Lasten ja nuorten yhdenvertaisuus rakentaa koko yhteisön hyvinvointia

18.6.2024 3.31
" "
Kuva: Taru Turpeinen

Yhdenvertaisuus lähtee arvoistamme. Espoon kasvun ja oppimisen toimialalla toimimme avoimesti, oikeudenmukaisesti, tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikilla lapsilla ja nuorilla huoltajineen on meidän silmissämme yhdenvertaiset oikeudet ja velvollisuudet.

Espoolaiset lapset ja nuoret ovat aktiivisia ja yhdenvertaisia yksilöitä, joilla kaikilla on potentiaalia oppia vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

Rakennamme yhdenvertaista oppimisen polkua varhaiskasvatuksesta esiopetuksen kautta perusopetukseen ja edelleen toiselle asteelle aina oppijalähtöisesti, yhdessä lasten, nuorten ja kotien sekä yhteistyökumppaneiden kanssa. Toiminnallamme vahvistetaan nimenomaan lasten ja nuorten yhteenkuuluvuutta ja yhdenvertaisuutta.

Espoon monikulttuuriset lukiot

Espoon lukiot ovat monikulttuurisia yhteisöjä, joissa edistetään yhdenvertaisuutta yhteistyössä opiskelijoiden kanssa.

Ruotsinkielistä lukio-opetusta tarjoavassa Mattlidens gymnasiumissa oppilaskunta järjestää säännöllisin väliajoin Queer club -kahvilan. Tarjolla opiskelijoille on kahvia, herkkuja, pelejä ja mukavaa yhdessäoloa.

Leppävaaran lukiossa vietettiin keväällä toista kertaa yhdenvertaisuusviikkoa maaliskuussa. Viikko yhdisteli tietoa ja tekemistä - ohjelmaa oli koko viikoksi. Jokaisella päivällä oli oma pukeutumisteemansa. Viikko startattiin hyvän fiiliksen viesteillä Padletissa, johon varsinkin ensimmäisen vuoden opiskelijat osallistuivat ahkerasti.  Viikon aikana oli myös mm. Open stage, yhdenvertaisuustermien bingo, tasa-arvotyöpaja, ComedyFaben esitys, Shawn Huff & Tommy Lindgren Älä riko urheilua -kampanjasta, koripallo- ja salibandyrasteja ja hennatatuointipaja. 

“Opiskelijat kokivat, että viikon aikana käytiin läpi tärkeitä asioita ja he kehuivat erityisesti vierailijoita. Tasa-arvopajassa opiskelijalta tuli hyvä ajatus: olisi hyvä muistaa, että yhdenvertaisuutta tuotaisiin esiin läpi lukuvuoden, ei vain yhdellä viikolla”, sanoo Leppävaaran lukion yhteisövalmentaja Henna Uusisalmi.

Espoonlahden lukiossa järjestettiin yhdenvertaisuusviikko tällaisenaan nyt ensimmäistä kertaa, mutta aihepiiriin liittyviä muita teemaviikkoja ja -päiviä on ollut aiemminkin. Viikko järjestettiin osana Espoon lukioiden yhteistä laatuhanketta. Kokeilussa olivat ”vetäjinä” laatuhankkeen projektiopettajat Emmi Bildjuschkin ja Päivi Perenius. Suunnitteluun ja toteutukseen oli mukana myös koko OHR.

Viikko järjestettiin toukokuussa, sillä kyseiselle viikolle osui kansainvälinen homo-, bi- ja transfobian vastainen päivä 17.5. Yhdenvertaisuusviikolla teemana oli yhdenvertaisuus laajemmin; mitä se tarkoittaa ja miten jokainen voi sitä arjessaan edistää? Viikolla pidettiin aiheeseen liittyviä aamunavauksia sekä pidettiin osallistavaa välituntitoimintaa eli niin sanottuja "ständejä", joissa opiskelijat pääsivät pohtimaan yhdenvertaisuuden teemoja syvemmin ja kohtaamaan koulun henkilökuntaa (projektiopettajia ja OHR:n porukkaa). “Opiskelijat osallistuivat toimintaan aktiivisesti ja viikosta saatu palaute oli positiivista.”, sanoo Emmi Bildjuschkin.

Kuninkaantien lukiossa opettajat ovat osana tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman jalkauttamista osallistuneet koulutukseen yhdenvertaisuuteen ja seksuaalisuuden moninaisuuteen liittyen. Koulutuksessa on käsitelty sekä kunnioittavia käsitteitä että toimivia käytäntöjä ja pyritty edistämään tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koulun arjessa.

Opettajille on toteutettu etuoikeuskävely-harjoitus. Etuoikeuskävely on harjoitus, jonka avulla voidaan tarkastella yhteiskunnan eri etuoikeuksia ja niiden vaikutuksia sekä omaan käyttäytymiseen että muiden elämään. Sen tavoitteena on tehdä etuoikeudet näkyviksi ja saada käsitys siitä, miltä tuntuu, jos itsellä on tai ei ole tiettyjä arjen etuoikeuksia.

Kuninkaantien lukiossa yhdenvertaisuus- ja tasa-arvotyöryhmään on kuulunut lukuvuonna 2023–2024 kaksi opettajaa. Aiemmin valmistellun yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman mukaisesti ryhmä on laatinut yhdessä muutaman asiasta kiinnostuneen opiskelijan kanssa luonnoksen lukion omaksi turvallisemman tilan ohjeeksi. Tätä ohjetta on käsitelty opettajien kesken ja opiskelijoiden kanssa ryhmänohjauksessa. On myös yhteisesti käsitelty häirintäyhdyshenkilöiden nimeämistä.

Espoon Nuorten Pride-kahvilassa hyvä ilmapiiri ja yhteishenki

Nuorten Pride-kahvila on ollut auki syksystä 2021 lähtien Leppävaaran Ohjaamotalossa. Nuorten Pride-kahvilassa tekeminen on hyvin vapaamuotoista, kuten juttelua ja pelaamista, mutta jokaiselle kerralle on suunniteltu jokin teema. Teemana voi olla esimerkiksi vohvelien paistaminen, pinssien tekeminen, kevätistutusten laittaminen, askartelu tai kynsien laittaminen kuosiin.

Pride-kahvilan aukioloaika on keskiviikkoisin kello 16.30–19.30 osoitteessa Lintuvaarantie 2. Kahvilan kävijät ovat ensisijaisesti 13–17-vuotiaita sateenkaarinuoria. Kesällä Pride-kahvila on kesätauolla, mutta avaa ovensa jälleen elokuussa. Pride-kahvilan ohjaajina toimii Helsinki Pride-yhteisön ja Espoon nuorisopalveluiden ohjaajia.

Sinun koulu, minun koulu, kaikkien koulu

Seinillä roikkuu siellä täällä asioita, jotka muistuttavat koulun arvoista: oppilaiden työ tasa-arvosta, mietelause kunnioituksesta ja paraatipaikalla alempien luokkien aulassa jättiläismäinen kehystetty kultainen nolla. Lagstads skolassa on jo pitkään tehty ahkerasti töitä sen eteen, että kaikki oppilaat tuntisivat olonsa tervetulleiksi ja tasa-arvoisiksi koulussa. Osallistamalla oppilaita ja henkilökuntaa koulu vahvistaa sanomaa, jonka mukaan kaikki ovat yhtä arvokkaita ja kaikkia on kohdeltava kunnioittavasti.

”Ajattelemme, että jokaisella on oikeus ottaa tilaa. Tämä koskee sekä lapsia että aikuisia. Kenenkään ei pidä kokea tarvetta tekeytyä pienemmäksi kuin on, vaan kaikilla on oikeus näkyä. Kaikilla lapsilla ja kaikilla aikuisilla on jotakin annettavaa. Riippumatta heidän taustastaan, uskonnostaan, toimintarajoitteisuudestaan ja seksuaalisesta suuntautumisestaan. Näillä asioilla ei ole merkitystä. Olemme kaikki ihmisiä ja olemme kaikki upeita”, Lagstads skolan rehtori Agneta Torsell sanoo.

Koulu on yhtenäinen peruskoulu, jossa on vuosiluokat 1–9. Koulussa on myös pienryhmäopetusta luokilla 7–9. Koulurakennuksessa toimivat myös päiväkoti ja esikoulu, Lagstads daghem och förskola. Agneta Torsell ei jää hiljaiseksi tasa-arvosta keskusteltaessa. Hänen täytyy silti pysähtyä miettimään hetkeksi ennen kuin hän vastaa kysymykseen siitä, miten Lagstads skola käsittelee tasa-arvoon liittyviä asioita. Tämä ei kuitenkaan johdu siitä, että hän olisi sanaton, vaan siitä että tasa-arvotyö on osa arkea.

”Kun aloitin työni Lagstads skolan rehtorina, sain alkaa hoitaa edellisen rehtorin rakentamaa perintöä. Hän oli luonut kouluun ilmapiirin, jossa on itsestään selvää, ettemme suvaitse sitä, että joku altistuu loukkauksille tai muulle asiattomalle käytökselle, Agneta kertoo. Uskon että me aikuiset teemme paljon näyttämällä, että olemme mielestämme hyviä sellaisina kuin olemme ja ettei meidän tarvitse olla tietynlaisia kelvataksemme. Osoitamme myös, että oppilaat ovat mielestämme hyviä sellaisina kuin he ovat, emmekä yritä muuttaa heitä”, Torsell selittää.

Kouluvuoden alussa koulun säännöt käydään läpi tulevien seitsemäsluokkalaisten kanssa. Vanhemmat oppilaat auttavat kertomaan uusille oppilaille, miten koulussa toimitaan. Oppilaat itse arvostavat suhtautumistapaa ja yhteisiä pelisääntöjä, joten he ottavat mielellään tehtävän vastuulleen.

”Uusien seitsemäsluokkalaisten on mielenkiintoisempaa kuunnella vanhempia oppilaita kuin minun luennointiani”, Torsell nauraa. Asenteestamme kertoo ehkä jotain se, että koulun maskotti on pehmolelu, jonka olemme pelastaneet roskiksesta. Pehmolelu Ior saa seurata oppilaita joka paikkaan ja se voi myös puhua ja keskustella asioista lasten kanssa, eri tavalla kuin rehtori.

Lagstads skolassa halutaan painottaa, että kaikki ovat tasa-arvoisia. Koulussa juhlistetaan usein erilaisia teemapäiviä, kun sellaisia on kalenterissa. Ajatuksena on yrittää puhua ja keskustella monista erilaisista asioista ja osoittaa, että kaikki ovat tärkeitä. Teemana voi olla erilaiset uskonnot, toimintarajoitteisuus tai seksuaalinen suuntautuminen. On tärkeää nostaa esiin, että yhdenvertaisuus ja tasa-arvo todella koskevat kaikkia.

Entä kultainen nolla paraatipaikalla aulassa? Se symboloi koulun nollatoleranssia loukkauksia kohtaan. Ystäväoppilaat käyvät vuosittain kouluvuoden alkaessa ykkösluokkalaisten luokassa kertomassa nollatoleranssista ja esittelemässä kultaisen nollan. He myös ojentavat opettajalle kultaisen nollan, joka laitetaan esille luokkahuoneeseen. Kultainen nolla muistuttaa päivittäin oppilaita ja henkilökuntaa koulun arvoista. 

---------------

Tarkemmat tiedot Pride-kahvilan viikko-ohjelmasta voi tarkastaa Instagramista @nuorten_pride_kahvila_espoo