Oppimista tuetaan jatkossa oppilaan omassa luokassa

Laki oppimisen tuesta uudistui, ja sen myötä oppimisen tuesta tulee joustava ja luonteva osa koulun arkea. Lapset saavat käydä lähikoulua omassa luokassaan, ja vanhemmat säästyvät turhalta byrokratialta.
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada omassa lähikoulussaan tukea heti, kun hän sitä tarvitsee – ilman raskaita hallinnollisia prosesseja tai erillisiä diagnooseja. Näin voisi yksinkertaistaa uudistuneen oppimisen tuen tavoitteen.
Lakiuudistus on astunut voimaan nyt elokuun alussa kaikissa Suomen kouluissa. Tuomarilan alakoulussa oppimisen tukea on jo aiempina lukuvuosina kehitetty lain vaatimaan suuntaan.
”Oppilaillamme on tukenaan tiivis opettajien verkosto, johon kuuluu luokanopettajan lisäksi laaja-alainen erityisopettaja sekä kieli- ja kulttuuriryhmien opettaja. Jokaisella ensimmäisen ja toisen luokan oppitunnilla on lisäksi koulunkäynninohjaaja”, kertoo Tuomarilan koulun rehtori Timo Turtiainen.
Oppilaiden tukea suunnitellaan tiimeissä niin, että luokanopettajalla on kumppaninaan muitakin opettajia. Lapsi voi saada apua omassa luokassaan ilman, että hänet tarvitsee erottaa muista.
”Tuki tulee sinne, missä lapsi on ja silloin, kun lapsi sitä tarvitsee. Oppilaat saavat käydä lähikoulua ja kuulua muiden oppilaiden ryhmään”, Turtiainen sanoo.
Vaikka erityisluokkien oppilaita integroidaan yleisopetuksen ryhmiin entistä voimakkaammin, erityisluokat eivät poistu, vaan tarvittaessa kouluihin voidaan edelleen perustaa omia ryhmiä erityisten tarpeiden oppilaille.
Vähemmän byrokratiaa, enemmän tukea
Uusi oppimisen tuen malli muuttaa erityisesti ajattelua siitä, miten tukea annetaan. Aiempi kolmiportainen tukimalli korvataan joustavalla ja oppilaan tarpeita kulloisessakin tilanteessa huomioivalla opetuksella, joka tapahtuu koulupäivän lomassa omassa luokassa.
Oppimisen tuki voi jatkossa kohdistua koko luokkaan, pienempään ryhmään tai yhteen lapseen – aina tarpeen ja tilanteen mukaan. Yksi opettaja voi esimerkiksi käydä pienemmän ryhmän kanssa läpi jotakin asiaa samalla, kun toinen luotsaa loppuluokkaa, tai ottaa yhden oppilaan erityisopetukseen.
Uudistuksessa huomioidaan, että oppilaat kehittyvät omaan tahtiinsa, joten tuen tarvekin vaihtelee eikä ole kiveen kirjoitettu virallinen päätös.
”Aiemmin sekä opettajat että vanhemmat ovat joutuneet täyttämään paljon erilaisia kaavakkeita ja asiakirjoja, mutta nyt se työ jää pois ja aika voidaan käyttää oppilaan tukemiseen”, kertoo kehittäjäopettaja Mervi Salminen Tiistilän koulusta.
Uudistuksen käytännön toteutus on annettu rehtorien vastuulle, eli koulut saavat lisää päätösvaltaa tuen toteuttamisen tavoista.
”Tuen antaminen on kouluyhteisön velvollisuus, johon opetussuunnitelmakin velvoittaa. Koulun toiminta tulee järjestää niin, että jokainen lapsi saa varmasti tarvitsemansa tuen”, Salminen korostaa.
Tukea opetuskielen kehittämiseen
Ensi lukuvuoden aikana Espoossa tarkastetaan noin 3 000 erityisen ja tehostetun tuen päätöstä.
Vaikka lapsi ei jatkossa enää saisikaan virallista tukipäätöstä, hänen oikeutensa saada apua ei katoa mihinkään. Tuki vain järjestetään jatkossa joustavammin ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
”Erityistä huomiota kiinnitetään monikielisiin oppilaisiin ja kielitukeen. Mikäli oppilaalla on haasteita opetuskielen hallinnassa, hän voi saada tukiopetusta myös koulupäivän ulkopuolella”, kertoo opetuksen tuen päällikkö Miia Loisa-Turunen.
Espoossa oppimisen tukea on jo nivottu esiopetuksesta perusopetukseen tiiviissä yhteistyössä varhaiskasvatuksen kanssa.
Lukioissa tuen uudistusta koskeva laki astui voimaan samaan aikaan peruskoulujen kanssa, ja ammatillisessa koulutuksessa se tulee voimaan ensi vuoden elokuussa.
”Tuen kehittämisessä tarkastellaan koulupolkua molempiin suuntiin. Tavoitteena on, että tuki muodostaa yhtenäisen jatkumon lapsen koko koulupolulla”, Loisa-Turunen toteaa.
Lue oppimisen tuen uudistuksesta esiopetuksessa: Oikea-aikaista tukea omassa eskariryhmässä
Lue oppimisen tuen uudistuksesta lukioissa: Lukion oppimisen tuki uudistui tukea saa kun sitä tarvitsee
Teksti: Susanna Cygnel
Juttu on alun perin julkaistu Espoo-lehdessä 2/2025. Espoo-lehdestä löytyy myös koulumaailmaan sijoittuvat jutut