Miten yhtenäinen kasvun ja oppimisen polku valmistaa työelämään?

2.4.2024 6.39Päivitetty: 4.4.2024 12.38
Lapsia päiväkodissa.
Kuva: Taru Turpeinen

Haluamme, että kaikki saavat riittävät taidot jatko-opintoja ja hyvää elämää varten, ja tähän kuuluvat kiinteänä osana myös tulevaisuuden työelämätaidot. Siksi lapset ja nuoret harjoittelevat jatkuvasti tärkeitä taitoja tulevaisuuden työelämäänsä varten. On tärkeää vahvistaa lasten ja nuorten luottamusta omiin kykyihinsä selvitä erilaisista haasteista. Oman toiminnan ohjaamisen ja itsensä johtamisen taidot ovat yhä merkityksellisempiä nopeasti kehittyvässä nyky-yhteiskunnassa ja pirstaleisessakin työelämässä. Työtä tehdään entistä enemmän erilaisten ihmisten kanssa yhdessä, joten viestintä-, vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot korostuvat lähes kaikissa työtehtävissä.

Voit valita videosoittimen asetuksista tekstityksen suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.Tekijä: Espoon varhaiskasvatus

Opetamme lapsia, nuoria ja huoltajia toimimaan turvallisesti, vastuullisesti ja innovatiivisesti myös digitaalisessa maailmassa. Esimerkiksi tekoäly muuttaa oppilaiden sekä opettajien arkea tavalla ja vauhdilla, jota harva olisi vielä muutama vuosi sitten osannut ajatella. Vaikka tekoälyn käytössä opiskelussa olisi helppo nähdä lähinnä haasteita ja uhkia, se on oikein käytettynä mahdollisuus ja valmistaa osaltaan tulevaisuuden työelämätaitoihin. Ideoinnissa tekoälyä voidaan käyttää vaikka sparraajana. Oppilaiden on myös tärkeää ymmärtää, miten tekoäly toimii ja miten tärkeää tietosuojan huomioiminen on. Tekoälylle ei esimerkiksi pidä antaa terveystietoja, henkilökohtaisia tietoja tai osoitteita.

Vaikka teknologian osuus työelämässä lisääntyy ja tekoäly valtaa alaa, työtä tehdään kuitenkin ihmisten kanssa, myös kansainvälisesti. Esimerkiksi Espoon Karakallion koulussa oppilaat kehittävät vahvasti myös yrittäjyydessä ja kansainvälisessä yhteistyössä tarvittavia taitoja. Koulussa kansainvälisyyttä arkipäiväistetään esimerkiksi oppilas- ja opettajaliikkuvuuksien kautta ja isännöimällä kansainvälisiä vieraita omassa koulussa. Vuosittainen yrittäjyyskilpailuun osallistuminen on saanut koulussa aikaan innostusta ja yhteishenkeä ja tuonut mukanaan menestystä ja osaamista.

Yhteistyön tekeminen hioo monia taitoja

Karakallion koulun 9-luokkalaiset ovat jo kuuden vuoden ajan vuosittain osallistuneet valtakunnalliseen Yritys Hyvä-kilpailuun. Kilpailuun valmistautuminen on oppilaille monialainen opintokokonaisuus. Yhteiskuntaopin, Suomen kielen ja kirjallisuuden ja englannin oppitunneilla työstetään kilpailutöitä ryhmissä. Nuoret muodostavat ryhmät ja ideoivat ja suunnittelevat kilpailutyönsä yhdessä. Projektin aikana harjoitellaan ideoiden toteuttamista, neuvottelua, yhdessä kirjoittamista ja aikatauluissa pysymistä. Jokainen ryhmä saa palautetta työstään jatkotyöskentelyä varten. Hyvän kilpailutyön aikaansaaminen on sitkeyden ja yhteisen motivaation tulosta.

”Nuoret innostuvat omien ideoidensa parissa työskentelemisestä. Töissä saa käyttää luovuutta ja omia vahvuuksiaan, mutta myös soveltaa oppitunnilla opittuja asioita. Kilpailutyö voi olla esimerkiksi mainos, jossa on käytetty Suomen kielen ja kirjallisuuden tunnilla opeteltuja vaikuttamisen keinoja. Toteutus on tehty videona, jonka kuvaaminen ja editointi on ollut nuorten erityisosaamista, ja he ovat päässeet siinä yhdessä loistamaan ja samalla oppimaan”, kuvailee lehtori Minna Uusi-Rauva Karakallion koulusta.

Karakallion oppilaat ovat olleet viime vuosina Yritys hyvä -kilpailussa todella menestyksekkäitä. Voittotöitä on tehty muuan muassa yrittäjyyteen, kestävään kehitykseen ja mielenterveyteen liittyen. Yhdessä työn tekeminen samanhenkisessä ryhmässä, jossa kiinnostuksen kohteet kohtaavat, saa usein upeita tuloksia aikaan. Parhaat työt syntyvät ryhmissä, joiden jäsenillä on hyvät sosiaaliset taidot. Kavereita kannustetaan, jokainen otetaan mukaan ideointiin ja kaikkien vahvuudet valjastetaan yhteiseen käyttöön.

Asiantuntijataidoista puhutaan yhtenä tulevaisuuden työelämätaitojen merkittävimpinä taitoina. Asiantuntijataitoihin kuuluu muun muassa tiedonhakutaidot, tiedon soveltamisen ja kriittisen arvioinnin taidot sekä ongelmanratkaisu- ja päätöksentekotaidot. Kaikki näitä tarvitaan ja harjoitellaan koko ryhmän sitoutumista vaativan työn tekemisessä. Motivaatio hyvän kilpailutyön tekemiseen kasvaa usein työn edetessä. Kilpailuun osallistuminen on nuorille konkreettista ja palkitsevaa. Osa kilpailutyöstä pitää aina tehdä englanniksi, joten kielitaito monipuolistuu ja oman idean mahdollinen kansainvälinen näkökulma tulee harkittavaksi jo valmisteluvaiheessa.

Kansainvälisyystoiminta kasvattaa rohkeutta

Karakallion koululla on Erasmus+ akkreditointi ja koulu tekee suunnitelmallista, monivuotista ja strategista kansainvälisyystoimintaa. Toiminta liikkuvuuksineen ja vierailuineen on organisoitunutta ja yhteistyötä tehdään paitsi koulun sisällä oppilaiden ja opettajien kesken myös muiden koulujen kanssa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Kansainvälinen toiminta opettaa kaikille osapuolille kielitaidon lisäksi rohkeutta ja joustavuutta.

8- ja 9-luokkalaiset Erasmus+ vaihtoon lähtevät oppilaat käyvät läpi monivaiheisen hakuprosessin hakemuksista englanninkielisiin haastatteluihin, joka vaatii sitoutuneisuutta, resilienssiä eli tietynlaista selviytymiskykyä ja motivaatiota. Viikon vaihdossa oleva nuori on yksin uudessa ympäristössä, asuu uudessa perheessä ja selvittää asiansa toisella kielellä. Monet tilanteet vaativat paitsi luovuutta myös vahvoja itsensä johtamisen taitoja ja vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja, joita harjoitellaan jatkuvasti koulussa. Liikkuvuuksissa tulee eteen tilanteita eteen, joissa suunnitelmat muuttuvat, on mukauduttava ja joustettava. Aina asioiden selvittäminen ei ole kiinni pelkästään omista taidoista, vaan asiat pitää saada hoitumaan myös toisen kieltä taitamattoman kanssa.

”Vaihdon jälkeen oppilaat pitävät päivänavauksissa kertoen kokemuksistaan, valmentavat seuraavia liikkuvuuksiin lähteviä ja toimivat opasoppilaina kansainvälisille vieraille. Tarjoamme koulussa mahdollisuuksia ylläpitää ja kehittää omia kansainvälisyystaitoja. Meillä käy myös opettajaryhmiä tutustumassa toimintaamme”, kuvailee historian ja yhteiskuntaopin lehtori Riitta Mikkola Karakallion koulusta.

Opinto-ohjaus tukee tulevaisuuden suunnittelussa

Lukion opinto-ohjauksessa työ kiteytyy niin lukiokoulutuksen suorittamiseen kuin tulevaisuuden mahdollisuuksien tarkasteluun. Painopisteenä on ensin lukio-opinnot, mutta aika nopeasti laajennetaan ajattelua siihen, mitä lukio-opintojen jälkeen voisi tapahtua. Lukion alussa orientoidutaan lukio-opintoihin, sitten opiskelijoiden kanssa suunnitellaan ylioppilaskirjoituksia.  Tulevaisuutta tarkastellaan erilaisten opiskelu- ja uramahdollisuuksien sekä työelämän ilmiöiden ja teemojen avulla. Koko lukion aikana ohjauksessa näkökulmaa vaihdetaan lähelle ja kauas, nykyhetkeen ja tulevaisuuteen. Nuoria kannustetaan hankkimaan erilaisia kokemuksia, myös työkokemuksia, ja tarttumaan lukio-opintojen ohessa erilaisiin mahdollisuuksiin, kuten korkeakoulujen opintoihin. Työkokemuksesta voi saada lukio-opintoihin osaamispisteitä.

Ohjaamotalo tukee nuoria palkitulla mallilla

Ohjaamotalolla autetaan alle 30-vuotiaita nuoria kohti omannäköistä elämää. Ohjaamotalo tarjoaa nuorelle joukon ammattilaisia ja palveluita, joiden tarkoituksena on tukea nuorta toiveidensa ja tarpeidensa mukaisesti esimerkiksi koulutukseen, työhön tai muissa sujuvaan arkeen ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa.

Ohjaamotalo ja Työllisyys Espoo järjestävät yhdessä nuorten työnhakua tukevia palveluita ja tapahtumia. Esimerkiksi Taitava työnhakija -ohjauksessa nuori saa yksilöllistä ohjausta ja tukea työnhakuun. Ohjauksessa voidaan esimerkiksi tehdä työhakemusta tai harjoitella työhaastattelua varten. Ohjaamotalon CV-paja järjestetään kerran kuukaudessa Ohjaamotalon Starttipisteellä. CV-pajassa nuori saa parhaat vinkit oman CV:n tekemiseen sekä tarkempaa ohjausta liittyen työnhakuun.

Ohjaamotalon Starttipiste puolestaan on paikka, johon nuori voi tulla ilman ajanvarausta. Siellä nuorta on auttamassa ammattilaiset ja tarvittaessa he ohjaavat ajanvarauksella oleviin palveluihin, kuten Omnian uraohjaukseen. Ohjaamotalon Starttipiste on auki arkisin klo 12.00–16.00.

Lisätietoja palveluista ja tapahtumista saat Ohjaamotalon sivuilta.

  • Ohjaamotalo
  • Lukiokoulutus
  • Nuorisopalvelut
  • Perusopetus
  • Varhaiskasvatus
  • Esiopetus
  • Kasvatus ja opetus
  • Töissä Espoolla