Espoo kannustaa ilmastoystävällisiin tekoihin - näin olemme mukana päästötalkoissa

Lauantaina vietetään kansainvälistä Nollapäästöpäivää - Espoon kaupunki on sitoutunut olemaan hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Päivän tarkoituksena on antaa ihmiskunnalle vapaapäivä fossiilisten polttoaineiden käytöstä, kasvattaa tietoisuutta hiilidioksidipäästöjen haitallisuudesta ja kannustaa ihmisiä tekemään ilmastoystävällisempiä valintoja omassa arjessaan.
Espoon kaupunki on sitoutunut olemaan hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä ja toimenpiteet tämän tavoitteen saavuttamiseksi löytyvät Hiilineutraali Espoo 2030 -tiekartasta. Tiekartassa on eritelty Espoon alueella syntyvät ilmastopäästöt päästösektoreittain ja toiseksi eniten päästöjä Espoossa syntyi vuonna 2023 liikenteen sektorilta. Tästä johtuen liikenteessä on suuri päästövähennyspotentiaali ja toimenpiteitä kestävän sekä päästöttömän liikennejärjestelmän eteen kehitetään tarmokkaasti.
Liikenteen kokonaispäästöjen lasku vaatii sekä kestävien kulkutapojen edistämistä että siirtymistä kohti fossiilittomia polttoaineita.
Espoossa henkilöautojen osalta sähköautojen yleistyminen on merkittävää. Kaupungin kiinteistöissä lisätään aktiivisesti sähköautojen latausinfran määrää. Sähköisten ajoneuvojen määrä lisääntyy myös kaupunkilogistiikassa ja joukkoliikenteessä esimerkiksi sähköbussien määrien lisääntyessä. Tulevaisuudessa sähköiset ajoneuvot mahdollistavat energian varastoinnin ja energian kysynnän ja tarjonnan optimoinnin. Liikenteen sähköistyminen vaatii kehittämistä myös kaupungin hankinnoissa, lupaprosesseissa, kaavoituksessa ja maankäytön ratkaisuissa. Lisäksi muiden puhtaiden käyttövoimien, kuten biopolttoaineiden, vedyn ja liikenteen teknologisen kehityksen seuranta sekä autonomisen joukkoliikenteen tai pysäköinnin digitaalisten palveluiden kehittäminen yhteistyössä yritysten ja tutkimuslaitosten kanssa on tärkeää.
Espoossa kuten muissakin suomalaisissa kaupungeissa liikenteen päästöt ovat haaste. Espoon asukasluku kasvaa ennusteen mukaan keskimäärin 5 500 henkilöllä vuodessa, mikä on kokonaisen pienen kunnan verran. Tämä lisää liikennesuoritetta, vaikka siirtymää kestäviin kulkutapoihin kävelyyn, pyöräilyyn ja joukkoliikenteeseen tapahtuu jo: vuonna 2018 espoolaiset tekivät 54 prosenttia matkoistaan joukkoliikenteellä, kävellen tai pyöräillen ja vuonna 2023 näiden kulkumuotojen osuus oli noussut 60 prosenttiin. Liikenteen kokonaispäästöjen alentaminen on kunnianhimoinen tavoite. Jotta hiilineutraaliustavoitteeseen päästään, on kaikkien esitettyjen toimenpiteiden toteuduttava optimismisimpien skenaarioiden mukaisesti. Toimenpiteet vähentävät suoritteita eli liikenteen määrää ja liikenteen yksikköpäästöjä.
Mahdollisuuksia kestävään liikkumiseen kehitetään jatkuvasti
Joukkoliikenteen osalta suuret raidehankkeet Länsimetron, Pikaraitiotielinja 15:a ja Espoon kaupunkiradan rakentamisen muodossa ovat tärkeässä roolissa sujuvan, palvelutasoltaan sekä kapasiteetiltaan riittävän joukkoliikennejärjestelmän kehittämisessä. Sujuvamman sekä turvallisemman jalankulun ja pyöräilyn mahdollisuuksia parannetaan jatkuvasti osana kaupunkikehittämistä. Espoossa on käytössä suosittu kaupunkipyöräjärjestelmä, mikä antaa mahdollisuuden nauttia pyöräilyn ilosta omistamatta omaa polkupyörää tai vaikkapa joustavan matkaketjun yhtenä osana. Kävelyllä ja pyöräilyllä on myös positiivisia vaikutuksia asukkaiden hyvinvointiin ja terveyteen.
Lisätietoja Nollapäästöpäivästä: Zero Emissions Day - CLC(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)