Espoo Ciné -festivaali syntyy elokuvan ehdoilla

8.8.2024 9.00Päivitetty: 30.10.2024 14.01
Parrakas vaaleihoinen mies, jolla on päällään valkoinen kauluspaita katsoo ystävällisesti kohti. Taustalla elokuvajuliste.l
Espoo Cinén ohjelmapäällikkö Mickael Suominen valitsi elokuun kulttuuritärpit. Kuva: Susan Seppälä/ Espoo Ciné

Elo-syyskuun vaihteessa koittaa odotettu Espoo Ciné -elokuvafestivaali jo 35. kerran. Näytöksiä on 207, esityspaikkoja 25 ja elokuvia nähdään yhteensä 119. Elokuvateattereiden lisäksi näytöksiä järjestetään kulttuuritaloissa, museoissa ja kirkoissa, unohtamatta ulkoilmanäytöksiä, joita on tänä vuonna kaksi. Festivaalilla nähtävien elokuvien valinnasta vastaa ohjelmistopäällikkö Mickael Suomisen koordinoima ohjelmistotiimi.

Suomen tunnetuimpiin elokuvatapahtumiin kuuluva Espoo Ciné(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) on perinteisesti keskittynyt eurooppalaiseen elokuvaan. Tänäkin vuonna luvassa on isoja elokuvatapauksia vanhalta mantereelta, mutta myös jotain uutta, kuten elokuvasarja Japanista. Ohjelmisto tarjoaakin elokuvanystäville katsottavaa laidasta laitaan.
–Elokuva-ala elää jatkuvasti ja uusia elokuvia tulee koko ajan lisää. Ja vaikka olen usein miettinyt, että ”tänä vuonna aion etsiä tällaisia elokuvia”, niin aika pian sitä on joutunut toteamaan, että elokuvantekijät eivät teekään juuri sellaisia elokuvia, kuin siihen teemaan sopisi, Suominen nauraa.
–Elokuvia läpikäydessäni huomaan sitten, että vaikka ei löytynytkään sellaista, niin sen sijaan löytyi tällainen, jonka haluan yleisön näkevän. Festivaalin ohjelmisto muotoutuukin käytännössä sen mukaan mitkä elokuvat puhuttelevat meitä. 
–Välillä tosin käy niin, että festivaalille valitut elokuvat käsittelevät samankaltaisia teemoja, eli tematiikka löytyykin elokuvien kautta eikä päinvastoin, hän täsmentää.
 

Huomio representaatiossa


Espoo Cinéssä nähdään pääasiassa Suomessa ennen näkemättömiä eurooppalaisia elokuvia ja ensi-iltoja. Festivaalin tarkoituksena onkin esitellä elokuvaa isoja Hollywood-tuotantoja monipuolisemmin. Lisäksi Espoossa halutaan esitellä elokuvan ja elokuvantekijöiden monimuotoisuutta sekä myös omalta osaltaan edistää sitä.
–Me teimme jo yhdeksänkymmentäluvulla tietoisen päätöksen, että tuomme näytille seksuaalivähemmistöjä käsitteleviä elokuvia, mikä silloin ei ollut mitään valtavirtaa. Olemme alusta asti halunneet näyttää, että maailmassa on monenlaisia ihmisiä, kohtaloita ja tarinoita, Suominen painottaa.
–Tähän liittyen meillä on nykyään oma ohjelmistonsa myös vammaisten elämää käsitteleville elokuville ja näiden tekijöille – Crip Ciné(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan), hän lisää.


Huippuelokuvaa Euroopasta ja muualta


Tämän vuoden ohjelmistosta Suominen on tohkeissaan. Festivaalin avaa Suomen ensi-iltansa saava italialaisen Paola Cortellesin(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) esikoisohjaus Ainahan on huominen (C'è ancora domani), joka oli viime vuoden suuria elokuvatapauksia.
–C'è ancora domani jätti Italiassa taakseen muun muassa Barbien ja Oppenheimerin kaltaiset megahitit. Se on elokuva, josta kaikki ovat puhuneet viime syksystä lähtien ja me olemme hirveän innoissamme, että voimme avata sillä, Suominen hehkuttaa.
–Samaten Japani-sarjan elokuvat, joita ihmiset eivät välttämättä osanneet odottaa tänne. Itsekin japanilaisen kulttuurin fanina kiinnostaa nähdä, miten ne näyttäytyvät eurooppalaisille katsojille. Että onko elokuvan kieli universaali, vai löytävätkö katsojat siitä kulttuurisia eroavaisuuksia, hän pohtii.


Enemmän kuin elokuvaa


Festivaaliviikon aikana on tarjolla myös paljon elokuviin liittyvää oheisohjelmaa. Lisäksi Espoossa vietetään pääfestivaalin ohessa Junior Ciné(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)tä, joka tarjoaa koululaisille ja esikoululaisille ilmaisia elokuvanäytöksiä. 
–Junior Ciné on Espoon kaupungin Kulttuuripolun osana toimiva erillinen kokonaisuus, joka keskittyy erityisesti nuoriin. Haluamme kasvattaa uusia elokuvissakävijöitä, Suominen kertoo.
Festivaalille osallistuu myös paljon tekijävieraita, jotka ovat paikalla kertomassa elokuvistaan. Muuhun tarjontaan sisältyvät mm. Sinun Ciné(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) -ideakilpailu nuorten elokuvantekijöiden ideoille sekä Poster Ciné(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) -elokuvajulistekilpailu.



Elokuun kulttuuritärpit


Entä onko elokuva Suomiselle kaikki kaikessa, vai löytyykö kalenterista tilaa muullekin kulttuurille?
–Ei elokuva kaikkea aikaa vie, vaan esimerkiksi talvella, kun festivaali ei ole pahimmillaan päällä, ehtii harrastaa muutakin. Vaimoni on entinen tanssija, joten käymme paljon konserteissa ja katsomassa tanssia. Lisäksi nautin kuvataiteesta ja olen pienestä pitäen ollut jonkinasteinen bibliofiili, joten muutama kirja on aina kesken, hän luettelee. 

Elokuun kulttuuritärpeiksi Suominen poimii Espoon Ciné-näytösten ohella muun muassa Hello Kittyn ja kuolleen Elviksen.


Saaristolampaiden aamuruokinta päivittäin klo 11.00–11.30, Saaristomuseo Pentala
”Tätä ei kukaan eläinten ystävä voi ohittaa!”


Kokeileva konkretismi 2.3.2025 asti, EMMA–Espoon modernin taiteen museo
”Olen itse asiassa nähnyt tämän EMMA-museon näyttelyn jo kahdesti, mutta olen milloin tahansa valmis katsomaan sen uudelleen. Leikkisä ja oivaltava näyttely, josta kummallakin kerralla olen poistunut onnellisena siitä, kuinka Espoossa on näin käsittämättömän hieno museo.”
 

Ystävänä Hello Kitty -pienoisnäyttely 27.10.2024 asti, Museo Leikki(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
"Yhteistyökumppanimme Museo Leikin japanilaista söpöyttä pursuava näyttely tänä vuonna jo 50 vuotta täyttävästä Hello Kittystä. Kawaii!”


Kalevi Helvetti: Dead Elvis – Always on my mind! 15.8.2024–30.9.2024, Kannusali
Outsider Art Festivalin(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) yhdessä Kannusalin kanssa järjestämä erittäin mielenkiintoiselta kuulostava näyttely erään suosikkini, Pertti Kurikan alter egon Kalevi Helvetin teoksia: ”Soitto soi ja laulut elävät vaikka kuolema meidät kaikki korjaa!””


Cinema Crossroads: “The Journey” -elokuvanäytös ja keskustelu 15.8.2024 klo 18.00–20.40, Kannusali
”Tämän näytöksen ydin on elokuvan ylikulttuurinen voima. Mohammed Al-Daradjin ohjaaman The Journey -elokuvan näytöksen yhteydessä järjestetty keskustelutilaisuus muistuttaa, että täyteen kukkaan elokuva puhkeaa vasta sitten kun siitä keskustellaan yhdessä muiden katsojien kanssa, jotka tuovat mukaan erilaiset huomionsa ja näkökulmansa.”


Espoo Ciné -elokuvafestivaali 23.8.–1.9.2024, espoocine.fi(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)