Lasten ja nuorten yhdenvertaisuus rakentaa koko yhteisön hyvinvointia

Yhdenvertaisuus lähtee arvoistamme. Espoon kasvun ja oppimisen toimialalla toimimme avoimesti, oikeudenmukaisesti, tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikilla lapsilla ja nuorilla huoltajineen on meidän silmissämme yhdenvertaiset oikeudet ja velvollisuudet.
Espoolaiset lapset ja nuoret ovat aktiivisia ja yhdenvertaisia yksilöitä, joilla kaikilla on potentiaalia oppia vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
“Rakennamme yhdenvertaista oppimisen polkua varhaiskasvatuksesta esiopetuksen kautta perusopetukseen ja edelleen toiselle asteelle aina oppijalähtöisesti, yhdessä lasten, nuorten ja kotien sekä yhteistyökumppaneiden kanssa”, toteaa Kasvun ja oppimisen toimialajohtaja Harri Rinta-aho.
Luomme kestävää tulevaisuutta yhdessä
Vahvistamme muun muassa alueellista yhdenvertaisuutta turvaamalla jokaiselle alueelle laadukkaat lasten ja nuorten palvelut. Olemme myös aktiivinen kotouttaja. Tavoitteenamme on muun muassa puolittaa maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten oppimistulosten ero kantaväestöön heidän oppimistuloksiaan nostamalla.
Toteutamme palveluja koko espoolaisen yhteisön voimin yhteisöllisyyttä ja osallisuutta korostaen, sillä pidämme lapset, nuoret ja heidän huoltajansa mukana palveluiden suunnittelussa.
Toiminnallamme vahvistetaan nimenomaan lasten ja nuorten yhteenkuuluvuutta ja yhdenvertaisuutta.
Sinun koulu, minun koulu, kaikkien koulu
Seinillä roikkuu siellä täällä asioita, jotka muistuttavat koulun arvoista: oppilaiden työ tasa-arvosta, mietelause kunnioituksesta ja paraatipaikalla alempien luokkien aulassa jättiläismäinen kehystetty kultainen nolla. Lagstads skolassa on jo pitkään tehty ahkerasti töitä sen eteen, että kaikki oppilaat tuntisivat olonsa tervetulleiksi ja tasa-arvoisiksi koulussa. Osallistamalla oppilaita ja henkilökuntaa koulu vahvistaa sanomaa, jonka mukaan kaikki ovat yhtä arvokkaita ja kaikkia on kohdeltava kunnioittavasti.
”Ajattelemme, että jokaisella on oikeus ottaa tilaa. Tämä koskee sekä lapsia että aikuisia. Kenenkään ei pidä kokea tarvetta tekeytyä pienemmäksi kuin on, vaan kaikilla on oikeus näkyä. Kaikilla lapsilla ja kaikilla aikuisilla on jotakin annettavaa. Riippumatta heidän taustastaan, uskonnostaan, toimintarajoitteisuudestaan ja seksuaalisesta suuntautumisestaan. Näillä asioilla ei ole merkitystä. Olemme kaikki ihmisiä ja olemme kaikki upeita”, Lagstads skolan rehtori Agneta Torsell sanoo.
Koulu on yhtenäinen peruskoulu, jossa on vuosiluokat 1–9. Koulussa on myös pienryhmäopetusta luokilla 7–9. Koulurakennuksessa toimivat myös päiväkoti ja esikoulu, Lagstads daghem och förskola. Agneta Torsell ei jää hiljaiseksi tasa-arvosta keskusteltaessa. Hänen täytyy silti pysähtyä miettimään hetkeksi ennen kuin hän vastaa kysymykseen siitä, miten Lagstads skola käsittelee tasa-arvoon liittyviä asioita. Tämä ei kuitenkaan johdu siitä, että hän olisi sanaton, vaan siitä että tasa-arvotyö on osa arkea.
”Kun aloitin työni Lagstads skolan rehtorina, sain alkaa hoitaa edellisen rehtorin rakentamaa perintöä. Hän oli luonut kouluun ilmapiirin, jossa on itsestään selvää, ettemme suvaitse sitä, että joku altistuu loukkauksille tai muulle asiattomalle käytökselle, Agneta kertoo. Uskon että me aikuiset teemme paljon näyttämällä, että olemme mielestämme hyviä sellaisina kuin olemme ja ettei meidän tarvitse olla tietynlaisia kelvataksemme. Osoitamme myös, että oppilaat ovat mielestämme hyviä sellaisina kuin he ovat, emmekä yritä muuttaa heitä”, Torsell selittää.
Kouluvuoden alussa koulun säännöt käydään läpi tulevien seitsemäsluokkalaisten kanssa. Vanhemmat oppilaat auttavat kertomaan uusille oppilaille, miten koulussa toimitaan. Oppilaat itse arvostavat suhtautumistapaa ja yhteisiä pelisääntöjä, joten he ottavat mielellään tehtävän vastuulleen.
”Uusien seitsemäsluokkalaisten on mielenkiintoisempaa kuunnella vanhempia oppilaita kuin minun luennointiani”, Torsell nauraa. Asenteestamme kertoo ehkä jotain se, että koulun maskotti on pehmolelu, jonka olemme pelastaneet roskiksesta. Pehmolelu Ior saa seurata oppilaita joka paikkaan ja se voi myös puhua ja keskustella asioista lasten kanssa, eri tavalla kuin rehtori.
Lagstads skolassa halutaan painottaa, että kaikki ovat tasa-arvoisia. Koulussa juhlistetaan usein erilaisia teemapäiviä, kun sellaisia on kalenterissa. Ajatuksena on yrittää puhua ja keskustella monista erilaisista asioista ja osoittaa, että kaikki ovat tärkeitä. Teemana voi olla erilaiset uskonnot, toimintarajoitteisuus tai seksuaalinen suuntautuminen. On tärkeää nostaa esiin, että yhdenvertaisuus ja tasa-arvo todella koskevat kaikkia. Toukokuun 17. päivänä vietettiin IDAHOT-päivää, jolloin oppilaat saivat ruokatauolla käydä erilaisilla teemaan liittyvillä ohjelmapisteillä.
Entä kultainen nolla paraatipaikalla aulassa? Se symboloi koulun nollatoleranssia loukkauksia kohtaan. Ystäväoppilaat käyvät vuosittain kouluvuoden alkaessa ykkösluokkalaisten luokassa kertomassa nollatoleranssista ja esittelemässä kultaisen nollan. He myös ojentavat opettajalle kultaisen nollan, joka laitetaan esille luokkahuoneeseen. Kultainen nolla muistuttaa päivittäin oppilaita ja henkilökuntaa koulun arvoista.
Espoon Nuorten Pride-kahvilassa hyvä ilmapiiri ja yhteishenki
Nuorten Pride-kahvila on ollut auki syksystä 2021 lähtien Leppävaaran Ohjaamotalossa. Nuorten Pride-kahvilassa tekeminen on hyvin vapaamuotoista, kuten juttelua ja pelaamista, mutta jokaiselle kerralle on suunniteltu jokin teema. Teemana voi olla esimerkiksi vohvelien paistaminen, pinssien tekeminen, kevätistutusten laittaminen, askartelu tai kynsien laittaminen kuosiin.
Pride-kahvilan aukioloaika on keskiviikkoisin kello 16.30–19.30 osoitteessa Lintuvaarantie 2. Kahvilan kävijät ovat ensisijaisesti 13–17-vuotiaita sateenkaarinuoria. Kesällä Pride-kahvila on kesätauolla, mutta avaa ovensa jälleen elokuussa. Pride-kahvilan ohjaajina toimii Helsinki Pride-yhteisön ja Espoon nuorisopalveluiden ohjaajia.
Esteetön Nuori Espoo -tapahtuma
Nuorisopalvelut järjestää kaupunkitasoisen esteettömän lasten ja nuorten tapahtuman yhteistyössä Kehitysvammaliiton kanssa Espoonlahden urheilupuistossa 30.9.2023.
”Laaja tapahtuma-alue mahdollistaa esteettömyyden huomioon ottamisen ja toteuttamisen. Luvassa on monialainen ja toiminnallinen tapahtuma muun muassa erilaisten laji- apuvälinekokeilujen, virtuaalipelien, musiikin ja tanssin parissa. Kyseinen tapahtumaa tarjoaa kivaa tekemistä kaikille”, kertoo kulttuurisen nuorisotyön koordinaattori Nils Nordling.
Espoon monikulttuuriset lukiot
Espoon lukiot ovat monikulttuurisia yhteisöjä, joissa edistetään yhdenvertaisuutta yhteistyössä opiskelijoiden kanssa.
Ruotsinkielistä lukio-opetusta tarjoavassa Mattlidens gymnasiumissa oppilaskunta järjestää säännöllisin väliajoin Queer club -kahvilan. Tarjolla opiskelijoille on kahvia, herkkuja, pelejä ja mukavaa yhdessäoloa.
Leppävaaran lukiossa vietettiin keväällä yhdenvertaisuusviikkoa(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan), jonka yhtenä ohjelmana oli Helsinki Pride -yhteisön ja Espoon kasvun ja oppimisen toimialan sateenkaaripaja, jossa opiskelijat pääsivät tekemään sateenkaarevia rintamerkkejä.
“Pisteellä oli muun muassa tietoa sateenkaarinuorille suunnatusta toiminnasta. Ajatus lähti liikkeelle kansainvälisestä rasisminvastaisesta päivästä, jota tuolla kyseisellä viikolla vietettiin. Jokaisella päivällä oli oma teemansa, jonka puitteissa yhdenvertaisuutta tuotiin esiin muun muassa erilaisen toiminnallisen tekemisen kautta”, kertoo Leppävaaran lukion yhteisöohjaaja Henna Uusisalmi.
Kuninkaantien lukiossa opettajat ovat osana tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman jalkauttamista osallistuneet koulutukseen yhdenvertaisuuteen ja seksuaalisuuden moninaisuuteen liittyen. Koulutuksessa on käsitelty sekä kunnioittavia käsitteitä että toimivia käytäntöjä ja pyritty edistämään tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koulun arjessa.
Lisäksi opiskelijat ovat osallistuneet Nuorten Exitin toimesta tietoiskuihin omien rajojen, seksuaaliväkivallan, seksuaalisen häirinnän, suostumuksen sekä uudistuneen seksuaalirikoslainsäädännön teemoihin liittyen.
Syksylle on suunniteltu etuoikeuskävely -harjoituksen toteuttaminen ensin opettajille, ja myöhemmin myös opiskelijoille. Etuoikeuskävely on harjoitus, jonka avulla voidaan tarkastella yhteiskunnan eri etuoikeuksia ja niiden vaikutuksia sekä omaan käyttäytymiseen että muiden elämään. Sen tavoitteena on tehdä etuoikeudet näkyviksi ja saada käsitys siitä, miltä tuntuu, jos itsellä on tai ei ole tiettyjä arjen etuoikeuksia.
---------------
Tarkemmat tiedot Pride-kahvilan viikko-ohjelmasta voi tarkastaa Instagramista @nuorten_pride_kahvila_espoo
---------------