Kivenlahden hybridiareenan rakentaminen alkaa – liikuntakeskus on osa alueen laajempaa kehittämistä

2.5.2023 9.44Päivitetty: 2.5.2023 12.57
Havainnekuva Kivenlahden hybridiareenasta.
Kivenlahden metroaseman läheisyyteen rakennettavan hybridiareenan on määrä valmistua syksyllä 2024.Kuva: L-arkkitehdit Oy

Kivenlahden palvelut paranevat, kun Hybridiareenaksi nimetty liikunta-, kulttuuri- ja tapahtumakeskus valmistuu. Espoon kaupunki ja hankkeen taustalla oleva kiinteistöyhtiö Kivenlahden Sport Center allekirjoittivat viime viikolla maanvuokrasopimuksen.

Hybridiareena on osa laajempaa Kivenlahden alueen kehittämistä. Höyrylaivantien varteen rakennetaan liikekeskus, joka tuo alueelle uusia palveluja. Liikekeskuksen yhteyteen tulee myös metron toinen sisäänkäynti. Metroaseman läheisyyteen suunnitellaan asuintaloja.  

“Hienoa, että Kivenlahden keskustan uudistukset etenevät. Liityntäpysäköintilaitos valmistui tänä keväänä ja hybridiareenan rakentaminen alkaa pian. Tavoitteena on, että liikekeskus valmistuu loppuvuodesta 2025. Liikekeskukseen on suunnitteilla tilat myös Laurea-ammattikorkeakoululle", kertoo projektinjohtaja Hilkka Julkunen Espoon kaupungilta. 

Hybridiareenan rakentaminen alkaa toukokuussa ja sen on tarkoitus valmistua syksyllä 2024. 

“Tontilla on jo monttu, joten varsinaiset rakennustyöt päästään aloittamaan nopeasti”, kertoo talousneuvos ja kiinteistökehittäjä Heimo Välinen, joka omistaa Kivenlahden Sport Centerin. 

Yli 15 000 neliön areenalle tulee monenlaisia liikuntatiloja, muun muassa ryhmäliikuntatila, padelkenttiä, kuntosali, jääkiekon taitoharjoittelukeskus, tanssistudioita, e-urheilukeskus ja areena, jonka katsomoon mahtuu 1 500 – 1 800 henkeä. Tiloissa voi järjestää myös esimerkiksi kulttuuri- tai yritystapahtumia. 

Areenalle tulee kahvila-, ravintola ja cateringpalvelut sekä 40 metrin korkeudessa sijaitseva kattoterassi, jossa on ulkoilmabaari, ravintola ja lasikatettu uima-allas. 

Kivenlahti sijaitsee erinomaisten kulkuyhteyksien äärellä. Perille pääsee niin metrolla kuin bussilla. Autolla kulkevat voivat pysäköidä uuteen pysäköintilaitokseen, joka sijaitsee tulevan areenan vieressä. Myös polkupyörille löytyy pyöräpaikkoja. 

Hybridiareenan rakentamisen oli tarkoitus alkaa jo aiemmin, mutta korona, sota ja korkojen nousu aiheuttivat viivästyksiä.