Pala kaupunkitilaa viihtyisän pyöräpysäköinnin tarpeisiin

25.8.2025 6.35Päivitetty: 27.8.2025 5.34

Espoossa toteutetaan pyöräpysäköinnin kokeilua, jolla saadaan lisättyä paikallisesti kaupunkiviihtyvyyttä, pyörätelineitä ja istumatilaa. Kokeilua kasataan Parklyn modulaarisilla parklet-kaupunkikalusteilla, joiden osat ovat sovellettavissa erilaisiin tarpeisiin, sekä kiertotalouden periaatteiden mukaisia. Kokeilu on osa Espoon kaupungin Kestävän tulevaisuuden kaupunginosat -kokeiluohjelmaa.

Espoon kaupunki ja Parkly Oy pilotoivat ratkaisua, jonka tarkoituksena on parantaa kaupunkiviihtyvyyttä ja pyöräpysäköintiä ja samalla päästöttömien liikkumismuotojen eli pyöräilyn sekä jalankulun mukavuutta ja olosuhteita. Kokonaisuus koostuu parklet-kaupunkikalusteista eli pyörätelineistä sekä istuin- ja vihermoduuleista.

Parklet-kokonaisuus rakentuu noin kymmenestä modulaarisesta kaupunkikalusteesta. Pyörille on tarjolla 8–10 turvallista runkolukituspaikkaa, ja pyörätelineet ovat kiinteä osa moduuleja. Vihermoduuleihin istutetaan paikallista luontoa tukevia kasvilajeja. Viherpalveluista vastaa yhteistyökumppani InnoGreen.
Kokeilupaikaksi valikoitui Leppävaarankatu 9, katualue Sellon ja kirjaston välittömässä läheisyydessä. Suunnitteilla on nyt sopiva moduulikokonaisuus, ja paikalla järjestetään pienimuotoinen tapahtuma Espoo-päivänä 29.8.(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) Kaupunkilaisten käyttökokemuksia ja mielipiteitä kerätään koko kokeilun ajalta pysäköintimoduulin kehittämiseksi.

Havainnekuva mahdollisesta kokonaisuudesta ja viherelementeistä.Kuva: Parkly Oy

"Katutilat ovat keskeisessä roolissa kaupungeissa, ja siksi olemme halunneet kehittää uusia ratkaisuja siihen, miten katutilaa voidaan käyttää monipuolisesti - edistäen sekä kestävää liikkumista että viihtyisiä pysähtymisen paikkoja. Kun yhdistetään useita eri toimintoja, kuten pyöräpysäköintiä, vehreyttä ja istuintilaa, tavoitetaan erilaisia käyttäjiä: toiselle kadunvarren penkki voi olla kannustin lähteä kävellen liikkeelle, kun taas toiselle kätevä paikka säilyttää pyörä työpäivän ajan. Modulaarisesta parklet-toteutuksesta löytyy pysähdyspaikkoja myös pölyttäjille", kertoo Päivi Raivio Parklyltä. 

Moduulikokonaisuus on avoimessa käytössä kaikille ja se on suunniteltu esteettömäksi ja saavutettavaksi. Kokonaisuus on siirrettävä eikä vaadi kiinteitä asennuksia, ja sitä voidaan muokata ja laajentaa tarpeen mukaan. Muotoilussa ja materiaalien valinnassa otetaan huomioon elinkaari ja monikäyttöisyys kiertotalouden muotoilun periaatteiden mukaisesti, ja lisäksi kuljetusten päästöt minimoidaan. Parklyn kalusteet valmistetaan Suomessa.

Kohti viihtyisämpää ja kestävämpää katutilaa

Kokeilun pääteemoina ovat liikkumisympäristön kehittäminen miellyttäväksi ja turvalliseksi, kestävän työmatkaliikkumisen lisääminen ja sen houkuttelevuuden parantaminen sekä kävelyn ja pyöräilyn väliaikaisjärjestelyjen parantaminen muuttuvassa kaupunkitilassa. Teemat linkittyvät vahvasti Espoon kaupungin kunnianhimoisiin päästövähennystavoitteisiin: Kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä.

Kokeilulla avataan myös keskustelu katutilan jakautumisesta ja kehittämisestä viihtyisäksi kaikille. Kestävää liikennettä kannattaa edistää sekä ilmaston että ihmisten hyvinvoinnin takia. Parkletin kaltaiset modulaariset ratkaisut voivat olla osa ratkaisua tulevaisuuden viihtyisiin ja kestäviin kaupunkeihin. 

Täällä voit antaa palautetta kokeilusta.(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)

Lisätietoja Espoo-päivän tapahtumasta Parklyn MOVE-parkletin avajaiset(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)

Parkly Oy:n kokeilu on osa Espoon kaupungin Kestävän tulevaisuuden kaupunginosat -kokeiluohjelmaa. Sen tavoitteena on vauhdittaa kaupunginosien kestävää kehitystä, tarjota mahdollisuuksia kestävien ratkaisujen kokeiluun sekä tuoda näkyvyyttä uusille vastuullisille palveluille ja tuotteille. Ohjelmassa haettiin ratkaisuja muun muassa kaupunkiympäristöön soveltuviin viherrakenteisiin, liikkumisympäristöjen miellyttävyyden ja turvallisuuden parantamiseen, kestävän työmatkaliikkumisen lisäämiseen sekä kävelyn ja pyöräilyn sujuvoittamiseen muuttuvassa kaupungissa. Kokeiluohjelmasta voit lukea lisää klikkaamalla kuvan linkkiä.