Espoon ilmastopäästöt ovat laskeneet merkittävästi – hiilineutraaliustavoitteen saavuttaminen vaatii kuitenkin lisätoimia

18.12.2025 9.15Päivitetty: 18.12.2025 13.32

Hiilineutraali Espoo 2030 -tiekarttaa päivitetään vuonna 2026 vastaamaan uusinta tietoa Espoon ilmastopäästöjen kehityksestä ja hiilinieluista. Espoon hiilineutraaliustavoitteen toteutuminen vaatii uusia toimenpiteitä erityisesti liikenteen päästöjen vähentämiseksi.

Espoon kasvihuonekaasupäästöt ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana laskeneet merkittävästi samalla, kun kaupungin väkiluku on kasvanut. Alueella syntyvät ilmastopäästöt ovat laskeneet jo 33 prosenttia ja asukasta kohden 64 prosenttia vuodesta 1990.

Ilmastotavoitteen seurannan tueksi on päivitetty arviota päästöjen tulevasta kehityksestä. Päivitetyn skenaarion mukaan Espoon ilmastopäästöt laskevat nykyisillä toimilla noin 60 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Tämä tarkoittaa, että nykyinen päästökehitys ei vielä riitä saavuttamaan asetettua tavoitetta, joka on 80 prosentin vähennys alueen ilmastopäästöissä vuodesta 1990 vuoteen 2030.

"Espoo on onnistunut vähentämään päästöjään nopeasti. Tämä osoittaa, että suunta on oikea, mutta kasvavassa kaupungissa hiilineutraaliuden saavuttaminen vuoteen 2030 mennessä vaatii meiltä vielä uusia toimia erityisesti liikenteessä. Aikaistamme ilmastotiekartan puolivälitarkastelua, jotta uusilla toimilla on aikaa vaikuttaa", kertoo kaupunginjohtaja Kai Mykkänen.

Espoon alueen kasvihuonekaasupäästöt olivat korkeimmillaan vuonna 2007, minkä jälkeen ne ovat laskeneet merkittävästi. Espoon kokonaispäästöissä korostuvat rakennusten lämmityksen, liikenteen ja kulutussähkön päästöt. Kaavion lähteet: Pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt HSY 2024 ja Hiilineutraali Espoo 2030 –tiekartan seurannan skenaariotyö 2025.

Lisätoimia hiilineutraaliuden saavuttamiseksi

Hiilineutraali Espoo 2030 -tiekarttaa päivitetään kevään 2026 aikana vastaamaan arviota päästöjen tulevasta kehityksestä sekä alkuvuodesta valmistuvaa arviota Espoon hiilinieluista. Samalla valmistellaan päätöksentekoon lisätoimia, jotka tukevat päästövähennystavoitteen saavuttamista.

Kaupungin talousarvioon 2026 sisältyy uutena toimenpiteenä maksullisen pysäköinnin laajentaminen, jonka odotetaan vähentävän liikenteen päästöjä. Kokonaisuudessaan vuoden 2026 talousarviossa kaupungin toimintamenoista 12,8 prosenttia eli 243 miljoonaa ja investoinneista 62,2 prosenttia eli 250 miljoonaa kohdistuu ilmastonmuutoksen hillintää ja sopeutumista edistäviin toimiin. Merkittävimpänä osuutena ovat liikenteen toimet: joukkoliikenteen kuntaosuudet (HSL), raidehankkeet kuten Länsimetro ja Espoon kaupunkirata, infrastruktuuri-investoinnit aluekeskuksiin ja joukkoliikenneyhteyksiin, pyöräilyn ja kävelyn edistäminen sekä uusiutuvien energialähteiden käytön lisääminen liikenteessä. 

Vuonna 2024 suurimmat päästölähteet Espoossa ovat rakennusten lämmitys ja liikenne. Arviossa vuoden 2030 päästöjakaumasta kaukolämmön päästöt ovat laskeneet nollaan, ja päästöissä korostuvat liikenteen ja kulutussähkön päästöt.

Päivitetty näkymä vuoteen 2030

Rakennusten lämmityksen päästöt laskevat Espoossa nopeasti. Espoon kaupunki on sitoutunut energiayhtiö Fortumin kanssa vähentämään kaukolämmön päästöjä vuosikymmenen loppuun mennessä. Kaukolämmön päästöt ovat laskeneet jo 38 prosenttia vuodesta 1990, ja niiden arvioidaan laskevan nollaan vuoteen 2030 mennessä. Espoolaisista noin 75 prosenttia asuu rakennuksissa, jotka lämmitetään kaukolämmöllä, mikä tekee siirtymästä vähäpäästöisiin lämmitysmuotoihin erityisen merkittävän. Kivihiilen käyttö kaukolämmön tuotannossa päättyi huhtikuussa 2024.

Tulevina vuosina liikenteen osuus ilmastopäästöistä kasvaa, vaikka Espoossa ajoneuvokanta sähköistyy Suomen keskiarvoa nopeammin. Vuonna 2030 liikenteen päästöjen arvioidaan muodostavan noin puolet Espoon alueella syntyvistä päästöistä.

Toiseksi suurin päästölähde tulee olemaan kulutussähkö, jonka osuuden arvioidaan olevan noin kolmannes vuonna 2030. Kulutussähköön sisältyy Espoon alueella käytetty sähkö, kuten kotitalouksien ja yritysten sähkönkulutus sekä sähköisten ajoneuvojen lataus. Datakeskusinvestoinnit ja lämmityksen sähköistyminen vähentävät Espoon alueella syntyviä ilmastopäästöjä, mutta lisäävät sähkönkulutusta, mikä näkyy kulutussähkön päästöjen nousuna.

Espoon päästökehitystä seurataan vuosittain osana HSY:n pääkaupunkiseudun päästöseurantaa, minkä lisäksi Espoon omaa päästövähennysskenaarioita päivitetään vähintään kerran vuodessa. Skenaariolaskenta toteutettiin vuonna 2025 ensimmäistä kertaa kaupungin omana työnä, mikä parantaa tiedon tarkkuutta ja mahdollistaa säännöllisen seurannan. Uusimmat tiedot päivittyvät Espoon Ilmastovahtiin ja siellä olevaan skenaariotyökaluun, jotta sekä päättäjät että asukkaat voivat seurata ilmastotavoitteen etenemistä.

Lue lisää:

Lisätiedot:

Hiilineutraali Espoo 2030 -tiekartan päivitys: projektipäällikkö Karoliina Isoaho

Päästöskenaariot: ympäristöasiantuntija Liisa Kallio

Sähköpostiosoitteet etunimi.sukunimi@espoo.fi