Kaupungin intrassa kokeillaan tekoälyassistenttia

Espoon Digiagendan syksyn kokeilussa testataan tekoälyassistenttia kaupungin intranetissä eli Essissä. Tavoitteena on muun muassa parantaa tiedonhakua. Samalla selvitetään tehostaako tekoäly työskentelyä ja valmistetaan organisaatiota generatiivisten tekoälyratkaisujen hyödyntämiseen tulevaisuudessa.
Essissä tehdään vuosittain yli 210 000 hakua, joilla haetaan tietoa ja ohjeita työn tueksi. Tiedon löytäminen on kuitenkin monen käyttäjän mielestä hidasta ja hankalaa. Kokeilussa selvitetään, onnistuisiko tekoälyassistentti tiedonhaussa ja käyttäjän opastamisessa perinteistä hakua paremmin.
Testattavana kolme erilaista ratkaisua
Kokeilu toteutetaan testiympäristössä. Testattavana ovat intranetin nykyinen haku, räätälöity GPT tekoälyassistentti sekä MS Copilot.
Työkaluja testaavassa joukossa on yhteensä noin 30 työntekijää digipalvelukehitys ja tietojohtamisen vastuuyksiköstä, viestinnästä, talouspalveluista, HR:stä ja projektitoimistosta. Osallistujat ovat lähiesihenkilöitä, kehittäjiä ja asiantuntijoita.
”Olemme valinneet kokeiluun erilaisia käyttötapauksia. Niiden avulla haemme ymmärrystä siihen, missä rooleissa, tehtävissä ja prosessien osissa tekoälyapurista on eniten hyötyä. Samalla saamme vertailutietoa GPT:n ja Copilotin vahvuuksista ja heikkouksista”, kertoo kehittämispäällikkö ja kokeilun vetäjä Valia Wistuba.
Testiympäristö, jonka suunnitteluun ja rakentamiseen osallistuu myös kaupungin tietohallinto, rakennetaan syyskuussa ja testaukset tehdään loka-joulukuussa. Sen jälkeen tulokset analysoidaan ja kokeilusta saatuja oppeja jaetaan joulu-tammikuussa.
Tehostaako tekoäly työskentelyä ja parantaako tiedon löydettävyyttä?
“Kokeilun tavoitteena on oppia generatiivisen tekoälyn hyödyntämistä, tuoda näkyväksi laadukkaan lähdetiedon merkitys ja selvittää sen vaikutuksia työskentelyn tehostamiseen. Samalla vertaillaan eri ratkaisujen hyötyjä ja kustannuksia”, toteaa tietohallinnon it-kehityspäällikkö Marko Piippo.
Parhaimmillaan tekoälyassistentit säästävät työaikaa ja helpottavat esimerkiksi perehdytys- tai viestintäsuunnitelman laatimisessa, kun tiedonhaku ja hallinnollisten tehtävien tekeminen helpottuu. Sujuvampi ohjeiden käyttö vähentää myös esimiestyötä ja perehdytystä. Lähdetiedon tarkastelulla haetaan oppeja erilaisten sisältöjen laadun parantamiseen.
”Kokeilut tarjoavat aina myös mahdollisuuden kehittää henkilöstön osaamista. Tämä kokeilu auttaa meitä arvioimaan, millaista osaamista tarvitsemme tulevaisuudessa, jos haluamme hyödyntää generatiivista tekoälyä esimerkiksi hallinnollisissa työtehtävissä intranetissä”, kertoo digipalvelujen kehittämisjohtaja Piia Wollsten.