Opinto-opas
Tämä on Viherlaakson lukion opinto-opas, joka sisältää opiskelijalle hyödyllistä tietoa työjärjestyksestä, lukio-opiskelun arjesta ja opintojaksojen sisällöistä ja arvioinnista. Opinto-oppaasta löytyy myös ohjeet opintojen hyväksilukemisesta muista oppilaitoksista sekä vaihto-opiskelun käytännönasioista.
Ylioppilaskirjoitusten ohjeet ja hyödyllistä tietoa ylioppilastutkinnosta löydät omasta osiostaan: Ylioppilastutkinto
Opiskelun iloa!
Opiskelijan työjärjestys
Lukuvuosi jakautuu viiteen periodiin, joista jokaisessa on oma työjärjestys.
Viherlaakson lukiossa käytetään lukuvuonna 2025–2026 alla olevaa tuntikiertokaaviota. Opintovalinnat eri palkeista muodostavat viikkotyöjärjestyksen kaavion numeroinnin perusteella.
Viherlaakson lukion ruokailuvuorot lukuvuonna 2025–2026 ovat seuraavat.
Aamupuuro 1 klo 8.00–8.20
Aamupuuro 2 klo 9.35–9.45
Huom. Päättöviikkoina aamupuuro on vain klo 8.00–8.20.
Ruokailu 1 klo 11.00–11.35, oppitunti klo 11.45–13.00, jos luokkahuoneesi on:
- 2.237–2.243
- AUD210–AUD212
Ruokailu 2 klo 12.30–13.00, oppitunti klo 11.15–12.30, jos luokkahuoneesi on:
- 2.207–2.226
- KU2.132
- MU2.144
- Liikunnat
Päättöviikko
Jokaisen periodin lopussa järjestetään päättöviikko, jolloin pidetään kokeen pohjatunti klo 8.20–9.05 ja koe klo 9.30–12.30. Kokeesta saa poistua aikaisintaan klo 11.00.
Päättöviikon aikataulu löytyy Wilman työjärjestyksestä. Päättöviikon palkkijärjestys näkyy Wilmassa sekä koulun kalenterissa. Taide- ja taitoaineiden opintojaksoilla järjestetään opetusta myös päättöviikolla. Opettaja ilmoittaa aikataulusta erikseen ryhmänsä opiskelijoille.
Kokeisiin osallistuminen
Opiskelijan tulee osallistua opintojakson kokeeseen päättöviikolla.
Päättöviikon kokeen voi jättää tekemättä vain sairaudesta johtuvasta syystä. Sairaudesta on ilmoitettava opintojakson opettajalle ennen koetta. Jos opiskelija jättää muusta syystä tulematta opintojakson kokeeseen, katsotaan hänen käyttäneen koemahdollisuutensa.
Lisäaika kokeissa
Opiskelija voi saada 60 minuuttia lisäaikaa ja/tai pienryhmätilan päättöviikon kokeisiin, jos hänellä on erityisopettajan tai muun asiantuntijan toteama lausunto lisäajan tarpeesta. Lisäaika myönnetään harkinnan ja tarpeen mukaan niihin kokeisiin, joissa siitä on todellista hyötyä opiskelijalle. Opiskelijan tulee ilmoittaa opintojaksojensa opettajille päättöviikon erityisjärjestelyistään.
Opintojakson arvioinnin aikataulu
Opintojakso arvioidaan noin viikon kuluttua päättöviikon viimeisestä päivästä ja opettajat merkitsevät arvosanat Wilmaan.
Opinnot
Lukion oppimäärään kuuluu vähintään 150 opintopistettä, joista vähintään 20 opintopistettä tulee valtakunnallisista valinnaisista opinnoista. Valtakunnallisten pakollisten ja valinnaisten opintojaksojen lisäksi opintoihin voi sisältyä muita valinnaisia opintoja.

Alla olevasta kaaviosta voit seurata opintopisteiden kertymistä eri opintosuunnitelmien mukaisesti.
Opiskelijat suunnittelevat jokaisen opintojakson toteutuksen yhdessä opettajan kanssa. Tämä suunnittelu auttaa opiskelijaa kehittämään opiskelutaitojaan, asettamaan tavoitteita ja laatimaan periodikohtaisia opiskelutyön suunnitelmia.
Opintojakson laajuus on yleensä 2 opintopistettä, ja se opiskellaan yleensä yhden periodin aikana. (On myös joitakin 1 ja 3 opintopisteen laajuisia opintojaksoja.)
Opinto-oppaassa käytetään nykyisen LOPS 2021 -opetussuunnitelman termejä moduuli, opintojakso ja periodi.
Moduuli: Opinnot on jäsennelty 1–3 opintopisteen moduuleiksi, joista paikallisesti rakennetaan joko oppiaineiden omia tai yhteisiä opintojaksoja.
Opintojakso: Opinnot arvioidaan opintojaksoittain. Mikäli opintojakso koostuu useasta oppiaineesta, arvosanat annetaan oppiaineittain.
Periodi: Periodi on jakso. Periodeja on lukuvuodessa viisi.

Opiskelijan siirtyessä oppiaineen pitkästä oppimäärästä lyhyempään hänen suorittamansa pitkän oppimäärän opinnot luetaan hyväksi lyhyemmässä oppimäärässä siinä määrin kuin niiden tavoitteet ja keskeiset sisällöt vastaavat toisiaan. Vastaavuudet on esitetty taulukoissa.
Pitkän oppimäärän opintojen arvosanat siirtyvät sellaisenaan lyhyen oppimäärän opintojen arvosanoiksi.
Jos pitkän oppimäärän opintojaksolla ei ole vastaavuutta lyhyemmässä oppimäärässä, mutta arvosana on hyväksytty, hyväksiluku tehdään suoritusmerkinnällä lukiokohtaiseksi soveltavaksi opinnoksi.
Jos pitkän oppimäärän arvosanalle ei ole vastaavuutta ja arvosana on hylätty, arvosanaa ei siirretä eikä hyväksilukua tehdä.
Jos opiskelija haluaa, hän voi korottaa hylättyä arvosanaa uusintakuulustelussa saman lukuvuoden aikana. Siirrettyä ja hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa kerran kyseisen lukuvuoden korotustenteissä.
Matematiikka
Hyväksytysti suoritetut pitkän matematiikan opintojaksot korvaavat lyhyen matematiikan opintojaksoja seuraavasti.
Pitkän matematiikan (MAA) oppimäärän opintojakso → Lyhyen matematiikan (MAB) oppimäärän opintojakso:
*MAA02 → MAB02
MAA03 → MAB03
MAA06 → MAB08
MAA08 → MAB05
MAA09 → MAB07
*Tarkennus MAA02-opintojaksoon:
- Opiskelija vaihtaa hyväksytyn MAA02-opintojakson (3 op) jälkeen lyhyeen matematiikkaan:
- Opiskelija saa MAB02-opintojakson (2 op) hyväksiluetuksi, ja lisäksi "ylimääräinen" 1 op merkitään lyhyen matematiikan hyväksiluettuihin opintoihin. Lisäksi opiskelijalle suositellaan, että hän opiskelee itsenäisesti lukujonot.
- Opiskelija vaihtaa hylätyn MAA02-opintojakson (3 op) jälkeen lyhyeen matematiikkaan:
- Opiskelija saa MAB02-opintojakson (2 op) hyväksiluetuksi, ja "ylimääräistä" 1 op:tä ei merkitä lyhyen matematiikan hyväksiluettuihin opintoihin. Lisäksi opiskelija ohjataan valitsemaan joko MAB02-opintojakso tarjottimelta tai korottamaan arvosanaa uusintakokeessa, jos hän haluaa MAB02-opintojaksosta korkeamman arvosanan kuin 4.
Ruotsi
Hyväksytysti suoritetut pitkän ruotsin opintojaksot korvaavat keskipitkän ruotsin opintojaksoja seuraavasti.
Pitkän ruotsin (RUA) oppimäärän moduuli → Keskipitkän ruotsin (RUB) oppimäärän moduuli:
RUA01 → RUB11
RUA02 → RUB12
RUA03 → RUB13
RUA04 → RUB14
RUA06 → RUB15
RUA07 → RUB17
RUA08 → RUB16
Minkä opintojakson opiskelusta voisi olla hyötyä sinulle, jos haluat keskittyä tiettyyn aineeseen? Kurkkaa apua kirjoittajaprofiileista!
Tässä listaus kaikista oppiaineista opintojaksoineen.
ÄI, suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärä
Pakolliset opinnot
ÄI01 Tekstien tulkinta ja kirjoittaminen (2 op)
ÄI02 Kieli- ja tekstitietoisuus (1 op)
ÄI03 Vuorovaikutus 1 (1 op)
ÄI04 Kirjallisuus 1 (2 op)
ÄI05 Tekstien tulkinta 1 (2 op)
ÄI06 Kirjoittaminen 1 (1 op)
ÄI07 Vuorovaikutus 2 (1 op)
ÄI08 Kirjallisuus 2 (2 op)
Valtakunnalliset valinnaiset opinnot
ÄI09 Vuorovaikutus 3 (2 op)
ÄI10 Kirjoittaminen 2 (2 op)
ÄI11 Tekstien tulkinta 2 (2 op)
Paikalliset lukiokohtaiset opinnot
ÄI12 Luova kirjoittaminen (2 op)
ÄI13 Elokuvakurssi (2 op)
ÄI14 Kielenhuolto (2 op)
S2, suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärä
Pakolliset opinnot
S201 Tekstien tulkinta ja kirjoittaminen (2 op)
S202 Kieli- ja tekstitietoisuus (1 op)
S203 Vuorovaikutus 1 (1 op)
S204 Kirjallisuus 1 (2 op)
S205 Tekstien tulkinta 1 (2 op)
S206 Kirjoittaminen 1 (1 op)
S207 Vuorovaikutus 2 (1 op)
S208 Kirjallisuus 2 (2 op)
Valtakunnalliset valinnaiset opinnot
S209 Vuorovaikutus 3 (2 op)
S210 Kirjoittaminen 2 (2 op)
S211 Tekstien tulkinta 2 (2 op)
Toinen kotimainen kieli, ruotsi, A-oppimäärä
Pakolliset opinnot
RUA01 Opiskelutaidot ja kieli-identiteetin rakentaminen (1 op)
RUA02 Ruotsin kieli ja vuorovaikutusosaaminen (3 op)
RUA03 Kieli ja kulttuuri luovan ilmaisun välineenä (2 op)
RUA04 Ruotsin kieli vaikuttamisen välineenä (2 op)
RUA05 Kestävä tulevaisuus ja tiede (2 op)
RUA06 Ruotsin kieli jatko-opinnoissa ja työelämässä (2 op)
Valtakunnalliset valinnaiset opinnot
RUA07 Ympäristö ja kestävä elämäntapa (2 op)
RUA08 Viesti ja vaikuta puhuen (2 op)
Paikalliset lukiokohtaiset opinnot
RUA09 Ruotsin abikurssi (2 op)
Toinen kotimainen kieli, ruotsi, B1-oppimäärä
Pakolliset opinnot
RUB11 Opiskelutaidot ja kieli-identiteetin rakentaminen (1 op)
RUB12 Ruotsin kieli arjessani (3 op)
RUB13 Kulttuuri ja mediat (2 op)
RUB14 Ympäristömme (2 op)
RUB15 Opiskelu- ja työelämä (2 op)
Valtakunnalliset valinnaiset opinnot
RUB16 Viesti ja vaikuta puhuen (2 op)
RUB17 Kestävä elämäntapa (2 op)
Paikalliset lukiokohtaiset opinnot
RUB18 Ruotsin abikurssi (2 op)
Vieraat kielet, A-oppimäärä
Englanti
Pakolliset opinnot
ENA01 Opiskelutaidot ja kieli-identiteetin rakentaminen (1 op)
ENA02 Englanti globaalina kielenä (3 op)
ENA03 Englannin kieli ja kulttuuri luovan ilmaisun välineenä (2 op)
ENA04 Englannin kieli vaikuttamisen välineenä (2 op)
ENA05 Kestävä tulevaisuus ja tiede (2 op)
ENA06 Englannin kieli jatko-opinnoissa ja työelämässä (2 op)
Valtakunnalliset valinnaiset opinnot
ENA07 Ympäristö ja kestävä elämäntapa (2 op)
ENA08 Viesti ja vaikuta puhuen (2 op)
Paikalliset lukiokohtaiset opinnot
ENA09 Englannin abikurssi (2 op)
Vieraat kielet, B2-oppimäärä
Viherlaakson lukiossa saksa ja ranska.
Valtakunnalliset valinnaiset opinnot
SAB201 / RAB201 Perustason alkeet 3 (2 op)
SAB202 / RAB202 Perustaso 1 (2 op)
SAB203 / RAB203 Perustaso 2 (2 op)
SAB204 / RAB204 Perustaso 3 (2 op)
SAB205 / RAB205 Perustaso 4 (2 op)
SAB206 / RAB206 Perustaso 5 (2 op)
SAB207 / RAB207 Perustason jatko 1 (2 op)
SAB208 / RAB208 Perustason jatko 2 (2 op)
Paikalliset lukiokohtaiset opinnot
SAB209 / RAB209 Kertaus (2 op)
Vieraat kielet, B3-oppimäärä
Viherlaakson lukiossa saksa, ranska ja espanja.
Valtakunnalliset valinnaiset opinnot
SAB301 / RAB301 / EAB301 Perustason alkeet 1 (2 op)
SAB302 / RAB302 / EAB302 Perustason alkeet 2 (2 op)
SAB303 / RAB303 / EAB303 Perustason alkeet 3 (2 op)
SAB304 / RAB304 / EAB304 Perustaso 1 (2 op)
SAB305 / RAB305 / EAB305 Perustaso 2 (2 op)
SAB306 / RAB306 / EAB306 Perustaso 3 (2 op)
SAB307 / RAB307 / EAB307 Perustaso 4 (2 op)
SAB308 / RAB308 / EAB308 Perustaso 5 (2 op)
Paikalliset lukiokohtaiset opinnot
SAB309 / RAB309 Perustason jatko 1 (2 op)
EAB309 Kertaus (2 op)
SAB310 / RAB310 Perustason jatko 2 (2 op)
SAB311 / RAB311 Kertaus (2 op)
Matematiikan yhteinen opintokokonaisuus
Pakolliset opinnot
MAY01 Luvut ja yhtälöt (2 op)
Matematiikan pitkä oppimäärä
Pakolliset opinnot
MAA02 Funktiot ja yhtälöt 1 (3 op)
MAA03 Geometria (2 op)
MAA04 Analyyttinen geometria ja vektorit (3 op)
MAA05 Funktiot ja yhtälöt 2 (2 op)
MAA06 Derivaatta (3 op)
MAA07 Integraalilaskenta (2 op)
MAA08 Tilastot ja todennäköisyys (2 op)
MAA09 Talousmatematiikka (1 op)
Valtakunnalliset valinnaiset opinnot
MAA10 3D-geometria (2 op)
MAA11 Algoritmit ja lukuteoria (2 op)
MAA12 Analyysi ja jatkuva jakauma (2 op)
Paikalliset lukiokohtaiset opinnot
MAA13 Kohti pitkän matematiikan ylioppilaskirjoituksia, perusosa (2 op)
MAA14 Kohti pitkän matematiikan ylioppilaskirjoituksia, syventävä osa (2 op)
MAA15 Soveltava geometria (2 op)
MAA16 Talousmatematiikka 2 (2 op)
Matematiikan lyhyt oppimäärä
Pakolliset opinnot
MAB02 Lausekkeet ja yhtälöt (2 op)
MAB03 Geometria (2 op)
MAB04 Matemaattisia malleja (2 op)
MAB05 Tilastot ja todennäköisyys (2 op)
MAB06 Talousmatematiikan alkeet (1 op)
MAB07 Talousmatematiikka (1 op)
Valtakunnalliset valinnaiset opinnot
MAB08 Matemaattinen analyysi (2 op)
MAB09 Tilastolliset ja todennäköisyysjakaumat (2 op)
Paikalliset lukiokohtaiset opinnot
MAB10 Lyhyen matematiikan kertaus (2 op)
MAB11 Lyhyen matematiikan kerho (2 op)
Fysiikka
Pakolliset opinnot
FY01 Fysiikka luonnontieteenä (1 op)
FY02 Fysiikka, ympäristö ja yhteiskunta (1 op)
Valtakunnalliset valinnaiset opinnot
FY03 Energia ja lämpö (2 op)
FY04 Voima ja liike (2 op)
FY05 Jaksollinen liike ja aallot (2 op)
FY06 Sähkö (2 op)
FY07 Sähkömagnetismi ja valo (2 op)
FY08 Aine, säteily ja kvantittuminen (2 op)
Paikalliset lukiokohtaiset opinnot
FY09 Fysiikan kertaus (2 op)
FY10 CERN-opintojakso (2 op)
Kemia
Pakolliset opinnot
KE01 Kemia ja minä (1 op)
KE02 Kemia ja kestävä tulevaisuus (1 op)
Valtakunnalliset valinnaiset opinnot
KE03 Molekyylit ja mallit (2 op)
KE04 Kemiallinen reaktio (2 op)
KE05 Kemiallinen energia ja kiertotalous (2 op)
KE06 Kemiallinen tasapaino (2 op)
Paikalliset lukiokohtaiset opinnot
KE07 Kemian kertaus (2 op)
KE08 Kemian laborointi (2 op)
Biologia
Pakolliset opinnot
BI01 Elämä ja evoluutio (2 op)
BI02 Ekologian perusteet (1 op)
BI03 Ihmisen vaikutukset ekosysteemeihin (1 op)
Valtakunnalliset valinnaiset opinnot
BI04 Solu ja perinnöllisyys (2 op)
BI05 Ihmisen biologia (2 op)
BI06 Biotekniikka ja sen sovellukset (2 op)
Paikalliset lukiokohtaiset opinnot
BI07 Biologian tutkimukset (2 op)
BI08 Biologian kertauskurssi (2 op)
Maantiede
Pakolliset opinnot
GE01 Maailma muutoksessa (2 op)
Valtakunnalliset valinnaiset opinnot
GE02 Sininen planeetta (2 op)
GE03 Yhteinen maailma (2 op)
GE04 Geomedia – tutki, osallistu ja vaikuta (2 op)
Paikalliset lukiokohtaiset opinnot
GE05 Maantieteen kertaus (2 op)
Filosofia
Pakolliset opinnot
FI01 Johdatus filosofiseen ajatteluun (2 op)
FI02 Etiikka (2 op)
Valtakunnalliset valinnaiset opinnot
FI03 Yhteiskuntafilosofia (2 op)
FI04 Totuus (2 op)
Paikalliset lukiokohtaiset opinnot
FI05 Filosofian kertaus (2 op)
FI06 Väittely (2 op)
Uskonto, evankelis-luterilainen uskonto
Pakolliset opinnot
UE01 Uskonto ilmiönä – juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin jäljillä (2 op)
UE02 Maailmanlaajuinen kristinusko (2 op)
Valtakunnalliset valinnaiset opinnot
UE03 Maailman uskontoja ja uskonnollisia liikkeitä (2 op)
UE04 Uskonto, kulttuuri ja yhteiskunta Suomessa (2 op)
UE05 Uskonto taiteissa ja populaarikulttuurissa (2 op)
UE06 Uskonto, tiede ja media (2 op)
Paikalliset lukiokohtaiset opinnot
UE07 Uskonnon kertaus (2 op)
Elämänkatsomustieto
Pakolliset opinnot
ET01 Minä ja hyvä elämä (2 op)
ET02 Minä ja yhteiskunta (2 op)
Valtakunnalliset valinnaiset opinnot
ET03 Kulttuurit (2 op)
ET04 Katsomukset (2 op)
ET05 Uskonnot ja uskonnottomuus (2 op)
ET06 Tulevaisuus (2 op)
Historia
Pakolliset opinnot
HI01 Ihminen, ympäristö ja historia (2 op)
HI02 Kansainväliset suhteet (2 op)
HI03 Itsenäisen Suomen historia (2 op)
Valtakunnalliset valinnaiset opinnot
HI04 Eurooppalainen ihminen (2 op)
HI05 Ruotsin itämaasta Suomeksi (2 op)
HI06 Maailman kulttuurit kohtaavat (2 op)
Paikalliset lukiokohtaiset opinnot
HI07 Historian kertaus (2 op)
HI08 Maailma nyt (2 op)
Yhteiskuntaoppi
Pakolliset opinnot
YH01 Suomalainen yhteiskunta (2 op)
YH02 Taloustieto (2 op)
YH03 Suomi, Eurooppa ja muuttuva maailma (2 op)
Valtakunnalliset valinnaiset opinnot
YH04 Lakitieto (2 op)
Paikalliset lukiokohtaiset opinnot
YH05 Yhteiskuntaopin kertaus (2 op)
Psykologia
Pakolliset opinnot
PS01 Toimiva ja oppiva ihminen (2 op)
Valtakunnalliset valinnaiset opinnot
PS02 Kehittyvä ihminen (2 op)
PS03 Tietoa käsittelevä ihminen (2 op)
PS04 Tunteet ja mielenterveys (2 op)
PS05 Yksilöllinen ja yhteisöllinen ihminen (2 op)
Paikalliset lukiokohtaiset opinnot
PS06 Psykologian kertaus (2 op)
Terveystieto
Pakolliset opinnot
TE01 Terveys voimavarana (2 op)
Valtakunnalliset valinnaiset opinnot
TE02 Ympäristö ja terveys (2 op)
TE03 Yhteiskunta ja terveys (2 op)
Paikalliset lukiokohtaiset opinnot
TE04 Terveystiedon kertaus (2 op)
Liikunta
Pakolliset opinnot
LI01 Osaava liikkuja (2 op)
LI02 Aktiivinen elämä (2 op)
Valtakunnalliset valinnaiset opinnot
LI03 Uudet mahdollisuudet (2 op)
LI04 Yhdessä liikkuen (2 op)
LI05 Virkistystä liikunnasta (2 op)
Paikalliset lukiokohtaiset opinnot
LI06 Vanhat tanssit ja etiketti (2 op)
LI07 Kilpailu- ja valmennustoiminta (2 op)
LI08 Uudet lajit (2 op)
LI09 Talviliikuntakurssi (2 op)
LI10 Golfin greencard-kurssi (1 op)
LI11 Omalajikurssi 1 (2 op)
LI12 Omalajikurssi 2 (2 op)
Kuvataide
Pakolliset opinnot
KU01 Omat kuvat, jaetut kulttuurit (2 op)
KU02 Ympäristön tilat, paikat ja ilmiöt (2 op)
Valtakunnalliset valinnaiset opinnot
KU03 Kuva viestii ja vaikuttaa (2 op)
KU04 Taiteen monet maailmat (2 op)
Paikalliset lukiokohtaiset opinnot
KU05 Taide nyt! (2 op)
KU06 Digitaalinen taide (2 op)
KU07 Elokuvailmaisu (2 op)
KU08 Valokuvailmaisu (2 op)
KU09 Kuvaviestintä (2 op)
KU10 Piirustustekniikat (2 op)
KU11 Piirustus ja maalaus (PIMA) (2 op)
KU12 Taidegrafiikka (2 op)
KU13 Keramiikka ja muotoilu (2 op)
KU14 Arkkitehtuuri- ja tilasuunnittelu (2 op)
KU15 Lavastustaide (2 op)
KU16 Maalaustekniikat (2 op)
KU17 Kuvanveisto ja tilataide (2 op)
KU18 Sarjakuva ja animaatio (2 op)
KU19 Muotoiltu maailma (2 op)
KU20 Kuvataidepassi (2 op) (vain kuvataidelinjan opiskelijoille)
KU21 Projektiopintojakso (2 op) (vain kuvataidelinjan 1. vsk:n opiskelijoille)
Musiikki
Pakolliset opinnot
MU01 Intro – kaikki soimaan (2 op)
MU02 Syke – soiva ilmaisu (2 op)
Valtakunnalliset valinnaiset opinnot
MU03 Genre – globaali uteliaisuus (2 op)
MU04 Demo – luovasti yhdessä (2 op)
Paikalliset lukiokohtaiset opinnot
MU05 Bändikurssi (2 op)
MU06 Soittokurssi (2 op)
MU07 Musiikkiteknologia (2 op)
MU08 MU-projekti (2 op)
MU09 Lukion kuoro (2 op)
Opinto-ohjaus
Pakolliset opinnot
OP1 Minä opiskelijana osa I (ykköset), RO01 Ryhmänohjaus I (1 op)
OP2 Jatko-opinnot ja työelämä (kakkoset), RO02 Ryhmänohjaus II (2 op)
OP1 Minä opiskelijana osa II (abit), RO03 Ryhmänohjaus III (1 op)
Paikalliset lukiokohtaiset opinnot
OP03 Tutor-toiminta (2 op)
OP05 Työelämään tutustuminen (1–2 op)
OP06 Job shadowing (1 op)
Temaattiset opinnot
Temaattiset opinnot -opintojakso
TO01 Kohti lukio-opintoja (2 op)
TO02 Kestävä tulevaisuus (2 op)
TO03 Lukiokohtainen temaattinen opintojakso (2 op)
Lukiodiplomit
Valtakunnalliset valinnaiset lukiodiplomit
KULD2 Kuvataiteen lukiodiplomi (2 op)
LILD4 Liikunnan lukiodiplomi (2 op)
MELD5 Median lukiodiplomi (2 op)
MULD6 Musiikin lukiodiplomi (2 op)
Lukiodiplomit
Viherlaakson lukiossa voi suorittaa kuvataiteen, liikunnan, median ja musiikin lukiodiplomin. Diplomi tehdään kunkin aineen päättötyönä yleensä kolmantena opintovuonna. Sitä ennen diplomin tekijä on ehtinyt opiskella riittävästi kyseisen oppiaineen opintoja. Liikunnan diplomin tekeminen kannattaa aloittaa toisena opintovuonna. Lisätietoa saat kunkin aineen opettajalta.
Lukiodiplomien tehtävänä on antaa opiskelijalle mahdollisuus osoittaa erityistä osaamistaan ja harrastuneisuuttaan pitkäkestoisen näytön avulla. Lukiodiplomi kuvaa monipuolisesti opiskelijan tavoitteellista työskentelyä, kehittyneitä taitoja ja osaamista.
Lisätietoa saat Opetushallituksen sivuilta: https://www.oph.fi/fi/lukiodiplomit(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Kuvataiteen lukiodiplomi (KULD2)
Kuvataiteen lukiodiplomi on valtakunnallinen näyttö kuvataiteen osaamisesta. Kuvataiteen lukiodiplomi tehdään yhden opintojakson aikana. Ennen sen suorittamista opiskelijalla täytyy olla vähintään neljä kuvataiteen opintojaksoa suoritettuna.
Kuvataiteen lukiodiplomin tavoitteena on, että opiskelija osoittaa kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin laaja-alaista osaamistaan tuottamalla, tulkitsemalla ja arvottamalla monipuolisesti erilaisia kuvia. Opintojakson keskeiset sisällöt perustuvat opiskelijan lukiodiplomille asettamiin tavoitteisiin sekä hänen valitsemaansa tehtävään, näkökulmaan ja toteutustapaan.
Kuvataiteen lukiodiplomi on edellytys kuvataidelinjan todistuksen saamiseen. Lisäksi sinulla tulee olla vähintään kahdeksan kuvataiteen opintojaksoa suoritettuna yhteensä 16 opintopisteen verran.
Kuvataiteen lukiodiplomin kokonaisuus koostuu teoksesta ja portfoliosta. Opetushallitus laatii vuosittain vähintään kuusi tehtävää, joista opiskelija valitsee yhden työstettäväkseen. Lukiodiplomin tehtävät pohjautuvat lukion opetussuunnitelman perusteissa määriteltyihin kuvataiteen pakollisiin ja syventäviin opintojaksoihin.
Kuvataiteen lukiodiplomin arvioi kaksi kuvataiteen opettajaa, ja hyväksytysti suoritetusta diplomista opiskelija saa virallisen todistuksen.
Syntyneistä teoksista järjestetään näyttely lukion tiloihin.
Opetushallituksen kuvataiteen lukiodiplomin ohjeet ja tehtävät: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kuvataiteen-lukiodiplomi(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Liikunnan lukiodiplomi (LILD4)
Liikunnan lukiodiplomin tavoitteena on, että opiskelija pohtii monipuolisesti liikunnan merkitystä elämässään kehittäen samalla fyysistä toimintakykyään, liikunnallista erityisosaamistaan, harrastuneisuuttaan ja yhteistyökykyään. Opintojakson keskeisiä sisältöjä ovat liikunnan osioiden lisäksi liikunnallisen tutkielman sekä portfolion tekeminen. Liikunnan lukiodiplomi koostuu liikuntakykyisyyden, liikuntatietojen, erityisosaamisen, harrastuneisuuden ja yhteistyötaitojen sekä portfoliolla tehtävän itsearvioinnin muodostamasta kokonaisuudesta.
Opetushallituksen liikunnan lukiodiplomin ohjeet ja tehtävät: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/liikunnan-lukiodiplomi(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Musiikin lukiodiplomi (MULD6)
Opiskelija osoittaa musiikillista osaamistaan ja harrastuneisuuttaan valmistamalla musiikin taidollista ja tiedollista hallintaa osoittavan projektin tai kokoamalla näytesalkun lukioaikaisista musiikkiopinnoistaan ja -toiminnastaan. Musiikin lukiodiplomin voi toteuttaa joko yksin tai ryhmän jäsenenä. Opintojakson keskeiset sisällöt perustuvat musiikin lukiodiplomin erilaisiin toteutustapoihin ja osa-alueisiin. Musiikin lukiodiplomi muodostuu neljästä osasta, jotka ovat opiskelijan musiikillinen omaelämäkerta, musiikkiprojekti tai musiikillinen näytesalkku, yhteenveto ja arvioitsijoiden lausunto.
Opetushallituksen musiikin lukiodiplomin ohjeet ja tehtävät: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/musiikin-lukiodiplomi(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Arviointi
Opiskelijan oppimisen arvioinnin tehtävänä on edistää opiskelijan oppimista. Lähtökohtana on, että opiskelijat ymmärtävät, mitä heidän on tarkoitus oppia ja miten oppimista arvioidaan. Arvioinnilla opiskelijaa kannustetaan omien tavoitteiden asettamiseen ja tarkoituksenmukaisten työskentelytapojen valintaan. Opintojen aikainen arviointi ja palautteen antaminen ovat osa opiskelijan ja opettajan välistä vuorovaikutusta. Palaute sekä itse- ja vertaisarviointi ohjaavat opiskelijaa tarkentamaan asetettuja tavoitteita ja kehittämään työskentelyään tavoitteiden suuntaisesti.
Opiskelijan oppimisen arviointi antaa opiskelijalle palautetta opintojen edistymisestä ja oppimistuloksista sekä lukio-opintojen aikana että opiskelun päättyessä. Lisäksi arviointi antaa tietoja opiskelijan huoltajille sekä jatko-opintojen järjestäjien, työelämän ja muiden vastaavien tahojen tarpeita varten. Opiskelijan oppimisen arviointi auttaa myös opettajaa ja kouluyhteisöä opetuksen vaikuttavuuden arvioinnissa. Arvosanan antaminen on yksi arvioinnin muoto.
Jatkuva monipuolinen näyttö
Opintojakson arviointi perustuu opiskelijan antamaan jatkuvaan monipuoliseen näyttöön. Arvosanaan voivat vaikuttaa esimerkiksi tehtävät, esseet, projektit, itsearviointi ja vertaisarviointi sekä kirjalliset ja suulliset kokeet yksin tai ryhmässä tehtyinä. Jatkuva arviointi on sekä opiskelutaitojen että tietojen havainnointia. Sen tavoitteena on ohjata opiskelijaa tekemään tärkeitä havaintoja omasta oppimisestaan ja siten kehittämään opiskelutaitojaan.
Arvioinnista sopiminen
Jokaisen opintojakson opiskelu suunnitellaan yhdessä opintojakson opettajan ja ryhmän opiskelijoiden kesken. Samassa yhteydessä opintojakson ensimmäisillä oppitunneilla sovitaan myös opintojakson arvioinnista.
Periodin päättyessä arvioinnissa käytettävän materiaalin tulee olla opettajan käytettävissä viimeistään kyseisen periodin uusintakuulustelupäivään mennessä, ellei opettaja ole ilmoittanut muunlaista aikataulua. Mikäli opintojaksoon kuuluvia suorituksia jää puuttumaan, opettaja voi arvioida opintojakson P-merkinnällä tai alentaa opintojakson arvosanaa. Uusintakuulustelun jälkeen opettaja ei ota puuttuvia töitä vastaan. Mikäli P-merkintä johtuu koesuorituksen puuttumisesta, opintojakso arvioidaan opiskelijan osallistuttua uusintakuulusteluun.
Toisissa oppilaitoksissa suoritettujen opintojaksojen arviointi
Arviointi perustuu ensisijaisesti opintojakson järjestäneen oppilaitoksen arviointiin. Toisessa lukiossa suoritetusta valtakunnallisesta pakollisesta tai valinnaisesta opintojaksosta annetaan numeroarviointi. Muissa oppilaitoksissa suoritetut lukiokohtaiset opintojaksot arvostellaan pääsääntöisesti suoritusmerkinnällä. Opiskelijalta vaaditaan lisänäyttöä esimerkiksi verkko-opintoina tehdyistä opintojaksoista.
Vaihto-opiskelijavuoden aikana opiskelijan kannattaa dokumentoida opiskelutyönsä huolellisesti. Tämän kirjallisen materiaalin perusteella näitä opintoja voidaan hyväksilukea lukion oppimäärään. Vaihto-opiskeluvuoden jälkeen materiaali toimitetaan rehtorille.
Oppilaitoksen itsearviointi
Viherlaakson lukion itsearvioinnin tarkoituksena on tukea asetettujen tavoitteiden toteutumista, edistää säädösten ja määräysten toteuttamista, parantaa koulumme koulupalvelujen laatua, edistää koulutuksellisen tasa-arvon toteutumista, tukea koulutuksen jatkuvaa ja määrätietoista kehittämistä sekä parantaa kasvamisen ja oppimisen edellytyksiä. Lisäksi arvioinnilla pyritään kehittämään koulun, opettajien, vanhempien, opiskelijoiden ja koko työyhteisön yhteistyötä, toimintakykyä ja johtajuutta.
Arviointiin osallistuvat opettajat, opiskelijat, vanhemmat sekä johtokunta. Tietoa oppilaitoksen toiminnasta kerätään joka vuosi. Anna palautetta rehellisesti ja rakentavasti, jos sinulta sitä kysytään. Voit aina keskustella myös henkilökohtaisesti opettajiesi, ryhmänohjaajasi, opinto-ohjaajasi tai rehtorin kanssa. Wilman palautelomakkeen kautta voit myös kertoa terveisesi.
Opintojakson arviointi
Opintojaksot arvioidaan pääsääntöisesti numeroin (4–10) tai suoritusmerkinnöin (S = suoritettu, P = suorituksia puuttuu, K = keskeytetty). Paikalliset opintojaksot arvioidaan hyväksytyillä arvosanoilla (5–10) tai S-/K-merkinnällä.
P-merkintä tulee hoitaa hyväksytysti suoritetuksi viimeistään kuluvan periodin uusintakuulustelupäivämäärään mennessä. Jos P-merkintää ei ole tuohon mennessä hoidettu, muuttuu arviointi K-merkinnäksi (katso kohta "Keskeytynyt opintojakso").
Opiskelijan opintosuorituksista annetaan arvosana tai suoritusmerkintä opintojakson päätyttyä.
Jos opintojakso koostuu useammasta saman oppimäärän moduulista, annetaan siitä yksi arvosana.
Jos kyse on usean oppiaineen yhteisestä opintojaksosta, arvosanat annetaan oppiaineittain.
Pakollisten oppiaineiden ja valinnaisten vieraiden kielten oppimääristä annetaan lukiokoulutusta koskevan valtioneuvoston asetuksen (810/2018) mukainen numeroarvosana. Opinto-ohjauksesta annetaan suoritusmerkintä (S).
Paikallisessa opetussuunnitelmassa määritellyt muut lukion tehtävään soveltuvat opinnot arvioidaan siten kuin opetussuunnitelmassa määrätään.
Opiskelija voi pyytää suoritusmerkinnän (S):
-
liikunnasta.
-
sellaisista oppiaineista, joissa hänen suorittamansa oppimäärä käsittää vain kaksi opintopistettä.
-
sellaisista valinnaisista vieraista kielistä, joissa hänen suorittamansa oppimäärä käsittää korkeintaan neljä opintopistettä.
Opiskelijan tulee S-merkintää pyytäessään täyttää S-merkintähakemuslomake ja palauttaa se kansliaan. Lomakkeita saa kansliasta.
Hylättyjen arvosanojen (4) sallittu määrä lasketaan suoritettujen valtakunnallisten pakollisten ja valinnaisten opintojaksojen kokonaismäärästä. Esimerkiksi kertausopinnot ovat lukion omia paikallisia opintojaksoja, eikä niitä lasketa tässä tapauksessa opiskeltujen opintojaksojen kokonaismäärään. Hylättyjen arvosanojen liian suuri määrä on este päättötodistuksen saamiselle (katso kohta "Etenemiseste"). Opiskelijan on syytä varmistaa hyvissä ajoin, ettei hylättyjä opintojaksoja ole liikaa.
Hylättyjä opintoja saa olla enintään:
2–5 opintopistettä suoritettuina -> ei yhtään hylättyjä opintoja
6–11 opintopistettä suoritettuina -> enintään 2 op hylättyjä opintoja
12–17 opintopistettä suoritettuina -> enintään 4 op hylättyjä opintoja
18 opintopistettä tai enemmän suoritettuina -> enintään 6 op hylättyjä opintoja
Oppiaineen opiskelussa on etenemiseste, kun opiskelijalla on kyseisessä oppiaineessa sellainen määrä hylättyjä opintojakson arvosanoja (4), että se estää päättötodistuksen saannin.
Opiskelija voi saada luvan jatkaa opintojaan etenemisesteestä huolimatta oppiaineen seuraavilla opintojaksoilla, mutta kyseisiä opintojaksoja ei arvioida eikä merkitä opiskelijan suorituksiin ennen kuin etenemisesteen muodostavat arvosanat on korotettu.
Muualla suoritettujen opintojaksojen hylättyjä arvosanoja ei hyväksilueta opintoihin.
Jos opinnot eivät etene tavanomaisesti jossakin oppiaineessa, harkitse tarkkaan, ilmoittaudutko YO-tutkintoon. Lukion koko oppimäärän suorittaminen tulee suunnitella huolellisesti siinä vaiheessa, kun suunnittelee YO-tutkinnon kokeisiin osallistumista.
Opintojakson keskeytyminen
K-merkintä tarkoittaa, että opintojaksoa ei ole voitu arvioida liian vähäisen näytön vuoksi. Opintojakso valitaan tarjottimelta uudestaan.
Edellisen lukuvuoden P-merkintöjä ei voi suorittaa seuraavana lukuvuonna muuten kuin valitsemalla tarjottimelta opintojakso uudestaan.
Uusintakuulustelu
Kunkin periodin jälkeen järjestetään uusintakuulustelu klo 15–18 (19). Puuttuva koe tulee tehdä saman periodin uusintakuulustelussa.
Ilmoittautuminen uusintakuulusteluun avataan kunkin periodin päättöviikon alussa. Ilmoittautuminen on tehtävä viimeistään sen jälkeen, kun arvioinnit ovat Wilmassa. Tarkemmat ilmoittautumispäivämäärät ovat luettavissa täällä.(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Ilmoittautuminen tapahtuu juuri päättyneen periodin osalta Wilmassa Tentit-osiossa. Aikaisempien periodien opintojaksojen uusintoihin ilmoittaudutaan suoraan opettajalle lähetetyllä Wilma-viestillä.
Jos opiskelija ei saavu uusintakuulusteluun, katsotaan koekerta käytetyksi. Uusinnasta voi olla poissa vain sairaustapauksessa, josta tulee ilmoittaa uusintakoepäivän aamuna ennen koetta.
Opintojakso arvioidaan opiskelijan antamien näyttöjen perusteella. Jos opiskelusta ja oppimisesta ei ole arviointiin vaadittavaa näyttöä, on arviointitiedoksi merkittävä K (katso kohta "Keskeytynyt opintojakso").
Hylätyn (4) opintojakson korottaminen
Opintojakso on hylätty, jos arvosana suorituksesta on 4. Hylätty opintojakson suoritus kannattaa uusia ensimmäisessä mahdollisessa uusintakuulustelussa. Hylätyn opintojakson saa uusia kerran saman lukuvuoden aikana millä tahansa uusintakuulustelukerralla.
Hyväksytyn opintojakson korottaminen
Syyslukukaudella (periodeissa 1–2) hyväksytysti suoritetun opintojakson voi uusia 2. periodin uusintakuulustelussa.
Kevätlukukaudella (periodeissa 3–5) hyväksytysti suoritetun opintojakson voi uusia 5. periodin uusintakuulustelussa.
Kolmantena opintovuonna lukion oppimäärän kokonaan suorittavat abiturientit voivat uusia syksyllä suoritetuista hyväksytyistä opintojaksoista yhden 2. periodin uusinnassa sekä 3. periodin aikana suoritetuista opintojaksoista yhden 3. periodin uusinnassa.
Oppiaineen oppimäärän arvosana määräytyy opiskelijan opiskelemien pakollisten ja valtakunnallisten valinnaisten opintojen arvosanojen opintopisteiden mukaan painotettuna aritmeettisena keskiarvona. Arvosana merkitään lukion päättötodistukseen.
Mikäli opiskelija osoittaa erillisessä kuulustelussa suurempaa kypsyyttä ja parempaa oppiaineen hallintaa kuin opintojaksojen arvosanoista määräytyvä oppiaineen arvosana edellyttää, tulee arvosanaa korottaa. Lisäksi arvosanaa voidaan korottaa, jos opiskelijan arvioinnista vastaavat opettajat päättävät, että opiskelijan tiedot ja taidot ovat hänen antamiensa näyttöjen perusteella oppiaineen päättövaiheessa opintojaksojen arvosanojen perusteella määräytyvää arvosanaa paremmat.
Opiskelun käytänteitä
Mitä on hyvä opiskelu?
Voidaan sanoa, että oppimisen kannalta yhtä tärkeitä asioita ovat sekä hyvät oppimisen taidot että hyvinvoinnista huolehtiminen. Koulutyötä jaksaa tehdä ilman energiajuomia, jos yöllä saa nukuttua. Säännöllinen päivärytmi ylläpitää hyvinvointia ja on jaksamisen perusta. Lukiolaisen on tarpeellista myös osata rentoutua ja irrottautua koulutyöstä vaikka harrastusten parissa. Opiskelijahuollon henkilöstö auttaa tarvittaessa lukiolaisia näissä asioissa.
Viherissä hyvä opiskeluilmapiiri syntyy siitä, että jokainen meistä käyttäytyy reilusti ja oikeudenmukaisesti toisiaan kohtaan kaikissa tilanteissa. Siitä kasvavat hyvä yhteistyö ja hyvä henki – sellaisessa koulussa opitaan ja sitä koulua minäkin haluan käydä.
Hyvän opiskelun ohje
Hyvinvointi
Ymmärrämme kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin merkityksen opinnoissa jaksamisen ja menestymisen kannalta. Huolehdimme riittävästä levosta ja unesta, ravinnonsaannista, liikunnasta, vapaa-ajasta sekä ihmissuhteista. Pyydämme tarvittaessa apua ryhmänohjaajalta tai opiskelijahuollosta sekä kannustamme muita hakemaan tarvitsemaansa tukea.
Ystävällisyys
Ylläpidämme ja kehitämme jokainen osaltamme myönteistä ilmapiiriä ja yhteishenkeä lukiossamme. Tervehdimme, kiitämme, olemme avuliaita ja osallistuvia ja noudatamme yhteisiä sääntöjä ja ohjeita kaikkialla koulupäivän aikana. Emme suvaitse kiusaamista. Autamme apua tarvitsevia. Osallistumme keskusteluun ja kuuntelemme muita.
Tasavertaisuus
Olemme kaikki tasavertaisia ja kohtelemme toisiamme kunnioittavasti. Viherissä jokainen saa olla oma itsensä ja on arvokas omana itsenään. Teemme kaikki yhteistyötä toistemme kanssa.
Yhteinen suunnittelu
Saamme kaikki osallistua opetuksen suunnitteluun, vaikuttaa opintojaksojen toteutukseen ja kertoa opettajalle, mitä opintojaksolta odotamme. Sovimme opintojaksolla yhdessä opettajan kanssa aikataulusta, työtavoista, säännöistä ja käytänteistä. Ymmärrämme omat velvollisuutemme valmistautua oppitunneille sekä opettajan velvollisuuden valmistella opetusta ja puuttua ongelmiin.
Sitoutuminen ja vastuu
Opiskelijoina sitoudumme kolmeen opiskelua koskevaan velvoitteeseen: yhdessä laaditun opintojakson suunnitelman noudattamiseen, vastuulliseen opiskeluun sekä työrauhaan. Sitoutumalla näihin velvoitteisiin rakennamme yhdessä Viheriin myönteistä ja innostavaa ilmapiiriä, kehitämme hyviä opiskelutapoja sekä edistämme oppimistavoitteiden saavuttamista. Opiskelijoina olemme itse vastuussa siitä, että tiedämme, mitä kullakin opintojaksolla on yhteisistä käytänteistä sovittu.
Kuinka kehittyä opiskelijana?
Jokaisen lukiolaisen kannattaa pohtia, miten itse voisi kehittyä opiskelijana. Tässä on siitä muutama vinkki.
Opiskelutekniikat
- Kokeile rohkeasti erilaisia opiskelumenetelmiä (esim. mieleen palauttava kertaaminen, käsitekartat, taulukot, pomodoro-tekniikka) ja arvioi, millaiset opiskelumenetelmät sopivat juuri sinulle ja eri oppiaineisiin.
- Kokeile tehdä tehtäviä yhdessä opiskelukavereiden kanssa. Siinä oppivat kaikki ja yhdessä opiskeleminen on hauskaa.
Suunnitelmallisuus
- Laadi itsellesi tavoitteet ja suunnitelma, miten sinä haluat kehittyä opiskelijana ja mitä sinä haluat oppia.
- Suunnittele ajankäyttösi: merkitse kalenteriisi opiskelulle varattu aika. Päättöviikoille ja YO-kirjoituksiin kannattaa erityisesti tehdä tarkka lukusuunnitelma. Aseta itsellesi realistisia välitavoitteita ja palkitse itsesi, kun saavutat ne.
- Käytä oppitunneilla aikasi opiskeluun.
- Valmistaudu huolella jokaiselle oppitunnille – tee siis läksysi päivittäin. Myös lukuläksyjen lukeminen jo opintojakson aikana on oleellinen osa opiskelua.
- Palauta vaaditut tehtävät ajallaan. Silloin stressiä on vähemmän ja opit ennakoimaan.
- Opiskele opintojaksojen sisällöt kunkin periodin aikana ja kertaa tarvittaessa koko ajan. Opintojakson arviointi on monipuolista ja jatkuvaa. Päättöviikon työskentely on vain yksi osa opintojakson arviointia.
Motivaatio
- Tee opiskeltavista asioista merkityksellisiä itsellesi. Linkitä aiheita omiin kokemuksiisi, keksi käytännön esimerkkejä ja sovelluksia ja pohdi, miten voisit tulevaisuudessa hyötyä opiskeltavasta asiasta. On hyvä pitää mielessä sananlasku: "Emme opiskele koulua vaan elämää varten."
Opiskelija pääsee tekemään opintotarjottimelta valintoja arviointiviikon puoliväliin saakka. Ilmoittautuminen opintotarjottimen ryhmiin päättyy 3 päivää ennen periodin alkua (1. periodissa 3 päivää periodin alun jälkeen).
Opintotarjottimen sulkeuduttua ryhmät lukitaan, eikä niistä poistuminen ole mahdollista. Opiskelija ei voi itse lisätä tai ottaa pois opintojaksoja kesken periodin. Muutokset tehdään vain opinto-ohjaajan kautta.
Lukiossa on mahdollista opiskella opintojaksoja itsenäisesti, mikä tapahtuu kokonaan tai osittain ilman lähiopetusta. Syitä opintojakson itsenäiselle suorittamiselle voivat olla esimerkiksi laaja opinto-ohjelma, muualla hankittu osaaminen tai tarjottimen päällekkäisyydet.
Itsenäinen opiskelu edellyttää riittävän hyvää opintomenestystä kyseisessä oppiaineessa ja kykyä oman työskentelyn aikatauluttamiseen. Oppiaineen ensimmäistä opintojaksoa ei yleensä voi opiskella itsenäisesti. Itsenäisesti suoritettuja opintojaksoja saa olla korkeintaan 1/3 kunkin oppiaineen oppimäärän opintojaksoista. Suoritettua opintojaksoa ei voi opiskella uudelleen itsenäisesti. Itsenäisesti suoritettu opintojakso voidaan arvioida vain, jos suoritus on hyväksytty; siitä ei siis voida antaa arvosanaa 4.
Toimi näin, kun aiot suorittaa opintojakson itsenäisesti:
- Keskustele opintojakson opettajan kanssa mahdollisuudesta suorittaa opintojakso itsenäisesti hyvissä ajoin eli ennen periodia, jossa aiot suorittaa opintojakson itsenäisesti.
- Täytä lomake opintojakson itsenäisestä opiskelusta. Lomakkeen saat 4. kerroksesta kanslian lomakepisteeltä käytävältä.
- Palauta lomake opintojakson opettajalle, joka antaa luvan itsenäiseen opiskeluun.
- Noudata opettajan ohjeita ja palauta työt ajoissa.
- Varaa opiskelutyöhön aikaa, tee opiskelusuunnitelma ja noudata sitä.
Opintojakson ensimmäinen oppitunti
Opintojakson ensimmäisellä oppitunnilla opettaja ja opiskelijat suunnittelevat ja sopivat opintojakson toteutukseen liittyvät asiat yhdessä. Opiskelijalla on tieto siitä, miten opintojakso arvioidaan ja mitkä asiat arviointiin vaikuttavat ja miten.
Mikäli opiskelija on estynyt osallistumasta opintojakson ensimmäiselle oppitunnille, on tästä oltava ennen opintojakson aloitusta yhteydessä opintojakson opettajaan.
Poissaololuvan anominen
Lukiolain (§ 30) mukaan opiskelijalla on velvollisuus osallistua opiskeluun. Opiskelija voi olla poissa koulusta vain saatuaan siihen koulusta luvan tai sairastuttuaan. Myös myönnetyt lomat ja hyväksytyt poissaolot ovat poissaoloja opetuksesta. Koulun yhteiset tilaisuudet ovat pakollisia ja kouluaikaa.
1–5 päivän poissaoloon lupa anotaan ryhmänohjaajalta ja sitä pidempään poissaoloon lupa anotaan rehtorilta. Huoltajat ja 18 vuotta täyttäneet opiskelijat voivat anoa lomaa Wilmassa Hakemukset ja päätökset -valikossa. Saman periodin aikana voi anoa luvan korkeintaan viikon mittaiseen poissaoloon. Opiskelijan tulee itse selvittää opintojakson opettajalta poissaolon aikaiset tehtävät ja tarvittaessa neuvotella lisätehtävistä ja niiden aikataulusta opetussuunnitelman määrittämän osaamisen osoittamiseksi.
2 opintopisteen opintojakson arvioinnin edellytykset tarkastetaan 3. poissaolon jälkeen. Neljä poissaoloa ja opiskelemattomuus johtavat opintojakson arvioimatta jättämiseen, ellei korvaavista tehtävistä ole erikseen opettajan kanssa sovittu. 1 opintopisteen opintojaksolla arvioinnin edellytykset tarkistetaan 2 poissaolon jälkeen ja 3 opintopisteen opintojaksolla viimeistään 5 poissaolon jälkeen.
Poissaolojen selvittäminen
Poissaolot tulee selvittää viivytyksettä. Huoltaja ja täysi-ikäinen opiskelija ilmoittavat tai selvittävät poissaoloja Wilman tuntimerkinnöissä. Huoltajalla on vastuu huollettavansa poissaolojen seurannasta. Lääkärintodistusta ei pääsääntöisesti tarvita. Koulun henkilökunta voi merkitä opiskelijan olevan muussa koulun toiminnassa.
Opiskelijan tulee huolehtia opinnoistaan poissaolon aikana, selvittää ja tehdä tehtävät ja huolehtia palautuksista opintojakson aikataulun mukaisesti. Mikäli opiskelu on estynyt sairauden vuoksi, opiskelija on yhteydessä opintojakson opettajaan ja sopii palautusten aikataulusta yhdessä opettajan kanssa niin, että opintojakso on mahdollista arvioida.
Opintojakson suoritus keskeytetään (K), mikäli opiskelija ei osallistu opetukseen lain määräyksen mukaisesti eikä opintojakson opiskelutyöstä ole arviointikriteereitä vastaavaa näyttöä. Hyväksyttyyn suoritukseen vaadittava näyttö on kirjattu opintojakson sähköiseen oppimisympäristöön, ja suoritusvaatimukset on käsitelty opintojakson aluksi yhdessä opintojaksolle osallistuvien kanssa.
Oppitunnilta myöhästyminen
Opintojakson alussa sovitaan yhdessä käytännöt myöhästymisen suhteen opettajan kanssa. Toimintatapa voi olla esimerkiksi, että myöhästyneet otetaan tunnille yhtenä ryhmänä 15 minuuttia tunnin alkamisen jälkeen. Kolmen myöhästymisen jälkeen jokainen myöhästyminen lasketaan poissaoloksi.
Hyväksyttävällä perusteella – kuten joukkoliikenteen ongelmalliset aikataulut – voi saada rehtorilta kirjallisen luvan myöhästyä tai lähteä aikaisemmin joiltakin oppitunneilta. Opiskelijan on esitettävä saamansa lupa opintojakson opettajalle opintojakson alussa.
Jos opiskelija jää opintojakson aikana kiinni vilpistä tai plagioinnista, siitä seuraa rehtorin antama kirjallinen varoitus.
Aineenopettaja arvioi tapauskohtaisesti, johtaako vilppi tai plagiointi opintojakson keskeytymiseen vai onko opiskelijalla mahdollisuus jatkaa suorittamista eteenpäin.
Viherlaakson lukion järjestyssäännöt 3.6.2024 alkaen
1. Järjestysääntöjen tarkoitus ja soveltaminen
Järjestyssääntöjen tarkoituksena on lukiolain 40 §:n mukaisesti edistää lukion sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
Viherlaakson lukion henkilökunta ja opiskelijat ovat valmistelleet järjestyssäännöt yhdessä lukion rehtorien kanssa. Lisäksi opiskelijoiden huoltajat ovat osallistuneet sääntötyöhön. Viherlaakson lukion rehtori Jussi Rekilä on hyväksynyt järjestyssäännöt (1.8.2024).
Lukiossa noudatetaan järjestyssääntöjen lisäksi mm. järjestyslain (612/2003), tupakkalain (549/2016), tekijänoikeuslain (404/1961) ja vahingonkorvauslain (412/1974) säädöksiä.
Järjestyssääntöjä noudatetaan lukiossa, sen piha-alueella kouluaikana ja lukion järjestämissä tilaisuuksissa. Järjestyssääntöjä noudatetaan lukion ulkopuolella tapahtuvassa lukuvuosisuunnitelman mukaisessa opetuksessa sekä lukion opiskelijoiden opintomatkoilla kotimaassa ja ulkomailla.
2. Opiskelijan oikeudet ja velvollisuudet
2.1. Opiskelijalla on oikeus fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti turvalliseen opiskeluympäristöön.
2.2. Opiskelijalla on oikeus saada opetusta.
2.3. Opiskelijalla on velvollisuus osallistua opetukseen, jollei hänen poissaololleen ole perusteltua syytä. Lupa poissaoloon opetuksesta anotaan etukäteen. Sairaudesta on ilmoitettava välittömästi lukion antamien ohjeiden mukaan.
2.4. Opiskelija on velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vahingon vahingonkorvauslain mukaisesti.
3. Hyvä käytös
3.1. Opiskelijan tulee käyttäytyä hyvien tapojen mukaisesti. Oppitunneille ja kokeisiin saavutaan ajoissa. Opiskelijan tulee noudattaa opinto-oppaassa julkaistuja lukion yhteisiä käytäntöjä ja kullakin opintojaksolla yhdessä sovittuja sääntöjä. Oppitunneilla ja koulun tiloissa ei häiriköidä muita esimerkiksi keskeyttämällä tai huutelemalla. Häiritsevä opiskelija voidaan poistaa tunnilta.
3.2. Opiskelija tekee itse tehtävänsä, ei luovuta laatimiaan aineistoja toisille opiskelijoille ilman opettajan ohjeistamaa yhteistyötä eikä esimerkiksi käytä tietolähteitä tai tekoälyä mainitsematta lähdettä. Tekoälyn käyttö ilman, että opettaja on ohjeistanut siitä, katsotaan vilpiksi. Vilpistä seuraa lukiolain mukaan rangaistus. Rangaistuksia ovat kirjallinen varoitus ja opiskelijan erottaminen määräajaksi oppilaitoksesta.
4. Opiskelun esteetön sujuminen
4.1. Lukiossamme kunnioitetaan omaa ja toisten työrauhaa. Oppitunneilla keskitytään opetukseen ja opiskeluun ja noudatetaan ohjeita. Opiskelijalla tulee olla opetuksessa tarvittavat välineet hänen tullessaan oppitunnille. Lukion laitteiden kuten tietokoneiden ja kuulokkeiden lainaaminen tapahtuu vain luvalla.
4.2. Kännykän käyttö on oppitunnilla kielletty, paitsi opettajan antamalla erityisluvalla tai ohjeistamana. Luvattomasta kännykän käytöstä seuraa opiskelijan poistaminen oppitunnilta ja toistuvista rikkeistä kurinpitorangaistus. Tietokonetta käytetään oppitunneilla opiskeluun opettajan ohjeen mukaan.
4.3. Kuvamateriaalin julkaisussa on huolehdittava tietosuojasta, ja opiskelijalla on oikeus kieltää kuviensa julkaiseminen. Salakatselusta ja -kuvaamisesta seuraa kurinpitorangaistus ja mahdolliset rikoslain mukaiset seuraamukset.
5. Viihtyvyys ja turvallisuus
5.1. Jokainen osallistuu välittämisen ilmapiirin luomiseen. Arvostamme toisia, kuuntelemme kaikkien mielipiteitä ja rakennamme luottamusta avoimella vuorovaikutuksella. Opiskelijalla on velvollisuus ilmoittaa havaitsemastaan tai kokemastaan väkivallasta, kiusaamisesta tai häirinnästä välittömästi koulun henkilökunnalle puuttumista varten. Somessa kohdatusta kiusaamisesta, häirinnästä tai uhkailusta voi ilmoittaa Someturvaan matalalla kynnyksellä ja anonyymisti.
5.2. Edistämme kestävää tulevaisuutta ja toimimme aktiivisesti ympäristön, kanssaihmisten ja tulevaisuuden maailman hyväksi. Emme sotke tai roskaa koulun tai ruokalan tiloja, viemme roskat oikeisiin keräysastioihin ja vältämme hävikkiä. Pidämme yllä luku- ja opiskelurauhaa kirjastossa. Emme ruokaile kirjastossa tai tekstiilipintaisilla kalusteilla.
5.3. Noudatamme pysäköinnistä annettuja ohjeita ja sääntöjä. Opiskelijoiden moottoripyörät ja mopot voi pysäköidä lukion pihassa niille osoitettuun paikkaan. Opiskelijoiden autoja ja mopoautoja ei saa pysäköidä lukion alueelle.
5.4. Lukion opiskelijat eivät käytä yläkoululle varattuja tiloja eivätkä oleskele vanhassa talossa.
5.5. Tupakkatuotteiden, nuuskan ja sähkötupakan käyttö koulun alueilla on kielletty. Käytöstä seuraa kurinpitorangaistus. Erheellisen hälytyksen aiheutuessa tekijällä on henkilökohtainen vahingonkorvausvastuu.
5.6. Päihteiden hallussapito, välittäminen ja käyttö koulussa ja koulun tilaisuuksissa on kielletty. Päihteiden vaikutuksen alaisena kouluun tuleminen ei ole sallittua.
6. Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo
6.1. Lukiossamme toimitaan yhdenvertaisuuslain (1325/2014) mukaan. Laissa yhdenvertaisuudella tarkoitetaan sitä, että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia riippumatta heidän sukupuolestaan, iästään, etnisestä tai kansallisesta alkuperästään, kansalaisuudestaan, kielestään, uskonnostaan tai vakaumuksestaan, mielipiteestään, vammastaan, terveydentilastaan, seksuaalisesta suuntautumisestaan tai muusta henkilöön liittyvästä syystä.
6.2. Lukiossamme toimitaan tasa-arvolain (609/1986) mukaan. Tasa-arvolaki kieltää välittömän ja välillisen syrjinnän sukupuolen perusteella ja velvoittaa edistämään sukupuolten tasa-arvoa. Laki sisältää myös sukupuolivähemmistöjen syrjintäsuojan sekä velvoitteen syrjinnän ehkäisyyn.
Seuraamukset lukiolain 41 § mukaisesti ovat:
Opiskelijalle, joka häiritsee opetusta tai muuten rikkoo järjestystä taikka menettelee vilpillisesti, voidaan antaa kirjallinen varoitus. Jos rikkomus on vakava tai jos opiskelija jatkaa edellä tarkoitettua epäasiallista käyttäytymistä kirjallisen varoituksen saatuaan, hänet voidaan erottaa oppilaitoksesta määräajaksi. Opettaja voi poistaa häiritsevän opiskelijan luokasta lopputunnin ajaksi.
Suoritukset muissa oppilaitoksissa
Lukion oppimäärään on mahdollista sisällyttää muualla suoritettuja opintoja.
Hyväksiluvut tulee hakea hyvissä ajoin ennen valmistumista.
Muualla suoritettujen opintojaksojen hylättyjä arvosanoja ei hyväksilueta opintoihin.
Espoo-tarjottimen opintojaksot on tarkoitettu kaikille Espoon lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa opiskeleville. Katso opintotarjonta Wilmasta.
Jos olet suorittanut opintojakson jossakin toisessa lukiossa, pyydä kyseisen lukion kansliaa ilmoittamaan valmiista suorituksestasi oman lukiosi kansliaan lukiosihteerille sähköpostitse.
Voit suorittaa Espoon aikuislukiossa opintoja maksutta joko verkko-opintoina tai iltaopintoina.
Huomioithan, että aikuislukiossa suoritettaviin opintojaksoihin on lisätty syksystä 2024 alkaen seuraavat rajoitukset:
- Opiskelija ei voi vapaasti ilmoittautua suorittamaan maksuttomia aikuislukion verkkokursseja, vaan asiasta on ensin sovittava oman opinto-ohjaajan kanssa.
- Kerrallaan voi suorittaa vain yhtä aikuislukion verkkokurssia. Suorituksia on lupa tehdä maksimissaan yksi (1) per periodi. Oppiaineen peräkkäisiä opintojaksoja ei saa suorittaa verkkokursseina.*
- Oppiaineiden ensimmäinen opintojakso suoritetaan aina omalla lukiolla tai lähiopetuksessa.*
- Verkkokurssin suorittaminen vertautuu itsenäiseen suorittamiseen, joten Espoon kaupungin lukioissa ei hyväksilueta suoritukseksi opintojaksoa, josta on saatu arvosana 4 (hylätty).**
* Poikkeukset mahdollisia esim. sairaus, kilpaurheilija, muu syy. Keskustele poikkeustilanteissa opinto-ohjaajan kanssa
** Lukion opetussuunnitelman perusteet, luku 5.2.2. ”Itsenäisesti opiskellun opintojakson opinnoista edellytetään hyväksytty arvosana.”
Opintojaksojen suorittaminen:
Ensimmäisenä sinun tulee ilmoittautua aikuislukioon aineopiskelijaksi ja rekisteröidä käyttäjätunnuksesi, jotta saat Wilma Omnia -tunnukset sekä Moodle-tunnukset. Tämä vaatii vahvaa tunnistautumista (pankkitunnukset) toukokuusta 2023 lähtien.
- Ilmoittaudu aineopiskelijaksi. HUOM. TÄRKEÄÄ! Valitse lomake, jossa lukee "Aineopiskelijaksi ilmoittautuminen (toisen oppilaitoksen opiskelijat kuten päivälukiolaiset) (omnia.inschool.fi)" Ilmoittaudu täällä. (ulkoinen linkki)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
- Aikuislukion opintotarjottimen näet täältä.(ulkoinen linkki)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
- Tarkista huolellisesti, että teet oikean opetussuunnitelman mukaista kurssia tai opintojaksoa. Vastaavuudet näet täältä: kohdasta opintotarjottimet --> Kurssien ja opintojaksojen vastaavuudet.(ulkoinen linkki)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
- Jos olet epävarma, kysy apua omalta opoltasi.
- Odota; saat sähköpostiisi ohjeet käyttäjätunnuksen aktivointiin (muista tarkistaa roskapostikansio!). Viesti on voimassa vain 24 h, jonka sisällä tunnukset tulee aktivoida.
- Aktivoi tunnukset sähköpostissasi olevien ohjeiden mukaan. Tunnukset löytyvät sähköpostin liitetiedostosta. Tunnus toimii sekä Wilma Omniaan että Moodle Omniaan.
- Valitse opintojaksot Wilma Omniassa (aivan kuten omassakin lukiossasi). Tarjottimen nimi on "non-stop verkko-opinnot". Rekisteröidy vaaditulle opintoalustalle Moodle Omniassa.
- Aikuislukion oppikirjalistan löydät täältä.(ulkoinen linkki)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
- Oppivelvollinen saa lisenssin oppikirjoihin opettajalta pyytämällä.
- Aloita opintojen suorittaminen. Tutustu ensin opintojakson suoritusohjeisiin ja sisältöihin.
- Kun olet suorittanut haluamasi opinnot, lataa opintosuoritusote todistuspalvelusta.
- Todistuspalvelu löytyy Wilman etusivun Linkit-kohdasta.
- Kirjaudu Wilmaan Omnian tunnuksillasi. Kirjautuessa todistuspalveluun käyttäjätunnus on opiskelijanumero@omnia.fi, opiskelijanumero on sama kuin Wilman käyttäjätunnus.
- Lähetä opintosuoritusote oman lukiosi lukiosihteerille.
Ennen vaihto-opiskelun alkamista oppivelvollisen opiskelijan tulee anoa rehtorilta oppivelvollisuuden tilapäistä keskeytystä. Tarvittavan lomakkeen saa kansliasta.
Vaihto-opiskelun opintojen hyväksilukua varten tarvitaan oppilaitoksen antama todistus tai todistukset arvioinnista leimoineen ja allekirjoituksineen. Todistuksia voi olla useita kultakin jaksolta tai syksy ja kevät erikseen. Todistuksesta käyvät ilmi opiskellut aineet ja arviointi sekä mahdolliset poissaolot.
Tarvitaan myös lukujärjestys, josta käy ilmi opintojen laajuus eli montako oppituntia kutakin ainetta oli viikossa ja kuinka pitkä oppitunti oli. Tämän perusteella arvioidaan laajuutta syksyn, kevään tai koko vaihto-opiskeluvuoden kestävissä opinnoissa. Rehtori haastattelee opiskelijaa hyväksiluvun yhteydessä, jotta opiskelija voi tarvittaessa suullisesti selittää näitä lukujärjestyksiä ja laajuuteen liittyviä asioita. Ne eivät aina suoraan käy ilmi dokumenteista.
Vaihto-opiskelijavuoden aikana opiskelijan kannattaa dokumentoida opiskelutyönsä huolellisesti. Tämän kirjallisen materiaalin perusteella näitä opintoja voidaan hyväksilukea lukion oppimäärään. Vaihto-opiskeluvuoden jälkeen materiaali toimitetaan rehtorille.
Opintoihin liittyviä kurssitöitä ei tarvita dokumentteina hyväksilukemiseen, mutta usein vaihto-opiskelijat haluavat kerätä niitä itselleen talteen.
Vaihto-opiskeluvuoden aikana keväällä opiskelija voi seurata Wilmasta, milloin tulevan lukuvuoden opintotarjotin aukeaa, jotta hän voi tehdä valintoja Viherlaakson lukion seuraavaa opintovuotta varten.
Lukujärjestykseen sitomattomia verkkokursseja
Tässä on lista yliopistojen verkko-opinnoista, joista hyväksytään suoritus lukio-opintoihin.
- Tiedelukutaidon perusteet (2 op) https://tiedelukutaito.mooc.fi(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
- Elements of AI (Tekoälyn perusteet, 2 op) https://course.elementsofai.com/fi/(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
- Starting up – yrittäjyys -verkkokurssi (englanniksi) (2 op) https://starting-up.org/en/(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
- Ethics of AI (2 op) https://ethics-of-ai.mooc.fi/(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
- Miten talous toimii? (2 op) https://talouskurssi.fi/(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
- Hae Pörssilähettilääksi – Pörssisäätiö(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) (1 op) (Seuraavat koulutukset: 17.–19.2.2025 Helsingissä Pörssitalolla & 31.3.–2.4.2025 etänä)
Esimerkkejä muista kurssivaihtoehdoista
- Ennen kuin aloitat suorittamisen, varmista hyväksiluku rehtorilta!
- Kemiasta kiinnostuneille
- Yhteiskunnallisen muutoksen koulutusohjelmaan tutustuminen
Verkkokurssin valmiin suorituksen lähettäminen kansliaan
Kun olet suorittanut verkkokurssin, lähetä valmiista suorituksestasi joko suora linkki tai sertifikaatin kuva, jossa linkki näkyy, oman lukiosi kansliaan lukiosihteerille sähköpostitse: maria.laihosola(at)espoo.fi tai salla.lehtiniemi(at)espoo.fi
Tärkeää! Verkkokurssien sertifikaattien muodostumisessa voi mennä jopa kaksi viikkoa. Huomioithan tämän suoritusaikataulussa etenkin jos olet valmistumassa pian!
Kurssisuoritusten rekisteröinti onnistuu seuraavia ohjeita seuraten:
- Kirjaudu mooc.fi-alustalle seuraavan linkin kautta: https://www.mooc.fi/fi/profile/completions(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan). Käytä kirjautumiseen samaa käyttäjänimeä tai sähköpostiosoitetta, jota olet käyttänyt opintojakson suorittamiseen.
- Kun olet kirjautunut sisään, näet listan suoritetuista opintojaksoistasi. Suoritetun opintojakson oikealla puolella on Rekisteröi suoritus -painike.
- Painiketta klikkaamalla siirryt Avoimen yliopiston ilmoittautumisjärjestelmään.
- Suorita Avoimen yliopiston ilmoittautuminen. Varmista että syötät Käyttämäsi sähköpostiosoite MOOC-kurssilla -kenttään saman sähköpostiosoitteen kuin sen, jolla kirjauduit mooc.fi-alustalle.
Suoritus rekisteröidään sinulle kuuden viikon kuluessa kurssi-ilmoittautumisesta. Kurssin opintopisteet rekisteröidään Helsingin yliopiston opintorekisteriin. Näet opintosuoritustietosi Oma Opintopolku -palvelusta(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan).
Voit myös lähettää suoritustiedot kirjautumalla Oma Opintopolkuun: mene kyseisen verkkokurssin suoritustietoihin, klikkaa Jaa suorituksia -painiketta ja lähetä siitä saatu linkki lukiosihteerille sähköpostitse: maria.laihosola(at)espoo.fi tai salla.lehtiniemi(at)espoo.fi

