Espoon kaupungin myyntilaskutuksessa on ollut yksittäisiä virheitä

11.5.2023 12.20Päivitetty: 6.10.2023 10.30

Espoon kaupunki otti käyttöön uuden taloudenohjausjärjestelmän tammikuussa 2023.

Myyntilaskutuksessa eli Espoon kaupungin asiakkaille lähettämissä yksittäisissä laskuissa ilmeni ongelmatilanteita, minkä vuoksi jotkut asiakkaat saivat aiheettoman maksukehotuskirjeen.

Yksittäiset virheet ilmenivät myyntilaskuissa 1.1.-31.3.2023. Virhetilanteita oli kahdenlaisia:

  • Järjestelmästä ei lähtenyt kaikkia myyntilaskuja asiakkaille, minkä vuoksi asiakas sai aiheettoman maksukehotuksen. Lähetimme laskut näille asiakkaille uudelleen.
  • Maksut eivät kohdistuneet laskutuksessamme oikein, minkä vuoksi asiakas sai turhan maksukehotuksen.

Virheet koskivat vain osaa Espoon kaupungin lähettämiä laskuja.

Peruutimme aiheettomat Svea-perintätoimiston maksumuistutukset järjestelmästämme. Virheet saatiin korjattua 15.5.2023 mennessä.  

Perintätoimet elokuusta 2023 alkaen

Olemme jatkaneet laskujen perintää Svean kanssa portaittain elokuusta alkaen. Perinnästä aiheutuneet viivästyskorot on huomioitu lähetetyissä maksumuistutuksissa siten, ettei asiakkailta ole peritty korkoja viivästysajalta.

Laskujen lähetystapoina Espoon kaupungilla on kirje, e-lasku, suoramaksu, b2b-verkkolasku, Omaposti sekä Suomi.fi. Jos et ole saanut laskua, niin tarkistathan mainitut sähköiset kanavat.

Jos epäilet, että sinulla on maksamattomia Espoon kaupungin laskuja, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme, josta saat tiedon maksutilanteestasi ja voimme käydä sen läpi tarkemmin.

Talouspalvelujen yhteystiedot: https://www.espoo.fi/fi/palvelut/laskut-espoon-kaupungilla-asiakaspalvelun-yhteystiedot

(uutinen julkaistu alunperin 11.5.2023, päivitetty 18.7.2023 ja 6.10.2023)

  • Laskutus