Digitalisoituva liikunta huomioidaan nyt Espoon koulujen pihasuunnittelussa

Koulujen pihasuunnitteluohje määrittelee sekä peruskorjattavien että uusien koulujen pihasuunnittelua. Ohjetta on täydennetty niin, että se huomioi lasten ja nuorten maailman digitalisoitumisen sekä sen vaikutukset liikkumiseen.
Pihasuunnitteluohjeen täydennys merkitsee sitä, että tulevaisuudessa Espoon koulujen pihoilla on valmiudet digitaalisten liikuntapelien asentamiseen. Niitä voivat olla esimerkiksi interaktiiviset palloseinät, joissa voidaan haastaa osallistujia osumaan pallolla tiettyyn kohtaan seinässä tai tekemään määrätty määrä maaleja tietyssä ajassa.
Espoon kaupungin digitalisoituvan liikunnan hankkeen projektipäällikkö Kimmo Leinonen pitää uudistusta merkittävänä. Lapset viettävät paljon aikaa juuri kouluissa, joten sinne on luontevaa tuoda nykyistä enemmän myös digitaalisia liikuntapelejä.
”Pihasuunnitteluohje määrittelee kaikki koulujen pihasuunnittelussa huomioitavat asiat saattoliikenteestä pihavarustukseen. On siis hienoa, että nyt myös digitaalisen liikunnan mahdollisuudet huomioidaan jo suunnitteluvaiheessa”, Leinonen kertoo.
Vuoden 2022 Pelaajabarometrin mukaan 76,2 prosenttia 10–19-vuotiaista pelaa digitaalisia pelejä viikoittain tai useammin. Digitaaliset liikuntapelit voivat innostaa erityisesti niitä, joilla ei ole liikuntaharrastusta. Ne tekevät liikkumisesta hauskaa.
Leinonen haluaakin kumota yleisen ennakkoluulon, jonka mukaan liikunnan digitalisoituminen uhkaa tai vähentää liikkumista perinteisesti koetulla tavalla.
”Digitaalisten liikuntapelien keskeinen vahvuus on huvin ja hyödyn yhdistäminen, mikä toimii monelle pelaamisen lähtökohtana. Liikunta voi tulla pelaamisen sivutuotteena ilman, että pelaaja edes kokee harrastavansa liikuntaa”, Leinonen sanoo.
Espoon kaupungin liikunnan ja urheilun tulosyksikön asiantuntijat konsultoivat suunnittelijoita, jotta digitaalinen liikunta osataan huomioida pihasuunnittelussa.
Digitalisoituvan liikunnan ja urheilun hanke edistää digitaalisten ilmiöiden vaikuttavuutta, parantaa kuntalaisten mahdollisuuksia harrastaa sekä mahdollistaa digitaalisten ilmiöiden kokeilut. Uudet teknologiat vaikuttavat urheilu- ja liikuntalajeihin ja digitaaliset palvelut mahdollistavat uusien harrastustapojen ja ilmiöiden synnyn.
Lue lisää Modernizing sport to foster a new active generation -hankkeesta.