Kokemusasiantuntija tuo arjen äänen perhekeskusten suunnitteluun

20.4.2021 10.57Päivitetty: 8.10.2021 12.02

Perhekeskus kokoaa yhteen kaikki lapsiperheen tarvitsemat sosiaali- ja terveysalan palvelut. Se tarjoaa siis käytännössä kaiken, mitä lapsiperhe voi eri elämäntilanteissaan tarvita.

Suunnittelua yhdessä asiakkaiden kanssa

Perhekeskustoimintaa suunnitellaan yhdessä asiakkaiden kanssa. 

Sosionomi, kehitysvammaisten ohjaaja Pirkko on jo aiemmin toiminut lapsiperheiden arjen äänenä Espoon sosiaalipalveluissa. Kun perhekeskusten kehittämiseen kaivattiin asiakkaan näkemystä, häntä pyydettiin mukaan valmisteluryhmään. Pirkko oli enemmän kuin innostunut ottamaan vastuullisena pitämänsä kokemusasiantuntijan pestin vastaan.

Kokemusasiantuntija toimii tulkkina perheiden ja suunnittelijoiden välillä 

Pirkko on toiminut perhekeskuksen valmisteluryhmässä perheen äänenä, asukkaana ja lapsiperheen edustajana.

”Itse perheellisenä ymmärtää, kuinka tärkeää on palvelujen saatavuus helposti silloin kun niitä tarvitsee. Kun omat lapset olivat pieniä, tilanne oli toinen. Kynnys hakea apua oli iso, palvelut sijaitsivat eri puolilla kuntaa, eikä ollut sellaista yhtä paikkaa mihin soittaa. Perhekeskus on iso juttu ja tätä työtä on hirvittävän mielenkiintoista tehdä”, Pirkko kertoo.

Pirkon työ kokemusasiantuntijana on sisältänyt toimimista projektipäällikkö Sanna Niemisen sanoin ’tukena ja turvana’, käyden keskusteluja ja kommentoiden esimerkiksi toimintamallin sisältöä. Yhtenä tärkeänä tehtävänä Pirkolla on ollut toimia tulkkina hankekielen ja arkisen kokemuksen välissä. Pirkko on pohtinut esimerkiksi sitä, mitä tavalliselle perheelle tarkoittaa vaikka ’arvokas kohtaaminen’ tai ’osallisuus’. Hienot termit pitää pystyä avaamaan niin, että ne tarkoittaisivat samaa asiaa kaikille.

”Työryhmässä tulee välillä itse sokeaksi termeille, jotka eivät välttämättä aukeaisi asiakkaalle. Pirkko nostaa näitä asioita ihanasti ja avoimesti esiin”, Sanna Nieminen kiittelee.

Arvokasta kokemusta puolin ja toisin

Kun työryhmä valmistelee, Pirkko kommentoi ja tuo mukaan omat havaintonsa. Seuraavaksi pöydälle tulee perhekeskusten johtamismallin kommentointi. Pirkko kiittelee kokemustaan tehtävästään ihanana ja arvokkaana: 

”Minulle perhekeskustoiminta on auennut niin, että perhe saa saman sateenvarjon alta kaikki palvelut. Ei tarvitse poukkoilla hakemassa tarvitsemiaan palveluita sieltä täältä. Näen tulevaisuuden perhekeskuksen turvallisena paikkana, jossa on ihana henkilökunta ja jonne voi mennä tosi matalalla kynnyksellä”, Pirkko kertoo.

Perhekeskustoiminta on monessa kunnassa jo hyvässä vauhdissa ja kaikki Länsi-Uudenmaan kunnat ovat mukana kehittämistyössä. Nieminen arvioi, että vuoden 2025 paikkeilla koko alueella tarjotaan kokonaisvaltaisia perhekeskuspalveluita.

  • LU-sote
  • Hyvinvointialue