Perkkaan koulussa opitaan lukemaan kuin leikiten

17.1.2024 7.49
Opettaja Henna Antila opettaa luokkaansa suomenkielen tunnilla
Kuva: Sanni Olasvuori

Perkkaan koulun 2H-luokassa lukeminen on avannut uusia maailmoja. Kaikki luokan oppilaat oppivat lukemaan jo viime lukuvuonna, ensimmäisen luokan syyslukukauden aikana. Luokanopettaja Henna Antila on innostanut lapsia lukemaan leikkien ja pelien nojalla, monipuolisesti lasten omien kiinnostusten kohteita kuunnellen. Leikkisyys, aiheiden kiehtovuus ja yhteistyön ilmapiiri ovat innostaneet luokkaa lukemaan.

Kaveria tsempataan ja onnistumisia juhlitaan yhdessä

Hennan luokassa lukemaan jo oppineet toimivat apuopettajina vielä lukemista harjoitteleville. Itsevarmat ääneen lukijat puolestaan kannustivat muita lukemaan ja tukivat muidenkin oppimista ryhmätöiden kautta. Ensimmäisen luokan kevätlukukauden alussa luokka juhli kaikkien lukutaitoa pitämällä yhteiset lukujuhlat.

- Luokassamme lukeminen on arkipäiväistä. Kirjaan tarttuminen ja siihen 10 minuutiksi uppoutuminenkin on jo hieno asia. Lukemisen ei tarvitse olla suoritus eikä se vaadi aina pitkää aikaa tai suunnitelmallisuutta. Pyrin tekemään lukemisesta mahdollisimman hauskaa. Luokassamme lapset saavat esimerkiksi lukukavereiksi pehmoeläimiä, joille saa lukea ääneen, kertoo Henna Antila. 

Onnistuminen luokan hyvän lukutaidon kanssa on monen asian summa. Opettaja kiittelee saumatonta yhteistyötä erityis-, kieli- ja kulttuuriopettajien kanssa, jotka ovat olleet oppimisen polulla mukana esikoulusta saakka. Myös oppilaiden jakaminen pienryhmiin niin, että kaikki ovat saaneet tarvitsemansa tuen, on ollut tärkeää. 

Lukurauhaa ja yhteistä keskustelua

Hennan luokassa luetaan päivittäin lukurauhan vallitessa. Kirjoista ja lukukokemuksista myös keskustellaan aktiivisesti. Viikko aloitetaan yhteisellä jutustelulla siitä, mitä kukin viikonloppuna teki ja luki. Opettaja itse kertoo oppilaille kiinnostavista asioista, joihin hän on kirjojen maailmassa tutustunut. Perjantaisin kotitehtäväksi kaikki saavat ”lukea, leikkiä ja levätä”.

"Luen päivittäin oppilaille ääneen ja kuuntelemme myös äänikirjoja. Teemme retkiä läheiseen kirjastoon ja etsimme kiinnostavia kirjoja yhdessä. Käytämme kirjaston palveluja todella ahkerasti. Kirjalaatikoita on tälläkin hetkellä matkalla luokkaamme", naurahtaa Antila. 

Kiinnostus herättää motivaation

Jokaisella oppilaalla on oma lukukirja jatkuvasti koulussa mukana. Oppilaat tekevät myös kirja-arviointeja, äänestävät yhteisistä lukukirjoista ja saavat vapaasti tuoda mukanaan kirjoja myös kotoa. Jokainen oppilas saa lukea juuri sitä, mitä itse haluaa. Tekemällä lukemisesta kiinnostavaa, jännittävää ja hauskaa, lukutaito kehittyy nopeammin. 

"Lukemaan oppimisen vaiheessa aloitetaan tarpeeksi helppolukuisista kirjoista, joissa on sopivasti haastetta. Aiheen pitää puhutella lasta, oli se sitten ponit, Minecraft tai dinosaurukset. Vierasperäisiä kirjaimia voi opetella pokemonien parissa ja Among us -hahmoilla kuvitettu pelilauta houkuttaa tavujen opetteluun. Lasten kiinnostuksen kohteet ovat loistavia välineitä lukemaan opettamiseen", kuvailee Henna Antila.

Kirjastopalvelujen pariin opettaja rohkaisee myös koteja. Antilan kertoo, että yhteydenpito huoltajiin on ollut tärkeässä asemassa kirjastokortin hankkimisesta aina erikielisiin satutunteihin tutustuttamiseen. Yhdessä kirjastosta voi löytää loputtomasti kiinnostavaa luettavaa. 

Lukutaito tukee lapsen itsenäistymistä

Lukeminen on yleissivistävä, ilmainen ja kiinnostava harrastus. Se rikastaa sanavarastoa, avartaa näkökulmia ja lisää ymmärrystä myös toisia ihmisiä kohtaan. Lukutaito kasvattaa itsevarmuutta ja tarjoaa lapselle kokemuksen siitä, ettei hän tarvitse aina aikuista avuksi. Lukemalla lapsi pystyy selvittämään itseään kiehtovia asioita myös itsenäisesti. On tärkeää, että lukemaan oppivat lapset ymmärtävät lukutaidon olevan paras väline tiedon löytämiseen. Huoltajille Antila vinkkaa, että aikuinen voi omalla esimerkillään tukea lapsen motivaatiota lukemaan oppimisessa. 

"Jos luet sanomalehteä tabletilta, sano se ääneen. Jos etsit tietoa, sanoita se lapselle kertomalla, että 'täällä Googlessa lukee'. Myös tarinoiden kertominen omalla äidinkielellä on arvokasta", rohkaisee Antila. 

Lue lisää siitä, miten Espoo tukee lasten ja nuorten lukemista kasvun ja oppimisen toimialalla läpi koko oppimisen polun: 

Kannustamme lapsia ja nuoria lukemaan koko oppimisen polun läpi | Espoon kaupunki