Tarvitsetko monia eri sote-palveluja? Kokemusasiantuntijat ovat mukana kehittämässä palvelua sujuvammiksi

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen tulevia palveluja on kehittämässä kokemusasiantuntijoiden ryhmä, joka koostuu monia eri sosiaali- ja terveyspalveluja käyttävistä asukkaista. Tavoitteena on, että kaikki saavat sujuvaa palvelua. Kokemusasiantuntijat Jaana ja Pirjo toivovat, että ihminen kohdataan kokonaisuutena ja että palautetta voi antaa helposti.
Kokemusasiantuntijoiden ryhmään oli syksyllä avoin haku ja mukaan ilmoittautui 25 asukasta eri puolilta Länsi-Uuttamaata. Ryhmä tapaa suunnilleen kerran kuussa ja keskustelee toiveista ja ideoista. Lisäksi tapaamisten välillä asioita työstetään eteenpäin erilaisin tehtävin.
Työn tavoitteena on, että tulevalla Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella palvelemme kaikkia asukkaita yhdenvertaisesti ja palveluihimme pääsee mahdollisimman nopeasti. Tärkeää on myös, että asiakkaana saat selkeän ja ymmärrettävän asiakassuunnitelman ja tiedät, keneen olla yhteydessä. Tarvittaessa saat hoitoa ja palveluja tiimiltä, joka koostuu monista ammattilaisista.
Kysytäänpä tunnelmia kahdelta kokemusasiantuntijalta, joita kutsumme tässä jutussa heidän toiveestaan Jaanaksi ja Pirjoksi.
Osallistumalla voi vaikuttaa
Jaana ja Pirjo lähtivät kokemusasiantuntijoiden ryhmään, koska heistä on tärkeää päästä vaikuttamaan. Työskentely on sujunut hyvin ja he suosittelevat muillekin asukkaille kokemusasiantuntijana toimimista, kun siihen avautuu mahdollisuus.
“Ainoastaan vaikuttamalla ja antamalla palautetta voi korjata asioita”, Pirjo sanoo.
“Meitä vartenhan palveluita tehdään, niin hyvä että olemme mukana. Olen mielissäni, että pääsen vaikuttamaan ja tämä ryhmä on yksi tapa. Esimerkiksi minunlaiselleni eläkeläiselle kokemusasiantuntijana olo on todella hyvä tapa osallistua yhteiskuntaan. Mukana on eri-ikäisiä ihmisiä”, Jaana sanoo.
Kokemusasiantuntijat toivovat yksinkertaisempia palveluita
Pirjo ja Jaana toivovat, että palvelut olisivat yksinkertaisempia käyttää. Pirjo toivoo, että palautetta saisi annettua helpommin ja että ihmistä hoidettaisiin kokonaisuutena, ei “paloissa”:
“Sellainen henkilö, jolla on monia vaivoja tai sairauksia, saa varattua lääkäriajan vain yhtä asiaa varten. Kerralla kannattaisi puhua muistakin oireista ja hoitaa laajemmin. Se, mitä ihminen tarvitsee ja mitä tarjotaan, eivät välttämättä kohtaa”, Pirjo sanoo.
Jaana puolestaan pitää tärkeänä, että terveydenhuollossa potilaan asioissa olisi yksi vastuuhenkilö.
“Jos lääkäri koko ajan vaihtuu, ei välttämättä tule kohdatuksi kokonaisuutena. Iäkkäällä voi olla monia sairauksia ja silloin kaikki vaikuttaa kaikkeen: lääkityksiin ja sosiaaliseen elämään”, Jaana kuvailee.
Sähköiset työkalut voivat helpottaa asioiden hoitamista - erilaiset asukkaat otetaan huomioon kehittämisessä
Jaanalla on pitkä ura ICT-alalla ja hän haluaa kokemusasiantuntijoiden ryhmässä tuoda esiin, miten riittävän nykyaikaisilla ja vuorovaikutteisilla sähköisillä työkalulla voimme helpottaa asioiden hoitamista. Samalla säästämme työntekijöidenkin aikaa.
“Olisi järkevää, että ihminen voi itse hoitaa asioitaan, eikä esimerkiksi ajan tarkistamista tai lääkärin lausunnon oikaisua varten tarvitsisi soittaa terveydenhuollon ammattilaiselle ja jonottaa. Lausunnoissa voisi olla asiakirjan sivussa mahdollisuus kommentoida itse, jos jokin ei täsmää. Pienissä asioissa voi säästää aikaa”, Jaana kertoo.
Jaanan tavoin Pirjo on tyytyväinen, että asioita saa hoidettua itse tietokoneella:
“Se on tosi kiva ja se on helpotus puolin ja toisin: sekä asukkaille että henkilökunnalle.”
Kehittämisessä pidetään toki mielessä myös ne asukkaat, jotka eivät voi käyttää sähköisiä palveluja.
Ryhmästä saatu paljon hyviä ideoita
Kokemusasiantuntijoiden ryhmää ohjaava projektipäällikkö Satu Meriläinen-Porras on innoissaan ryhmästä, josta on saatu hyviä ideoita palveluiden kehittämiseen. Tällä hetkellä ryhmä toimii osallistujien toiveesta etäyhteyksillä.
“On ilahduttavaa, miten rakentavaa, tavoitteellista ja myönteistä työskentelymme yhdessä on. Tuntuu, että kaikki ovat positiivisella asenteella ja ymmärtävät, että kyseessä on iso kokonaisuus, eivätkä muutokset tapahdu hetkessä”, Satu Meriläinen-Porras sanoo.
Haluatko pysyä perillä palveluiden kehittämisestä? Kannattaa liittyä Unelmien sote-palvelut -yhteisöön ja seurata uutiskirjettämme!
Lisätiedot kokemusasiantuntijoiden ryhmästä: satu.merilainen-porras@espoo.fi
- Hyvinvointialue