Martinkallion koulu
Martinkallion koulu on yhtenäinen peruskoulu, jossa vuosiluokat 1-9

Martinkallion koulu on yhtenäinen peruskoulu, joka tarjoaa oppilaalle turvallisen koulupolun ensimmäisestä yhdeksänteen luokkaan. Koulussa on n. 480 oppilasta.
Koulussa opiskellaan A1-kielenä englantia 3. luokalta alkaen. Valinnaisena A2-kielenä voi valita ranskan tai ruotsin 4. luokalta alkaen ja jatkaa aloitetun espanjan kielen opiskelua 7. luokalla. B1-kielenä opiskellaan ruotsia 6. luokalta alkaen.
Annamme kestävän kehityksen näkyä arkipäivän toiminnassa. Haluamme kehittää oppilaan tunnesuhdetta luontoon ja sen kautta halua suojella luontoa. Koulumme toiminta pohjaa elämää ja oppimista edistäviin arvoihin. Näitä ovat mm. elämän kunnioitus, rehellisyys, suvaitsevaisuus, kestävä kehitys, vastuuntuntoisuus ja tavoitteellisuus.
Opetuksella rakennamme pohjaa elinikäiselle oppimiselle edistämällä oppilaan suotuisia kasvu-, kehitys- ja oppimisedellytyksiä. Oppilasta ohjataan hyviin käytöstapoihin sekä huomioimaan se, miten hänen toimintansa vaikuttaa häneen itseensä ja ympäristöönsä.
Pidämme tärkeinä yhteistyötaitoja, yhteisöllisyyttä ja yhteisöön sitoutumista sekä itsetunnon ja itsetuntemuksen kehittymistä. Pyrimme antamaan kouluyhteisön jäsenille vaikuttamismahdollisuuksia heitä itseään koskeviin asioihin.
Eestinmetsän päiväkoti järjestää koulumme tiloissa esiopetusta ja siihen liittyvää varhaiskasvatusta.
Lukuvuoden 2025-2026 aikatauluja
Työ- ja loma-ajat
Koulujen työ- ja loma-ajat löytyvät kaupungin yhteisiltä sivuilta.
Opetussuunnitelma
Linkki liitetään tähän myöhemmin
Koulussamme opetus ja kasvatus pohjautuvat opetussuunnitelmaan. Opetussuunnitelmamme kertoo, miten opetus koulussamme järjestetään sekä mitä ja miten opiskellaan. Opetussuunnitelma määrittelee oppiaineiden tavoitteet ja sisällöt sekä arvioinnin perusteet. Kunta- ja koulukohtaiset opetussuunnitelmat laaditaan valtakunnallisten opetussuunnitelman perusteiden pohjalta.
Lukuvuosiopas 2025-2026
Opetettavat kielet
Koulussa opiskellaan A1-kielenä englantia 3. luokalta alkaen. Valinnaisena A2-kielenä voi valita ranskan tai ruotsin 4. luokalta alkaen ja jatkaa aloitetun espanjan kielen opiskelua 7. luokalla. B1-kielenä opiskellaan ruotsia 6. luokalta alkaen.
Järjestyssäännöt
Martinkallion koulun järjestyssäännöt
Järjestyssääntöjen tarkoituksena on perusopetuslain 29 §:n mukaisesti edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Martinkallion koulun johtokunta on hyväksynyt säännöt 29.5.2024.
Koulussa noudatetaan järjestyssääntöjen lisäksi mm. järjestyslain (612/2003), tupakkalain (693/1976) ja vahingonkorvauslain (412/1974) säädöksiä. Koululla on myös turvallisuus-, päihteiden ehkäisy-, oppilaiden hyvinvointi- ym. suunnitelmat, joissa käsitellään osittain samoja kysymyksiä kuin järjestyssäännöissäkin. Suunnitelmat ovat nähtävänä ja saatavissa koululta.
Järjestyssääntöjä noudatetaan koulun alueella kouluaikana ja koulun järjestämissä tilaisuuksissa. Lisäksi järjestyssääntöjä noudatetaan koulun ulkopuolella tapahtuvassa lukuvuosisuunnitelman mukaisessa opetuksessa (retket, leirikoulut, museokäynnit, urheilukilpailut yms.). Leirikouluja varten voidaan tehdä myös erilliset tarkennetut säännöt, jotka hyväksytään erikseen.
Sisäinen järjestys
Metelöinti ja epäasiallinen kielenkäyttö on kielletty.
Oppitunnille pitää saapua ajoissa.
Koulun alueelta ei saa poistua ilman opettajan lupaa tai huoltajan kirjallista lupaa.
Koulun alueella ei saa liikkua polkupyörällä, mopolla, skeittilaudalla, rullaluistimilla tms. Kyseiset välineet säilytetään niille varatuilla paikoilla. Tarpeeton oleskelu näillä paikoilla on kielletty.
Mobiililaitteita ei käytetä ilman opettajan lupaa oppitunneilla ja muissa oppimistilanteissa. Mobiililaitteita pidetään näinä aikoina oppilaan repussa tai laukussa. Laitteita pidetään häiriötä aiheuttamattomassa tilassa.
Mobiililaitteita ei käytetä eikä pidetä esillä ruokaillessa.
Mobiililaitteiden käyttö ei missään tilanteessa saa aiheuttaa kiusaamista, nöyryyttämistä, toista halventavan kuvamateriaalin levittämistä tai muuta epäasiallista toimintaa.
Tupakkatuotteiden käyttö koulun alueella on kielletty aina. Tupakkatuotteiden hallussapito on kielletty alle 18-vuotiailta. Kielto koskee myös sähkötupakkaa.
Opiskelun esteetön sujuminen
Oppilaan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti. Oppilaan on käyttäydyttävä muita kiusaamatta ja syrjimättä sekä toimittava siten, ettei hän vaaranna muiden oppilaiden, kouluyhteisön tai opiskeluympäristön turvallisuutta tai terveyttä. (perusopetuslaki 35§).
Jokaisella on oikeus henkiseen ja fyysiseen koskemattomuuteen sekä työrauhaan.
Huoltajan on pyydettävä koulusta poissaoloon lupa kirjallisesti etukäteen. Luokanopettaja/luokanvalvoja antaa luvan enintään yhden viikon mittaiseen poissaoloon. Pidempiin poissaoloihin luvan myöntää rehtori.
Huoltajan on ilmoitettava sairauspoissaoloista Wilma-järjestelmässä, sähköpostilla tai puhelimitse luokanopettajalle/luokanvalvojalle heti ensimmäisenä sairauspäivänä.
Lukuvuosisuunnitelman valmistelu- ja hyväksymistiedot
1. Lukuvuoden aikataulutus ja koulun toiminta
1.1 Lukuvuoden työ- ja loma-ajat
Lukuvuoden 2025–2026 työ- ja loma-ajoista on päätetty Kasvun ja oppimisen lautakunnan kokouksessa 27.11.2024 §214.
Suomenkielisen perusopetuksen sekä peruskoulujen järjestämän esiopetuksen työ- ja loma-ajat ovat lukuvuonna 2025–2026 seuraavat:
Syyslukukausi to 7.8.2025 - la 20.12.2025
Syysloma ma 13.10.2025 - pe 17.10.2025 (viikko 42)
Joululoma ma 22.12.2025 - ti 6.1.2026
Kevätlukukausi ke 7.1.2026 - la 30.5.2026
Talviloma ma 16.2.2026 - pe 20.2.2026 (viikko 8)
1.2 Oppituntien alkamis- ja päättymisajat
1. tunti 8.15 - 9.00
2. tunti 9.00 - 9.45
3. tunti 10.15 - 11.00
4. tunti 11.15 - 12.00 tai 11.30 - 12.15
5. tunti 12.30 - 13.15
6. tunti 13.30 - 14.15
7. tunti 14.15 - 15.00
8. tunti 15.00 - 15.45
Työaikaa voidaan muuttaa erityisestä syystä esimerkiksi retkien takia. Muutoksesta ilmoitetaan aina huoltajille etukäteen.
1.3 Jaksojärjestelmät
Martinkallion koulussa on kaksi jaksoa:
1. jakso 7.8.25 - 20.12.25
2. jakso 7.1.26 - 30.5.26
1.4 Opetusryhmien lukumäärä ja oppilasmäärät vuosiluokittain, myös esiopetus
Opetusryhmät ja oppilasmäärät
1a 25
2a 26
3a 26
3b 24
4a 25
4b 24
5a 26
5b 24
6a 26
6b 27
7a 18
7b 25
7c 24
8a 25
8b 25
8c 19
9a 25
9b 19
9c 25
Luokat 1 - 6 253
Luokat 7 - 9 205
Yhteensä 458
1.5 Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden opetuksen järjestäminen ja valmistava opetus
Suomi toisena kielenä opetusta annetaan tarvittaessa kaikilla luokka-asteilla.
1.6 Opetuksen järjestäminen koulun ulkopuolella
Lähtökohtaisesti koulu alkaa ja päättyy koululta. Opetuspaikkana voi toimia myös muu paikka kuin koulu, jolloin oppilaan koulupäivä voi huoltajan anomuksesta poikkeuksellisesti alkaa ja/tai päättyä muussakin paikassa kuin koulussa.
Lisäksi kouluvuoden aikana voidaan järjestää opintokäyntejä, oppilaiden tutustumiskäyntejä jatko-opintopaikkoihin sekä retkiä ja tapahtumia myöhemmin täsmennettävällä tavalla. Huoltajia tiedotetaan silloin koulun ulkopuolella annettavasta opetuksesta tarkemmin erikseen.
Koululaisten tapaturmavakuutus kattaa myös koulun ulkopuolella toteutetun opetuksen ja toiminnan. Tapaturmavakuutus kattaa myös sellaisen opetuksen ja oppitunnit, jotka järjestetään tavallisen koulupäivän aikana koulun ulkopuolella, esimerkiksi lähimetsässä.
Luokat järjestävät lukuvuoden aikana leirikouluja. Johtokunta hyväksyy niiden ohjelman.
Luokat 6. ja 9. osallistuvat Yrityskylän toimintaan.
TET-jakso on 9. luokilla 27.10. - 21.11.2025 kahdessa kahden viikon ryhmässä. TET-jakso 8. luokilla kahdessa yhden viikon ryhmässä. 2. - 13.3.2026.
Luokat tekevät opintoretkiä lukuvuoden aikana. Retkille liikutaan opettajan ohjeen mukaan yleensä julkisilla kulkuvälineillä, kävellen tai polkupyörällä. Opintoretki voi vaikuttaa lukujärjestyksen mukaiseen koulupäivän pituuteen ja se ilmoitetaan huoltajille.
1.7 Koulun henkilökunnan ja oppilaiden yhteiset tilaisuudet
Lukuvuoden aikana järjestetään myös koulun henkilökunnan ja oppilaiden yhteisiä tilaisuuksia ja tapahtumia, kuten esimerkiksi pesäpallo-, salibandy- ja jalkapallo-otteluita. Tilaisuuden/tapahtuman aika, paikka ja sisältö (esim. laji, osallistujat ym.) määritellään erikseen ennen tilaisuutta/ohjelmaa.
1.8 Opetuksen ja kasvatuksen tavoitteita tukeva muu toiminta
1.8.1 Koulun kirjastotoiminta
Toiminnan tavoitteena on edistää oppilaiden lukuharrastusta ja innostaa lukemaan. Koulun kirjasto on oppilaille auki päivittäin vuorolistan mukaan. Kirjasto-oppilaita (vuosiluokilta 5-9) osallistetaan koulukirjaston toiminnassa ja sen suunnittelussa. Mahdollisuuksien mukaan järjestetään oppilaille kirjallisuusaiheisia tuokioita, tapahtumia ja tempauksia. Koulukirjastoa voidaan käyttää myös oppitunneilla osana opetusta.
1.8.2 Kouluruokailu
Kouluruokaa tarjotaan klo 10.15 – 12.30.
Oppilaat osallistuvat kouluruokailun suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin osana osallisuus -tiimiä.
1.8.3 Välituntitoiminta
Martinkallion koulussa toimii liikuntavälineiden välituntilainaamo pitkällä välitunnilla klo 9.45-10.15 ja sitä pitävät yläkoulun oppilaat. Yläkoulun oppilaille on myös toiminnalliset liikuntavälitunnit liikuntasalissa. Liikuntatoiminta vaihtelee viikoittain. Jaksoittain ohjattua liikunnallista välituntitoimintaa järjestetään myös alakoululaisille.Koulussamme toimii myös kirjastovälitunnit kaikille luokka-asteille. 5.- luokkalaiset järjestävät 1.luokan kummioppilailleen välituntileikkejä.
1.8.4 Koulumatkat ja koulukuljetukset
Kun opetus tapahtuu muualla kuin koululla, opettaja ilmoittaa opetuspaikkaan siirtymisen tavan oppilaille ja huoltajille etukäteen.
1.8.5 Päivänavausten toteuttaminen
Luokissa tapahtuvien päivänavausten lisäksi koko koulun päivänavaus lähetetään keskiviikkoisin keskusradion kautta klo 9.
1.8.6 Lukuvuoden aikana järjestettävät juhlat
Joulujuhla järjestetään lauantaina 20.12.2025.
Kevätjuhla luokille 1 - 6 järjestetään torstaina 28.5.2025.
Päättöjuhla on lauantaina 30.5.2026, luokat 7 - 9 osallistuvat.
1.8.7 Koulun kerhotoiminta
Koululla ei ole omaa kerhotoimintaa.
Koulun tiloissa järjestetään Espoon harrastuspolun toimintaa ja muiden toimijoiden kerhoja.
1.9 Lukuvuoden valinnaisuudet
Valinnaisuus toteutuu luokilla 4 - 6 yhden viikkotunnin laajuisina kokonaisuuksina.
7. luokilla yhden vuosiviikkotunnin valinnaisina opiskellaan kotitaloutta (leivonnan kurssi).
8. ja 9. luokilla valinnaisina aineina voi opiskella tutkivaa luonnontiedettä, ihmisen biologiaa, liikuntaa, kotitaloutta, musiikkia, kuvataidetta ja käsitöitä.
1.10 Kaksikielisen ja kielikylpyopetuksen järjestelyt
1.11 Kulttuuri-, kirjasto- ja liikuntapolku KULPS
Luokanopettajat ja -valvojat suunnittelevat luokka-astetiimeissä lukuvuoden KULPS-tarjonnan käytön tukemaan ja rikastuttamaan opetussuunnitelman sisältöjä. Osa tarjonnasta toteutuu järjestäjän tiloissa ja osa koulun omissa tiloissa.
1.12 Monialaiset oppimiskokonaisuudet
Oppimiskokonaisuuksien teemat, tavoitteet ja sisällöt sekä oppimiskokonaisuuksiin sisällytettävät oppiaineet
Luokat 1 - 6 tekevät lukuvuoden aikana vähintään yhden monialaisen oppimiskokonaisuuden opetussuunnitelman aiheista.
Luokat 7 - 9 järjestävät kokonaisuuden lukuvuoden aikana luokkatasoittain.
Teemana on globaalikasvatus
7. luokat taito- ja taideaineet
8. luokat luonnontieteet ja matematiikka
9. luokat kielet, oppilaanohjaus, yhteiskuntaoppi
Teeman käsittely suunnitellaan yhdessä oppilaiden kanssa.
2. Opetuksen järjestämistapoja
2.1 Toiminta-alueittain järjestettävä opetus
2.2 Etäyhteyksiä hyödyntävä opetus
3. Yhteyshenkilöt
3.1 Osaamisen kehittämisen vastuuhenkilö
hanna.sutela@opetus.espoo.fi
3.2 Oppilaskuntatoiminnan ohjaava opettaja/opettajat
tuulia.kanerva@opetus.espoo.fi
risto.koponen@opetus.espoo.fi
3.3 Koulukirjastoa hoitava opettaja/opettajat
kaisa.pehkonen@opetus.espoo.fi
eveliina.ylikotila@opetus.espoo.fi
3.4 TT-vastuuopettaja
paavo.selanne@opetus.espoo.fi
veli-pekka.tiensuu@opetus.espoo.fi
3.5 Opetussuunnitelmavastaava
simo.juntunen@espoo.fi
hanna.sutela@opetus.espoo.fi
3.6 Koulun kulttuuri- ja KULPS-opettaja/opettajat
kaisa.pehkonen@opetus.espoo.fi
3.7 Turvallisuus, kiusaaminen ja väkivalta
simo.juntunen@espoo.fi
sami.saukkoriipi@opetus.espoo.fi
teea.tuominen@opetus.espoo.fi
3.8 Kestävyyskasvatusvastaava
mervi.tiitta@opetus.espoo.fi
minna.kokkonen@opetus.espoo.fi
liisa.hasanen@opetus.espoo.fi
4. Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
4.1 Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt
Oppimisen edellytyksiä tukevilla opetusjärjestelyillä tarkoitetaan mm. opetuksen eriyttämistä, kielitietoista opetusta, opetusryhmien muodostamista, pedagogisia ratkaisuja ja opettajien kykyä huomioida opetusryhmien tarpeet ja vahvuudet sekä henkilöstöresurssien hyödyntämistä.
Lukuvuoden aikana varataan yhteistä suunnitteluaikaa koko opettajakunnalle. Oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyjä koskevia pedagogisia keskusteluja käydään ys-ajalla erityisesti syyslukukauden aikana. Hyödynnämme myös kaupunkitasoisen ys-ajan työpajojen antia opetuksen kehittämisessä. Lisäksi oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat mukana aineryhmien ja luokkatasojen suunnittelutyössä ja pedagogisissa keskusteluissa. Jatkamme edelleen eriyttämisen ja kielitietoisen opetuksen kehittämistä. Aiemmista koulutuksista saatua tietoa otetaan käyttöön, jaetaan kokemuksia ja käydään pedagogista keskustelua kollegoiden kesken. Tarpeen mukaan konsultoidaan esim. kehittäjäopettajia ja hankitaan lisäkoulutusta/perehdytystä.
Koulunkäynninohjaajien ja resurssiopettajan tuki eri luokille jaetaan ryhmien tarpeiden mukaan. Opetusta järjestetään mahdollisuuksien mukaan pienemmissä ryhmissä joustavia ryhmittelyjä käyttäen, ja sitä tukee oppituntien palkittaminen luokka-asteittain luokilla 3-6. Erityisopettajat ovat mukana osassa palkkitunteja. Lisäksi heillä on merkittävä konsultatiivinen rooli oppimisen edellytyksiä tukevien opetusjärjestelyjen suunnittelussa ja arvioinnissa.
4.2 Ryhmäkohtaiset tukimuodot
Koulussamme ryhmäkohtaisia tukitoimia oppilaille antavat erityisopettajat, erityisluokanopettaja, resurssiopettaja, S2-opettajat sekä koulun muut opettajat tarpeen mukaan.
Ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin kuuluvat opettajan antama yleinen tukiopetus, opettajan antama opetuskielen tukiopetus ja erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä. Ryhmäkohtaiset tukimuodot kuuluvat koulun kaikille oppilaille ja ovat osa koulun perustoimintaa.
Ryhmää opettavat opettajat suunnittelevat ja toteuttavat ryhmäkohtaista tukea yhteistyössä. Ryhmäkohtaisten tukimuotojen suunnittelussa voidaan hyödyntää myös erityisopettajien ja erityisluokanopettajan konsultaatiota.
Tuen resurssi (0,122 tuntia viikossa/oppilas) kohdennetaan ryhmien tarpeiden mukaan tasaisesti eri luokkatasoille.
4.3 Pienryhmät
Kun oppilaalla, opettajalla tai huoltajalla herää huoli oppimisesta ja opintojen edistymisestä ryhmäkohtaisten tukimuotojen käytöstä huolimatta, konsultoidaan oman luokan kanssa toimivaa erityisopettajaa. Erityisopettaja ja oppilasta opettavat opettajat käynnistävät mahdollisen oppilaskohtaisen tuen järjestämisen prosessin, johon tulevat aina oppilas ja huoltajat mukaan.
Oppilaskohtaisena tukitoimena opetusta voidaan toteuttaa pienryhmissä. Oppilaskohtaisiin tukitoimiin liittyvä pienryhmä muodostetaan joustavasti opetuksen tavoitteiden saavuttamisen ja oppilaiden tuen tarpeiden kannalta tarkoituksenmukaisesti.
Pienryhmien muodostamisen periaatteet ovat pedagogiset tarpeet, joustavuus ja oppilaan etu. Oppilaskohtaisessa pienryhmäopetuksessa oppilas opiskelee erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetuksessa.
Lukuvuonna 2025 - 2026 Martinkallion koulussa ei ole koulukohtaista erityisluokkaa.
5. Yhteistyö
5.1 Kodin ja koulun yhteistyö
Luokanopettaja tai luokanvalvoja tarjoaa tapaamista oppilaalle ja huoltajille vähintään kerran lukuvuodessa arviointikeskustelun yhteydessä. Arviointikeskustelut pidetään oppilaan, opettajan ja huoltajan sopimana aikana marras-helmikuun aikana. Maahanmuuttajataustaisille perheille tarjotaan mahdollisuutta tulkkipalveluun. Etäyhteyttä voidaan hyödyntää esimerkiksi, jos toinen huoltaja asuu muulla paikkakunnalla.
Koko koulun vanhempainilta järjestetään 17.9.2025. Lisäksi 1. luokan opettaja tapaa vanhemmat ilman oppilaita heti koulun alettua.
Opettajat lähettävät luokan asioista Wilma-tiedotteen tarvittaessa.
Koulussa toimii vanhempainyhdistys ja luokille voidaan valita myös oma luokkatoimikunta.
5.2 Siirtymävaiheyhteistyö
Suva-supe -yhteistyö esi- ja alkuopetuksessa on alkanut lokakuussa 2024. Vuoden aikana on kolme yhteistä tapaamista. Lukuvuoden toiminnan suunnittelu alkaa 8.10.25.
Erityisopettaja hoitaa nivellyksen 1. ja 7. luokalle.
Oppilaanohjaaja hoitaa tiedottamisen toisen asteen opetukseen liittyvästä tiedonsiirrosta oppilaille ja huoltajille.
5.3 Sidosryhmäyhteistyö
Martinkallion koulun yhteistyökumppaneina toimivat tällä hetkellä:
Beanet oy (iltapäivätoiminta)
Espoon kaupunginkirjasto: kirjastoauto vierailee koulullamme pääsääntöisesti kahden viikon välein. Lainausmahdollisuus on esi-6.-luokkalaisilla. Lähialueen kirjastojen kanssa järjestämme oppilaille kirjastovierailuja, kirjaston käytön opetusta ja kirjavinkkausta.
Espoon kaupungin luontotalo Villa Elfvik: neljäsluokkalaiset osallistuvat Villa Elfvikissä luontokoulu-päivään vuosittain.
Espoon kaupungin nuorisotoimi ja sosiaalitoimi: tarvittaessa toimimme yhteistyössä alueen lastenvalvojien sekä erityisnuorisotyö- ja perhetyöntekijöiden kanssa
Länsi-Uudenmaan poliisilaitos ja pelastuslaitos
Espoonlahden seurakunta: seurakunta toimittaa kaikille sopivan päivänavauksen kuukausittain. Uskonnon harjoittamiseen liittyvät tilaisuudet järjestetään seurakunnan tiloissa ja samaan aikaan koululla on samankaltaista ohjelmaa niille, jotka eivät em. toimintaan osallistu. Yhdessä koulun henkilökunnan kanssa seurakunnan nuorisotyöntekijät järjestävät 7.-luokkalaisille ryhmäytymispäivän syyslukukauden alussa.
Lähipäiväkodit tekevät yhteistyötä koulullamme toimivien esiluokkien ja koulun alkuopettajien kanssa koulutulokkaiden siirtyessä Martinkallion kouluun.
Stakes
Icehearts
HSY: ekotukihenkilöiden koulutus ja Kierrätyskeskus. Tilattu asiantuntijoita ja koulutusta.
Useita urheiluseuroja
Unicef
Suomen punainen risti
MLL
Espoon seurakunnat, Luokka loistamaan
Yhteisöllinen oppilashuolto kutsuu kokouksiinsa lasten ja nuorten elämän toimijoita lähialueelta ja tekee tutustumiskäyntejä
Finngrid
Evira
Aalto-yliopisto
Espoon ja pääkaupunkiseudun museot
Walter ry
Espoon toisen asteen oppilaitokset
Koulussamme toimiva kansainvälistä yhteistyötä hoitava tiimi jatkaa keväällä 2024 aloitettua yhteistyötä espanjalais-ranskalaisen Luis Buñuelin koulun kanssa. Koulu sijaitsee Pariisissa.
Keväällä 2025 tiimille myönnettiin Erasmus+ -rahoitus liikkuvuushanketta varten. Syyslukukaudella 2025 tiimin jäsenet lähtevät Luis Buñuelin kouluun työnvarjostusjaksolle, joka tarjoaa hyvän mahdollisuuden suunnitella mahdollisia yhteisiä projekteja ja tutustua paikallisiin työtapoihin. Martinkallion koulu ottaa tänäkin lukuvuonna mielellään vastaan suomalaisesta koulutusjärjestelmästä ja espoolaisesta koulusta kiinnostuneita vierailijoita niin Luis Buñuelin koulusta kuin muistakin kansainvälisistä oppilaitoksista.
Lukuvuonna 2025-2026 tiimin jäsenet myös osallistuvat Erasmus+ - koulutuksiin ja mahdollisesti hakevat rahoitusta uudelle liikkuvuushankkeelle, joka koskisi myös oppilaita tulevana lukuvuotena.
Kansainvälisen toiminnan tavoitteena on kasvattaa oppilaista maailmankansalaisia, jotka innostuvat vieraista kielistä, rohkeasti hyödyntävät kielitaitoaan ja arvostavat kulttuurien moninaisuutta. Tulevaisuudessa tarkoituksena on laajentaa kansainvälistä toimintaa niin, että mahdollisimman moni sekä opettajakunnasta että oppilaista pääsisi osaksi Erasmus+ -toiminnan suunnittelua ja toteutusta.
6. Hyvinvoinnin ja kasvun edistäminen
6.1 Kouluyhteisön hyvinvointi
Koulussamme toimii aktiivinen oppilaskunta, joka suunnittelee lukuvuoden aikana teemapäiviä ja koko koulun yhteisöllisyyttä tukevia tapahtumia.
Jokaisessa luokassa pidetään lukuvuoden aikana neljä kertaa luokkakokous eli Martsaparlamentti. Näissä kokouksissa kaikki koulun oppilaat saavat tuoda ideansa ja ajatuksensa koulutoiminnan kehittämisestä esille. Lisäksi oppilaat oppivat vuorovaikutus-, neuvottelu- ja demokratiataitoja.
Yläkoulun oppilaat pyörittävät välkkälainaamotoimintaa. Lainaamosta voi hakea erilaisia liikuntavälineitä välitunnin ajaksi.
Koulussamme osallistetaan erilaisten raatien ja toimintaryhmien kautta. Näitä ovat some-ryhmä, ympäristömartit, digitutorit, tekniikkaryhmä, kirjasto-oppilaat, tukioppilaat sekä alakoulun puolella kummioppilaat. Hyvinvointitiimi suunnittelee ja vastaa koulun oppilaiden ja henkilökunnan hyvinvointitoiminnasta.
6.2 Yhteisöllinen opiskeluhuolto
Espoon opiskeluhuoltosuunnitelma(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) on kuvattu yhteisöllisen opiskeluhuollon järjestämisen periaatteet koulutusmuotokohtaisesti.
Yhteisöllisen työn suunnittelusta, kehittämisestä, toteuttamisesta ja arvioinnista vastaa koulun yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä (YHR), jota johtaa rehtori. Lukuvuosittaista suunnittelua tukemaan voidaan laatia opiskeluhuollon vuosikello.
Yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä kokoontuu kerran kuussa.
Kiva-koulun toimintatavat ovat käytössä.
Luokanopettajat ja -valvojat pyytävät tarvittaessa kuraattorin apua. Kuraattori ja oppilaanohjaaja käsittelevät kiusaamiseen liittyviä asioita yläluokkalaisten kanssa. Kuraattori ja terveydenhoitaja käyvät luokissa pitämässä hyvinvointiin liittyviä oppitunteja.
Varmistetaan Kiva-materiaalin käyttö luokissa.
MLL:n materiaalia myös käytössä.
Lukuvuoden aikana ryhmä tapaa luokkien edustajia tai mennään luokkiin. Ennen tapaamista luokassa tehdään ilmapiirikysely.
Ryhmä tapaa yhteistyökumppaneita.
6.3 Poissaolojen ennaltaehkäisy ja poissaoloihin puuttuminen
6.3.1 Myönteinen toimintakulttuuri
Osallisuutta vahvistetaan koulussa monin tavoin. Katso 6.1
6.3.2 Poissaolomallin toteuttaminen
Luokanopettajat ja valvojat seuraavat poissaolojen määrää. Kun huoli herää tai ohjeessa mainittu tuntimäärä täyttyy, lo/lv katsoo viimeisimmän 12 viikon ajalta poissaolojen määrän ja on yhteydessä huoltajaan. Yhteydenoton jälkeen opettaja tekee merkinnän oppilaan tukikorttiin. Jos lisätukea tarvitaan, lo/lv on yhteydessä rehtoriin, kuraattoriin tai terveydenhoitajaan. Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä seuraa tukitoimikortteja neljästi vuodessa.
6.4 Päihteiden käytön ehkäisyn ja käyttöön puuttumisen suunnitelma
Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä tapaa vuosittain muita alueen nuorten kanssa toimivia tahoja. Tapaamisessa keskustellaan, mitä nuorten vapaa-ajassa tapahtuu ja selvitetään esimerkiksi päihteiden käytön tilannetta.
6.5 Yhdessä vahvaksi yhteisöksi -suunnitelma
Yhdessä vahvaksi yhteisöksi ‒suunnitelmassa kuvataan kiusaamisen, väkivallan, häirinnän ja syrjinnän määrittely, ennaltaehkäisy sekä toimenpiteet näihin puuttumiseksi. Sen mukaisesti kouluissa tulee olla selkeä toimintatapa kiusaamiseen puuttumiseen.
Kiusaamiseen puuttumisen portaat(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Yhdessä vahvaksi yhteisöksi Martinkallion koulu(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
6.6 Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toimenpiteet lukuvuodelle 2025-2026
6.6.1 Tasa-arvon edistäminen
Johtoryhmä vastaa toimintasuunnitelmasta. Oppilaskunnan hallitus kutsutaan mukaan tähän työhön.
6.6.2 Yhdenvertainen kohtelu
Johtoryhmä vastaa toimintasuunnitelmasta. Oppilaskunnan hallitus kutsutaan mukaan tähän työhön.
7. Osaava ja oppiva yhteisö
7.1 Toimintakulttuurin johtaminen ja kehittäminen
Johtoryhmä on suunnitellut koulun henkilökunnan tiimirakenteen. Kaikki opettajat kuuluvat joko hyvinvointi- tai osallisuustiimiin.
Tiimit jakaantuvat osiin, joiden tehtävät liittyvät koulun toimintakulttuuriin.
Koulunkäynninohjaajat osallistuvat työaikansa salliessa.
7.2 Opetussuunnitelmaosaaminen
Kaikki tekevät opetussuunnitelmatyötä yhdessä.
Lukuvuoden 2025 - 2026 opetussuunnitelmatyö liittyy erityisesti tuen järjestämisen muutokseen. Rehtori, erityisopettajat ja erityisluokanopettaja päättävät kokouksessaa, mitä asioita otetaan yhteiseen käsittelyyn. Johtoryhmän jäsen Hanna Sutela valmistelee yhteisen työskentelyn ys-ajalle.
7.3 Lukutaidon parantaminen
Lukemista ja luetun ymmärtämisen harjoittelua on lisätty kaikkien oppiaineiden tunneilla. Lukutaidon kehittymistä seurataan digilukiseulan avulla.
Koulukirjaston toimintaa on kehitetty pitkäjänteisesti. Hyödynnämme myös kirjastoauton ja lähikirjastojen palveluita.
7.4 Kieli- ja kulttuuritietoinen opetus
Aiemmista koulutuksista saatua tietoa otetaan käyttöön, jaetaan kokemuksia ja käydään pedagogista keskustelua kollegoiden kesken. Tarpeen mukaan konsultoidaan esim. kehittäjäopettajia ja hankitaan lisäkoulutusta/perehdytystä.
7.5 Digitaalisen osaamisen taidot
Koululla on käytössä digitaitoportaat kaikille luokka-asteille ja niiden pohjalta on luotu digitaitopassi vuosiluokille 1-6. Digitutor-oppilaat auttavat suunnitelman mukaisten taitojen oppimisessa. Medialukutaitoa opitaan eri oppiaineiden tunneilla.
7.6 Kestävyyskasvatuksen edistäminen
Tavoitteena saada kestävä kehitys näkyväksi osaksi jokapäiväistä arkea. Lisätä tietoa kestävän kehityksen toimista ja pitää yllä vakiintuneita toimintatapoja.
Roskien lajittelua jatketaan ja Ympäristömartit seuraavat lajittelun sujumista. Ympäristömartit käyvät tekemässä lajittelukoulutuksen esi-2. luokan oppilaille. Ympäristömartit pitävät biojätteen määrän seurantaviikon. Keke-tammen kastelu pihalla kasvukauden aikana kaksi kertaa viikossa kastelijoina Ympäristömartit ja kakkosluokkalaiset.
Löytötavarat laitetaan näkyvästi esille ennen joulu- ja kevätjuhlia, jotta tavarat löytävät omistajansa.
Ykkös- ja kakkosluokkalaiset tekevät valoratsioita koulun kaikissa tiloissa päälle unohtuneiden valojen varalta.
Uudet oppikirjat päällystetään, jotta ne kestävät paremmin.
Tavaranvaihtotori, jossa itselle tarpeettoman tavaran voi vaihtaa hyödyllisempään.
Koulun ympäristön siivouspäivä toukokuussa.
Liikuntatunneilla kerätään marjoja metsästä.
8. Koulun kehittämis- ja arviointitoiminta
8.1 Koulun itsearviointi ja muut arviointitoiminnan tulokset
Huoltajapalautteessa oppilaiden kertomat työrauhaongelmat nousivat esiin. Yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä ottaa tämän esiin tärkeimpänä asiana luokkavierailuilla. Tukitoimia kohdennetaan ilmapiirikyselyn avulla.
8.2 Projektit ja yhteistyöhankkeet
8.3 Kyselyt lukuvuoden aikana
8.3.1 Oppilas-, henkilöstö- ja huoltajakyselyt
Oppilaskysely
marras - joulukuu 2025
Henkilöstökysely
tammikuu 2026
8.3.2 Muut kyselyt ja arvioinnit
Move-mittaus
5. ja 8. luokat, elo - syyskuu 2025
Digilukiseula
7. luokille, syyskuu 2025
1., 2. ja 4. luokille maaliskuu 2026
8.3.3 Kyselyjen ja arviointien tulokset ja käsittely
Kyselyjen tulos käydään läpi yhteistyöajalla
Oppilaskyselyn tulos käydään läpi oppilaskunnan hallituksen ja yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kanssa
9. Koulun toiminnan terveellisyys, turvallisuus ja varautuminen poikkeustilanteisiin
9.1. Koulun johtaminen rehtorin poissa ollessa
Rehtorin ja apulaisrehtoreiden poissaollessa vastuuhenkilöt ovat:
Maanantai, Hanna Sutela, Kaisa Pehkonen
Tiistai, Paavo Selänne, Kiira Piirainen
Keskiviikko, Kaisa Pehkonen, Eija Paunola
Torstai, Matti Viinikka, Eija Paunola
Perjantai, Paavo Selänne, Matti Viinikka
9.2 Varautuminen ja harjoittelu
- Pelastussuunnitelma käsitelty työyhteisössä: 6.8.2025
- Palo- ja pelastusharjoitus pidetty (30.8. mennessä): 27.8.2025
- Suojautuminen rakennukseen käsitelty henkilökunnan kanssa: turvallisuuskoulutus on tulossa
- Riskien arviointi tehty tai päivitetty:
- Uudet työntekijät perehdytetty turvallisuusasioihin: päivämäärä
- Turva-asiat käsitelty vanhempainilloissa: päivämäärä
- Suomenkielisen perusopetuksen tulosyksikön ohjeen mukaisesti koulut järjestävät hätäensiapukoulutuksen vuosittain noin yhdelle kolmasosalle koulun työntekijöistä.
Hätäensiapukoulutus voimassa lukuvuoden alussa (henkilöiden lukumäärä, ei nimiä): 16 - Poliisin vuosittain järjestämän turvakoulutuksen saaneiden lukumäärä: 1
- Miten sijaiset perehdytetään turvallisuusasioihin? Sijaiselle on kansio, jossa on turvallisuusasiat, ensimmäisellä tapaamisella vastaanottava apulaisrehtori käy läpi turvallisuusasiat
9.3 Terveellisyyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin tarkastus
Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon tehtävänä on oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin edistäminen ja seuranta. Tehtävää toteutetaan tarkastamalla oppilaitokset kolmen vuoden välein (terveydenhuoltolaki 1326/2010). Muilla viranomaisilla on velvollisuus osallistua tarkastuksen yhteistyöhön.
Kaikki koulu- ja opiskeluterveydenhuollon piirissä olevat oppilaitokset on tarkastettava. Myös esiopetusyksiköt tulisi tarkastaa monialaisesti.
Viimeisin tarkastus on tehty 20.11.2024
10. Ohjaussuunnitelma
Ohjaussuunnitelma 2025 - 2026(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Opiskeluhuolto
Oppilas saa koulussa tukea hyvinvointiin ja oppimiseen. Tukea voi saada opetusryhmässä tai oppilaskohtaisesti. Lue lisää erilaisista tukimuodoista perusopetuksen sivuilta.
Lisätietoa opiskeluhuollon palveluista löydät kaupungin yhteisiltä sivuilta.
Iltapäivätoiminta
Perusopetuksen iltapäivätoiminta on ohjattua ryhmämuotoista toimintaa, jossa 15 lapsen ryhmää ohjaa yksi aikuinen. Iltapäivätoimintaa järjestetään pääsääntöisesti oppilaalle osoitetussa koulussa.
Iltapäivätoimintaan voivat hakea 1. ja 2. vuosiluokkien oppilaat sekä muilla luokka-asteilla olevat erityisen tuen oppilaat. Toimintaan haetaan sähköisellä hakulomakkeella Wilman kautta. Iltapäivätoiminnan lisäksi monissa kouluissa toimii koulun omia maksuttomia kerhoja ja muiden yhteistyötahojen järjestämää harrastustoimintaa. Alueilla on myös asukaspuistotarjontaa.
Koulun iltapäivätoiminnan yhteystiedot
Beanet oy, vastuuohjaaja Hannamari Salonen, hannamari@hilperot.fi +358 50 4326632
Palveluntuottaja Pauliina Wiskari pauliina@hilperot.fi
Lue lisää iltapäivätoimintaan hakemisesta kaupungin yhteisiltä sivuilta.
Yhdessä huoltajien kanssa tuemme oppilaiden kasvua, oppimista ja hyvinvointia. Kodin ja koulun yhteistyö on arvostavaa, monipuolista ja aktiivista kasvatuskumppanuutta, joka perustuu keskinäiseen luottamukseen.
Wilma
Verkkopalvelu Wilma(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) on keskeinen kodin ja koulun viestinnän väline. Saat Wilmassa viestejä ja tiedotteita lapsesi koulusta. Voit lähettää viestejä, seurata lapsesi oppimista tai selvittää poissaoloja Wilmassa.
Vanhempainyhdistykset ja luokkatoimikunnat
Vanhempainyhdistysten ja luokkatoimikuntien toiminta edistää huoltajien yhteistyötä ja antaa tilaisuuksia toinen toisiinsa tutustumiseen. Yhteistyön tuloksina on monissa kouluissa järjestetty erilaisia teemapäiviä, tapahtumia, esityksiä ja talkoita. Huoltajia kannustetaan osallistumaan ja kehittämään koulun toimintakulttuuria.
Johtokunta
Espoon kouluissa on joko koulukohtaiset tai useamman koulun yhteiset johtokunnat. Johtokunnan tehtävissä korostuvat koulun tukeminen sekä hyvän yhteistyön ja turvallisen opiskeluympäristön ylläpitäminen. Johtokunta hyväksyy mm. koulun opetussuunnitelman ja lukuvuosisuunnitelman. Johtokunnassa on mukana oppilaiden vanhempia ja koulun henkilökunnan edustajia. Yläkouluissa ja yhtenäisissä peruskouluissa johtokuntatyöhön osallistuu myös oppilaiden edustajia. Johtokunta valitaan nyt kahdeksi vuodeksi kerrallaan. Johtokunnan tehtävät ja ratkaisuvalta kuvataan tarkemmin Espoon kaupungin hallintosäännössä.
Martinkallion koulun johtokunnan esityslista / pöytäkirja 30.9.2025 kokouksesta
Martinkallion koulun johtokunta 30.9.2025 pöytäkirja (1).pdf
Koulun yhteystiedot
Käyntiosoite: Martinkallio 2, 02300 Espoo
Koulun postiosoite: PL 3428
Kotisivut: espoo.fi/martinkallion koulu
Henkilökunnan huone: p.+358 40 6385359
Rehtori
Simo Juntunen
Sähköpostiosoite: simo.juntunen@espoo.fi
Puhelin: p. +358 50 4052755
Apulaisrehtorit
Teea Tuominen, Sami Saukkoriipi
Sähköposti: etunimi.sukunimi@opetus.espoo.fi
Puhelin: p. +358 40 6368825/ p. +358 50 3448039
Koulusihteeri
Helena Mäkelä-Yrjölä
Sähköposti: helena.makela@espoo.fi
Puhelin: p. +358 40 1985113
Kanslia: avoinna ma – pe 9 -15
Koulun muita yhteystietoja
Vahtimestari: Tiina Vartiainen p.+358 46 8772927 tiina.vartiainen@espoo.fi
Kiinteistönhoito: p. +358 40 6364955
Ruokapalveluesimies: Karoliina Alava p.+358 46 8771176 johanna.alava@espoocatering.fi
Lukuvuoden 2025-2026 opettajat
1a Mervi Tiitta
2a Tuulia Kanerva
3a Arja Kalistaja- Tikka
3b Eveliina Ylikotila
4a Teea Tuominen
4b Kaisa Pehkonen
5a Anna Mäkelä
5b Johanna Arminen
6a Kiira Piirainen
6b Pasi Luhtasela
7a Mervi Lundberg
7b Mika Poikela
7c Johanna Ojanperä
8a Minna Kokkonen
8b Liisa Hasanen
8c Marja Haahti, Matti Viinikka
9a Paavo Selänne
9b Risto Koponen
9c Antti Nissinen
KE Eija Paunola
S1, S2, RA Kaisa van den Berg
EN, RU, ESP Riina Nyholm
S1, RU Tommi Lindholm
LIT, TT Kaisa Selänne
OPO Tiina Hyttinen
EN, S2 Kaisa-Leena Hiltunen
TS Katja Ruohomaa
UE Joni Niemi
EN, Mikko Ylimannila
ELA, Hanna Sutela
ELA Sami Saukkoriipi
ELA Veli-Pekka Tiensuu
Resurssiopettaja Annika Tahkokallio
Opiskeluhuollon palveluiden yhteystiedot
Terveydenhoitaja Teija Seppänen
Sähköposti: teija.seppanen@luvn.fi
Puhelin: p. +358 46 8773539
Muu yhteydenottokanava Lunna viestintäkanava(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Tavattavissa koululla: ma-pe klo 9-14
Kuraattori Riika Silventoinen
Sähköposti: riika.silventoinen@luvn.fi
Puhelin: p. +358 40 6465901
Tavattavissa ma-ti ja to
- Saattoliikenteen pysähtymispaikka sijaitsee sisäänkäynnin läheisyydessä (etäisyys enintään 5 metriä), josta sisäänkäynnille pääsee siirtymään sujuvasti.
- Kulkureitti sisäänkäynnille on tasainen ja riittävän leveä sekä valaistu.
- Pääsisäänkäynnin vasemmalta puolelta ennen portaita lähtee loiva laattapäälysteinen n. 2m leveä luiska, jossa kaiteet molemmilla puolilla. Kulku sopii pyörätuoleille ja lastenvaunuille.
- Kulkureitillä on vähintään 4 porrasaskelmaa, jossa on käsijohteet ylös noustessa vasemmalla puolella.
- Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu. Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.
- Sisäänkäynnin yhteydessä on vähintään 4 porrasaskelmaa, jossa on käsijohteet ylös noustessa vasemmalla puolella.
- Sisäänkäynnin yhteydessä on yli 6 m pitkä luiska, jossa ei ole välitasannetta, jossa on käsijohteet molemmilla puolilla.
- Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi on raskas tai muuten vaikeasti avattavissa.
- Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu. Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.
- Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi vaatii ovipuhelimen kayttöä, jonka jälkeen aukeaa automaattisesti.
- Sisäänkäynnin yhteydessä on yli 2 cm korkeita kynnyksiä.
- Toimipisteessä on 3 kerrosta.
- Tilassa on hissi, johon mahtuu pyörätuoli ja jonka ovi aukeaa automaattisesti. Hissin kerrosnumerot ovat sormin tunnusteltavissa. Uloskäyntikerroksen painike erottuu muista. (Esteettömän hissin vähimmäismitat ovat leveys 1,1 m ja syvyys 1,4 m.)
- Sisätilojen ovet erottuvat selkeästi.
- Toimipisteessä on esteetön wc samassa kerroksessa kuin sisäänkäynti.
- Toinen esteetön wc on kerroksessa 2.
- Kolmas esteetön wc on kerroksessa 3.
- Toimipisteessä on kiinteä induktiosilmukka juhlasalissa, liikuntasalissa.
Yhteystiedot
Martinkallion koulu
Martinkallio 2,
02300 Espoo
+358 50 405 2755
Postiosoite:
PL 3428, 02070 ESPOON KAUPUNKI
Yhteyshenkilöt
Rehtori Simo Juntunen
+358 50 405 2755
etunimi.sukunimi@espoo.fi
Apulaisrehtori Teea Tuominen
+358 40 636 8825
teea.tuominen@opetus.espoo.fi
Apulaisrehtori Sami Saukkoriipi
+358 50 344 8039
sami.saukkoriipi@opetus.espoo.fi
Kanslia Helena Mäkelä-Yrjölä
+358 40 198 5113
helena.makela@espoo.fi
Oppilaanohjaaja Tiina Hyttinen
+358 40 634 3521
tiina2.hyttinen@espoo.fi