiviteter skapar gemenskap

De olika aktiviteterna i gymnasiet stärker sammanhållningen. Enligt Kourosh och Kangze har det bästa hittills varit gymnasiets fotbollsturnering. Där spelade det ingen roll om någon spelat fotboll tidigare eller inte, utan alla hade roligt.

– Vi har till exempel också schack- och dramaklubbar, där man kan läsa känna andra studerande.

Kourosh och Kangze berättar att nya studerande genast tas med i gemenskapen. Första årets studerande har varit ute och tältat, och tutorerna ordnade en spelkväll där de kunde lära känna varandra.

Studerandenas sammanhållning och ork påverkas också av pingis- och biljardborden i gymnasiets entréhall samt av kaffeautomaten. Studentkåren har deltagit i att skaffa dem till gymnasiet.

– Man kan lära känna nya människor när man spelar tillsammans. Spel ger också energi för följande lektion, säger Kangze.

Lärare med ledig men ansvarsfull attityd

Lärarna i gymnasiet får mycket beröm. Lärarna lyckas locka eleverna att hitta inspiration till att studera. I början av gymnasietiden hade Kourosh problem med finskan, eftersom han dittills gått i skola på engelska:

– Lärarna gav mig papper med termer på engelska och finska. Vid behov förklarade de också saker på engelska. De hade inte behövt göra det, men de vill på riktigt undervisa, säger Kourosh.

Kangze och Kourosh säger att lärarna är avslappnade och kamratliga. Man kan prata med lärarna om till exempel filmer eller om sitt liv.

Kangze konstaterar också att lärarna helt tydligt känner ansvar för undervisningen. Ingen behöver känna sig skyldig om man inte kan något. Gymnasiet har något de kallar ”Laskuliiteri”, där studerandena en gång i veckan kan få stödundervisning i matematik och fysik.

– Där hjälper också studerandena varandra, säger Kourosh och Kangze. Stämningen i gymnasiet är sådan att studerandena vill försöka och vågar be om hjälp.

– Lärarna ger tips om hur man kan jobba bättre, i stället för att bara berätta om något gick bra eller dåligt.

I gymnasiet är det också möjligt att vidga sina vyer på utlandsresor. Kourosh är intresserad av att resa till Rom, där man kan lära sig mycket om antikens historia. Kangze har besökt Tallinn under en kurs i historia. Studerandena fick bekanta sig med ett hemmuseum och en fästning.

– Det är roligt att resa med skolan till platser som man annars inte skulle besöka.

Flygbranschen i sikte efter gymnasiet

Andra årets studerande har fortfarande gott om tid att fungera på vad de vill göra med sin framtid, men Kourosh har redan en uppfattning om vad han vill göra: han är mycket intresserad av flygbranschen.

– Jag vill bli pilot, antingen vid flygvapnet eller inom passagerartrafiken. Eller så kunde jag studera till diplomingenjör inom flygbranschen, säger Kourosh. Kangze vet ännu inte vad han vill göra, men han är intresserad av matematisk-naturvetenskapliga ämnen och historia.

Kangze och Kourosh har ett råd till niorna:

– Sök till ett gymnasium som har bra sammanhållning. Njut av dina tre år i gymnasiet. Gör sådant som du drömmer om, så behöver du inte ångra allt som du inte gjort när du blir äldre.