Lippulaiva ja Espoon kaupunki yhteistyössä kestävämmän energian asialla

6.6.2022 10.13Päivitetty: 8.3.2024 6.31
Lippulaivan julkisivu ja katu.
Lippulaivan kauppakeskus.Kuva: Citycon Oy

Tänä keväänä avatussa kaupunkikeskus Lippulaivassa hyödynnetään runsaasti kestävää energiantuotantoa esimerkiksi geoenergian ja aurinkopaneelien avulla. Citycon ja Espoon kaupunki ovat halunneet osallistaa myös asukkaita kestävän elämäntavan ratkaisuissa.

Maaliskuun lopussa Espoonlahteen avautunut uusi kaupunkikeskus Lippulaiva ja sen omistava Citycon toimivat Espoon kaupungin kanssa osana laajaa eurooppalaista SPARCS-yhteistyöhanketta. Hankkeessa Espoo on valittu kansainväliseksi esimerkiksi ja suunnannäyttäjäksi erilaisissa kestävän kehityksen ja energiatuotannon toimissa. Kauppakeskus Lippulaiva on yksi Espoon kolmesta demokohteesta ja siellä hyödynnetäänkin useita kestäviä energiaratkaisuja. 

Keskeisiä teemoja SPARCS-hankkeessa ovat energiapositiivisten eli enemmän energiaa tuottavien kuin kuluttavien alueiden kehittäminen sekä kestävän liikkumisen muodot ja kaupunkilaisten osallistaminen. Tavoitteena on pyrkiä kohti hiilineutraaleja ja kestäviä kaupunkeja. Näitä teemoja on pyritty ja onnistuttu toteuttamaan myös Lippulaivassa. 

Lippulaiva hyödyntää jo nyt runsaasti uusia energiaratkaisuja; Keskuksen alla sijaitsee Euroopan suurin kaupallisessa rakennuksessa sijaitseva geoenergialaitos, jota hyödynnetään sekä lämmitykseen että viilennykseen kiinteistössä. Geoenergiakaivoja on yhteensä jopa 51 kilometrin pituudelta. Geoenergiaratkaisu kattaa lähes kokonaan Lippulaivan sekä Lippulaivan yhteyteen rakennettavien asuinkerrostalojen lämmitys- ja jäähdytystarpeen. Kaukolämpö sekä sähkökattila toimivat tarvittaessa huipputehotarpeiden tasaajana. Kauppojen kylmäjärjestelmistä ja tilojen viilennyksestä syntyvä lauhdelämpö syötetään takaisin geoenergiakaivoihin, mikä puolestaan parantaa järjestelmän kapasiteettia ja tehokkuutta. Lippulaivan katolle ja julkisivulle asennetut aurinkopaneelit tarjoavat puhdasta ja uusiutuvaa sähköä paikallisesti. Kauppakeskus on siis ollut jo avaushetkestään lähtien energiantuotannoltaan hiilineutraali ja lämmön osalta omavarainen kohde. 

Lippulaiva on espoolaisille tärkeä liikkumisen keskus ja sen rooli tulee tulevaisuudessa korostumaan entisestään. Keskuksen alla on Espoonlahden metroasema ja suunnitelmien mukaan Länsimetro alkaa operoida Espoonlahteen vuonna 2023. Lippulaivan yhteydessä on myös bussiterminaali, joka palvelee Espoonlahden suuralueen metron syöttöliikennettä. Lippulaivassa halutaan tukea myös pyöräilyä ja sähköistä liikkumista, ja keskuksessa onkin pyöräparkkeja yhteensä jopa 1 400 pyörälle ja yli 130 sähköautojen latausasemaa.  

Citycon ja Espoon kaupunki ovat halunneet osallistaa alueen asukkaita, etenkin nuoria, yhteiskehittämään uutta kaupunkikeskusta. Tämä on myös yksi SPARCS-hankkeen tavoitteista. Jo kauppakeskuksen rakennusvaiheessa toiminnassa ollut kummiluokka- ja kummiperhetoiminta tulee jatkumaan paikallisten asukkaiden kanssa myös tulevaisuudessa.

Espoon kaupunki järjesti Lippulaivan kirjastossa keskiviikkona 1.6. Hiilijalanjäljillä - kohti kestävää elämäntapaa -hybriditapahtumasarjan toisen osan, jossa kuultiin asiantuntijapuheenvuoroja asukkaita askarruttavista kestävän elämän haasteista ja ratkaisuista. Cityconin kestävyyspäällikkö Elina Ekelund myös kertoi tapahtumassa lisää Lippulaivassa käytetyistä energiaratkaisuista. Tallenteen tapahtumasta voit katsoa oheisen linkin kautta. Tallenne löytyy sivun alaosasta.

  • Kestävä kehitys
  • Energia