Asiointipisteiden toiminta muuttuu − rinnalle Espoo-infoja

16.2.2022 10.21Päivitetty: 18.2.2022 6.06

Espoossa on meneillään asiointipalveluiden toimintamuutos, joka pähkinänkuoressa tarkoittaa, että jatkossa toimimme kahdella erilaisella mallilla:  

  • Asiointipisteet toimivat nykyiseen tapaan eli tarjoavat sekä neuvontaa ja digitukea että erilaisia kassa- ja myyntipalveluja (esimerkiksi kaupungin laskujen maksut, lähiliikenteen lipun myynti) 
  • Espoo-infot taas ovat suppeamman palveluvalikoiman neuvontapisteitä. Liikkuva neuvontapalvelu toimii Espoo-infon kanssa samalla palveluvalikoimalla, eli tarjoaa neuvontaa ja digitukea.

Asiointipisteiden määrä Espoossa vähenee vuoden 2022 aikana.  Nykyisenkaltaiset asiointipisteet palvelevat edelleen kaikkia espoolaisia metroradan varrella Matinkylässä ja junaradan varrella Leppävaarassa sekä Kalajärvellä. 

Liikkuva palvelu muokkautuu kokeilujen kautta 

Espoonlahdessa, Espoon keskuksessa ja Tapiolassa sulkeutuvat nykyiset asiointipisteet. Näillä alueilla tarjotaan liikkuvaa neuvontapalvelua Espoo-info -nimen alla. Se tarkoittaa, että palveluneuvojat liikkuvat sellaisten kohderyhmien luo, jotka hyötyvät julkisten palvelujen neuvonnasta ja digituesta eli opastuksesta sähköiseen asiointiin. Palvelu muokkautuu vähitellen kokeilujen kautta yhdessä kohderyhmien kanssa. Esimerkiksi senioreiden palvelukeskukset voivat olla yksi liikkuvan neuvonnan paikoista. 

Espoonlahdessa ja Espoon keskuksessa avataan lisäksi kevyempi piste, Espoo-info, jonne kuka tahansa voi tulla. Näissäkin tarjotaan neuvontaa ja digitukea, mutta kassa- ja myyntipalveluita ei ole saatavilla.  Ensimmäinen tällainen piste avautuu huhtikuussa Espoonlahden uuteen kauppakeskukseen Lippulaivaan ja kesällä on vuorossa Espoon keskus, jossa piste toimii kauppakeskus Entressessä kaupungin kirjaamon yhteydessä. Tapiolan muutos on vuorossa loppusyksystä ja tarkentuu kevään aikana.   


Muutokseen liittyvät kysytyimmät kysymykset löydät täältä:  UKK asioinnin muutoksesta 2022-23

  • Asiointi