
Kiviruukinkatu ja Ruukinmestarintie, suunnittelu ja rakentaminen
Kadut ja liikenneEspoonlahtiEspoon kaupunkitekniikan keskus on laatinut Kiviruukinkadun pohjoisosan (välillä Länsiväylä-Ruukinmestarintie), Ruukinmestarintien itäosan (välillä Ruukintie-Kiviruukinkatu) ja Ruukinmäen taajamametsän (VL-1) ja suojaviheralueen (EV) katu- ja puistosuunnitelmat. Rakentaminen on alkanut syyskuussa 2025. Koira-aitaus suljetaan urakan ajaksi 29.9. alkaen.
Vaihe
Rakentaminen
Kiviruukinkadun pohjoisosa sijaitsee tällä hetkellä väliaikaisessa sijainnissa kulkien korttelin 42004 poikki. Työssä laaditaan suunnitelmat Kiviruukinkadun pohjoisosalle 16.2.2022 vahvistuneen Ruukinhuhta nimisen asemakaavan muutoksen mukaiseen sijaintiin. Kiviruukinkadun rakentamisen jälkeen väliaikainen katuyhteys poistetaan korttelin rakentamisen mahdollistamiseksi. Suunnittelutyöhön kuuluu myös Ruukinmestarintien itäosan suunnitelmien laatiminen sekä nykyisellään Ruukinmäen puistoalueella ja osittain Kiviruukinkadun katualueella sijaitsevan koira-aitauksen muutokset.
Kiviruukinkatu välillä Kiviruukinportti (Länsiväylän alitus) – Ruukinmestarintie on uusi katuyhteys ja Ruukinmestarintie välillä Kiviruukinkatu – Ruukintie saneerattava, olemassa oleva katu.
Kiviruukinkatu välillä Kiviruukinportti – Ruukinmestarintie on yksiajoratainen ja ajoradan itäpuolella on yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie.
Ruukinmestarintie välillä Kiviruukinkatu – Ruukintie on yksiajoratainen ja sen pohjoispuolella on jalkakäytävä. Ajoradan eteläpuolella on pyörätie ja sen vierellä jalkakäytävä. Ajoradan ja pyörätien välissä on erotuskaista, jossa on kolmelle henkilöautolle mitoitetut taskupysäköintipaikat. Pysäköintitaskujen välisille jaksoille istutetaan katupuita ja pensaita.
Esitettyjen kadunrakennustöiden yhteydessä istutetaan puita ja pensaita sekä viimeistellään piennaralueita niittypintaisiksi. Metsään rajautuvat luiskat maisemoidaan metsänpohjan kasvillisuudella ja puuistutuksilla. Jalkakäytävien ja pyöräkaistojen sekä ajoratojen viereisiin leveämpiin luiskiin istutetaan pensaita.
Katualueille rakennetaan katuja ja niihin liittyviä korttelialueita palvelevia vesihuolto-, tietoliikenne- ja energiaverkon linjoja sekä hulevesiviemäröintiä.
Ajoratojen sekä jalkakäytävien ja pyöräteiden kulutuskerrokset ovat asfalttia. Ajoratojen reunakivet ovat graniittia.
Kadunrakennustyöt ja Kiviruukinkadulle rakennettava tukimuuri vaikuttavat Ruukinmäen puistoalueen itäosaan (osin suojaviheralue, osin taajamametsä). Alueella on nykyisin Ruukinmäen koira-aitaus.
Koira-aitaukselle rakennetaan uusi jalankulkuyhteys Kiviruukinkadulta. Lisäksi koira-aitaukselle toteutetaan pohjoisesta Kiviruukinkadun ja Ruukinmestarintien liittymästä alkaen uusi kevyenliikenteenraitti, joka toimii myös koira-aitauksen huoltoreittinä. Koira-aitauksen käyntiporttien yhteyteen rakennetaan eteiset. Koira-aitaus on nykyisellään jaettu erillisiin pienten ja isojen koirien aitauksiin. Jotta sekä isojen, että pienten koirien ulkoiluttajilla on esteetön pääsy koira-aitaukseen, pienten ja isojen koirien aitauksia jakava aita poistetaan ja aitaukset yhdistetään yhdeksi suureksi aitaukseksi. Muilta osin koira-aitaus säilyy ennallaan.
Tukimuurin luiskat maisemoidaan pensas- ja puuistutuksin.
Ruukinmäki-puiston läpi luoteesta kaakkoon on paikallinen ekologinen yhteys, jota vahvistetaan istuttamalla koira-aitauksen eteläpuolelle ja Kiviruukinkadun kaakkoisreunalle lisää puita.
Ajoradat valaistaan katualueiden reuna-alueille sijoitettavin valaisinpylväin, joiden korkeus on 10 metriä. Ruukinmestarintien jalkakäytävä ja pyörätie sekä puistoraitit ja koira-aitaus valaistaan erillisin valaisimin, joiden valaisinpylväiden korkeus on 6 metriä.
Kaivinkoneissa on käytössä kaivuutyön digitaalinen malli, joka optimoi kaivettavan kaivannon syvyyden ja leveyden, mikä vähentää pois kaivettavan maan määrää ja tilalle tuotavien murskeiden määrää. Näillä toimenpiteillä pyritään lyhentämään urakka-aikaa ja kadun käyttäjille aiheutuvaa haittaa.
Myös urakan hiilidioksidipäästöjä vähennetään, kun maarakennustyökoneissa ja maansiirtoautoissa käytetään uusiutuvia, fossiilittomia polttoaineita.
Katusuunnitelmaluonnos oli kommentoitavana 15.-29.11.2024 Otakantaa.fi -palvelussa. Sivustolla luonnoksesta oli mahdollista esittää kommentteja ja kysymyksiä. Tästä linkistä otakantaa.fi-sivustolle.(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Luonnosvaiheen jälkeen viimeistelty katusuunnitelmaehdotus asetettiin nähtäville 17.2.-3.3.2025. Nähtävillä olosta ilmoitettiin erikseen asianosaisille kirjeitse.
Hankkeen perustiedot rakentamisen osalta
Toteutusaika: syyskuu 2025- marraskuu 2026
Päätoteuttaja: Marttilan Maanrakennus Oy
Kaupungin rakennuttajan edustaja: Markus Juusola
Suunnittelun yhteystiedot
Sirpa Salminen
Projektipäällikkö+358 43 8253786sirpa.hannele.salminen@espoo.fiTekniikantie 15, OtaniemiKaupunkiympäristön asiakaspalvelu
+358 9 81625100Anna palaute: Palautelinkki(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)