Nuorten vaikuttamisryhmä yhdisti osallisuuden ja harrastamisen
Espoon kaupunki ja Plan International toteuttivat yhteistyössä kokeilun, jossa 7.–9.-luokkalaisille tarjottiin vaikuttamista harrastussisältönä Espoon harrastuspolulla, joka toteuttaa harrastamisen Suomen mallia Espoossa. Harrastusryhmä kokosi yhteen joukon nuoria, joita yhdisti kiinnostus paremman tulevaisuuden rakentamisesta. Muutoksentekijät -harrastusryhmä kokoontui kerran viikossa kevätkaudella 2025. Ryhmässä nuoret harjoittelivat vaikuttamistaitoja ja syventyivät yhdessä globaalien kysymysten äärelle
Espoon harrastuspolulla ja Plan Internationalissa on tunnistettu, että monilla nuorilla on kiinnostusta vaikuttaa, mutta nykyiset vaikuttamisen keinot eivät välttämättä puhuttele heitä. Osalla nuorista voi olla myös kokemus siitä, ettei omalla äänellä ole merkitystä. Vaikuttaminen ja mahdollisuus tehdä hyvää on kuitenkin tunnistettu yhdeksi tekijäksi, joka tuo nuorille mielekkyyttä ja merkityksellisyyttä harrastamiseen. Näiden ajatusten kautta syntyi idea lähteä kokeilemaan nuorten Muutoksentekijät -vaikuttajaryhmää osana Espoon harrastuspolkua. Tarkoituksena oli tutkia ja kokeilla, miten nuoret voisivat myös harrastamisen kautta löytää väylän vaikuttaa omaan tulevaisuuteensa ja saada inspiroivia välineitä tulevaisuuden toteuttamiseen sekä positiivisen kokemuksen omista vaikuttamismahdollisuuksista.
Intoa ja oppeja vaikuttamiseen
Kevään 2025 aikana nuoret harjoittelivat oman mielipiteen ilmaisua ja oppivat lisää eri vaikuttamistavoista. Ryhmässä lisättiin tietoa muun muassa siitä, millaisia vaikuttamismahdollisuuksia demokratiassa on ja miten päätöksiä tehdään. Nuoret pääsivät suunnittelemaan ja toteuttamaan ryhmän päätteeksi omia vaikuttamistekoja. Toiminnan tavoitteena oli inspiroida ja innostaa nuoria vaikuttamiseen. Yhtenä tärkeänä elementtinä oli myös yhdessä tekeminen ja osallisuuden tunteen vahvistaminen.
Palautteen perusteella, ryhmäläiset olivat pitäneet siitä, että tekeminen oli konkreettista ja he pääsivät harjoittelemaan taitoja käytännössä. Nuoret toteuttivat vaikuttamistekona esimerkiksi vetoomuksen ja somevideon tyttöjen oikeuksien puolesta. Osallistujissa heräsi kiinnostus jatkaa yhteiskunnallista vaikuttamista myös ryhmän jälkeen. Kokemus sai nuoret pohtimaan myös tulevaisuuden ammatteja, joissa he voisivat hyödyntää ryhmässä opittuja taitoja.
Ronja Karkinen, kouluyhteistyön ja vapaaehtoistoiminnan suunnittelija Plan Internationalista iloitsee yhteistyöstä ja sen tuloksista: ”Meillä Plan Internationalissa oli aiempaa kokemusta nuorten vaikuttamisryhmistä, mutta Espoossa tapahtuneen kokeilun kautta tavoitimme uudenlaisen kohdeyleisön. Aiemmin ryhmämme ovat olleet valtakunnallisia, kun taas nyt osallistujat olivat paikallisia nuoria. Meille oli tärkeintä, että nuoret saivat kokemuksen, että heillä on aidosti mahdollisuus vaikuttaa. Nuoret saivat uutta tietoa ja osaamista ryhmän kautta.”
Harrastamisen käsitettä laajentamalla paikkoja osallisuudelle ja tulevaisuusvallalle
Espoon harrastuspolulla on tunnistettu, että nuorten harrastaminen usein mielletään tavoitteellisen, säännöllisen ja ohjatun toiminnan kautta, kun taas aikuisten kohdalla monenlainen omaehtoinen tekeminen lasketaan harrastamiseksi. Mielikuvat nuorten harrastamisesta liittyvät usein esimerkiksi liikunnalliseen tai taiteelliseen harrastamiseen, vaikka harrastamiseksi voitaisiin yhtä hyvin mieltää kaikki nuorten omat kiinnostuksen kohteet, arvopohjainen toiminta ja halu vaikuttaa.
Laajentamalla lasten ja nuorten harrastamisen käsitettä voidaankin tarjota uudenlaisia paikkoja lasten ja nuorten osallisuudelle ja tulevaisuusvallalle. Tutkimusten mukaan nuorten keskustelut toisten kanssa vahvistavat nuorten ymmärrystä yhteiskunnasta, ja keskustelut voivat myös synnyttää kiinnostuksen yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Myös ne nuoret, jotka eivät ole kokeneet vaikuttamista omakseen, voivat kiinnostua siitä, kun heille tarjotaan tukea, turvallisia keskustelumahdollisuuksia ja tiloja käsitellä asioita vertaistensa seurassa.
Yksi Espoon strategian eli Espoo-tarinan tavoitteista on, että jokaisella espoolaisella lapsella ja nuorella on vähintään yksi mielekäs harrastus. Espoon harrastuspolku on tarjonnut maksuttomia ja monipuolisia harrastuksia lapsille ja nuorille koulupäivän jälkeen kouluilla, koulujen läheisyydessä tai etäyhteydellä vuodesta 2021 alkaen osana harrastamisen Suomen mallia. Toiminnan tavoitteena on tukea lasten ja nuorten osallisuutta, toimijuutta, turvallisuutta ja kiinnittymistä yhteiskuntaan ja yhteisöön. Tavoitteiden toteuttamiseksi Espoon harrastuspolku kokeilee ja kehittää ennakkoluulottomasti uudenlaisia tekemisen ja osallistumisen tapoja.
Lisätietoja: harrastuspolku@espoo.fi.
Lue lisää Espoon harrastuspolusta.