Taiteen perusopetus

Taiteen perusopetus on tavoitteellista ja tasolta toiselle etenevää eri taiteenalojen opetusta. Se on suunnattu ensisijaisesti lapsille ja nuorille. Taiteen perusopetus edistää oppilaan taidesuhteen kehittymistä ja elinikäistä taiteen harrastamista. Opetusta järjestetään taiteen perusopetuksen oppilaitoksissa peruskoulujärjestelmän ulkopuolella. Opetus pohjautuu valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteisiin, ja opettajat ovat taiteenalojen koulutettuja ammattilaisia.

Taiteen perusopetuksessa oppilas voi harrastaa kiinnostavaa taidelajia vapaa-ajalla. Oppilas saa harrastuksesta taitoja ja hän oppii ilmaisemaan itseään taiteen avulla. Lisäksi oppilas saa valmiuksia jatkaa opintoja valitun taiteenalan ammatillisessa tai korkea-asteen koulutuksessa. Taiteen perusopetuksen voi aloittaa varhaiskasvatusikäisenä tai myöhemmin.

Espoon kaupunki myöntää vuosiavustuksia Espoossa toimiville taiteen perusopetusta antaville yhteisöille. Avustukset valmistellaan kulttuurin tulosyksikössä, ja avustuksista päätetään kulttuurilautakunnassa.

Espoossa on 18 taiteen perusopetuksen oppilaitosta. Ne järjestävät opetusta kaikissa yhdeksässä taiteen perusopetuksen oppiaineessa: arkkitehtuurissa, kuvataiteessa, käsityössä, mediataiteessa, musiikissa, sanataiteessa, sirkustaiteessa, tanssissa, sekä teatteritaiteessa. Opetus on maksullista. Oppilaitoksilla voi olla myös maksualennuksia ja vapaaoppilaspaikkoja.

Taiteen perusopetuksen oppilaitokset Espoossa

Alta löydät linkit taiteen perusopetusta antavien oppilaitosten verkkosivuille sekä tiedon siitä, mitä taidelajeja oppilaitoksissa voi opiskella, kenelle opetus on suunnattu, ja kuinka opetukseen piiriin hakeudutaan. 

Musiikki

Tanssi

Teatteri- ja sirkustaiteet

Arkkitehtuuri

Kuvataide ja käsityö

Sanataide

Mediataiteet

Selvitykset

Espoon kaupunki tilasi selvityksen taiteen perusopetuksen tilasta Espoossa vuonna 2022.  Selvityksessä kartoitettiin Espoossa taiteen perusopetusta antavien oppilaitosten tilannetta ja tulevaisuuden tarpeita. ​Selvityksen toteutti Innolink. Sen lähteinä olivat oppilaitoksilta kerätty tilastotieto​, oppilaitosten rehtorien haastattelut​ sekä valtakunnallisesti taiteen perusopetusta koskevat kirjalliset lähteet ja asiantuntijoiden teemahaastattelut​.