Pelisuunnittelija rakentaa asukkaille palvelupolkuja
Arvaisitko, että Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen tulevia palveluja kehittämässä on henkilöstön ja asukkaiden lisäksi myös pelisuunnittelija? Palvelumuotoilija ja pelisuunnittelija Aino Hentilä osaa hypätä asiakkaiden saappaisiin ja visualisoida tietoa helpommin ymmärrettäväksi.
Viimeiset puoli vuotta Aino Hentilällä on ollut iso ja innostava haaste: miten tiivistää iso määrä tietoa mahdollisimman yksinkertaiseen muotoon?
Asukkaita ajatellen Aino on visualisoinut nuorten mielenterveyspolun.
Teksti jatkuu kuvan jälkeen.
Henkilöstölle on parhaillaan valmisteilla kotihoidon äkillisten tilanteiden taskuopas sekä Arvokas elämän loppuvaihe -käsikirjan koulutusmateriaalit.
Sekä pelin että palvelun suunnittelussa tarvitaan loogisuutta
Hentilä on valmistunut ammattikorkeakoulusta pelisuunnittelijaksi. Nykyisin hän on töissä palvelumuotoilijana.
“Palvelumuotoilijan työ on hyvin samanlaista kuin pelisuunnittelijan: astun asiakkaan saappaisiin ja mietin, miten hän löytää palvelut. Sekä pelin että palvelun suunnittelussa tarvitaan loogisuutta”, Hentilä kertoo.
Kuvia ja visualisointeja tarvitaan yllättävän paljon
Hentilä sanoo, ettei olisi vielä kouluaikana osannut arvata, että hän päätyy työskentelemään tulevaisuuden sote-palveluiden parissa. Onko jokin yllättänyt?
”Se on yllättänyt, miten paljon tarvetta visualisoinnille, kun kehitämme tulevaisuuden palveluja. Ihmiset ovat olleet innoissaan ja kehittävät palveluita tosi positiivisella hengellä”, Hentilä sanoo.
Palvelumuotoilijan ja pelisuunnittelijan työssä täytyy joka päivä osata mennä asiakkaan asemaan. Miten asiakkaan saappaisiin pääsee?
”Kaipa kyse on mielikuvituksesta. Siitä, että osaa kuvitella ihmisiä eri elämäntilanteissa. Voihan sitä myös omasta elämästä etsiä elämäntilanteita tai miettiä: jos olisin asiakas ja eteeni tulisi tämä tilanne, mitä ajattelisin?”
Aino jatkaa työtään Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen tulevien palvelupolkujen parissa vielä ensi vuonnakin.
- Hyvinvointialue