Metro mahdollistaa entistä paremmat palvelut ja lisää Espoon elinvoimaa

30.11.2022 9.02Päivitetty: 18.1.2023 6.46
Espoonlahden metroaseman asemalaituri. Oikeanpuoleisilla raiteilla on metrojuna.
Metron uusi osuus Matinkylästä Kivenlahteen tuo Espooseen viisi uutta asemaa. Kuva Espoonlahdesta. Kuva: Espoon kaupunki

Metron uusi osuus Matinkylästä Kivenlahteen avautuu lauantaina 3.12. Metro tuo Espooseen runsaasti uusia mahdollisuuksia ja varmistaa sen, että kaupunki säilyy elinvoimaisena.

Metro palvelee asukkaita parantamalla liikenneyhteyksiä ja houkuttelee raiteiden varsille asuntoja, palveluja, työpaikkoja ja innovaatiokeskuksia.  

"Emme rakenna pelkästään metroa vaan kaikkea, mitä se mahdollistaa”, toteaa Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä

Yhtenä esimerkkinä metron tuomista mahdollisuuksista Mäkelä mainitsee Euroopan innovaatiopääkaupunkikilpailun (iCapital), jossa Espoon kaupunki on kisan finaalissa yhdessä Marseillen ja Valencian kanssa. Kilpailun tulos ratkeaa 7.12. 

“Metro on mahdollistanut Otaniemen tiedeyhteisön ja Aalto-yliopiston kampusalueen kehittymisen, mihin Aallon, VTT:n, yritysten ja kaupungin yhteinen innovaatiotarina perustuu”, Mäkelä jatkaa. 

Kun liikennöinti Kivenlahteen saakka alkaa, metrolla pääsee entistä paremmin muun muassa Espoon monipuolisiin kulttuuri- ja liikuntapalveluihin. Metro ei kuljeta vain Espoosta Helsinkiin, vaan tuo myös Helsingistä Espooseen.  

Metro muuttaa myös Espoon sisäistä liikennettä. Raiteet yhdistävät Suur-Espoonlahden alueen muun muassa Keilaniemen ja Otaniemen suureen työpaikka- ja opiskelukeskittymään. 

Metron uusi osuus Matinkylästä Kivenlahteen tuo Espooseen viisi uutta asemaa: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Espoonlahden alueen palvelut tulevat entistä paremmin käyttäjien ulottuville. Uusi kauppakeskus Lippulaiva avautui Espoonlahdessa maaliskuussa. Cityconin rakennuttama Lippulaiva on kaksi kertaa suurempi kuin edeltäjänsä, joka purettiin vuonna 2017. Espoonlahden metroasema ja uusi bussiterminaali sijaitsevat Lippulaivan yhteydessä. Metrolla pääsee kätevästi myös Espoonlahden urheilupuistoon. 

Espoonlahden keskusta on yksi Espoon merkittävimmistä kehityskohteista. Pitkän tähtäimen tavoitteena on tiivis ja elävä kaupunkikeskus, jossa on kaupunkimaista asumista ja runsaat palvelut. 

Jo aiemmin valmistuneella metron osuudella Ruoholahdesta Matinkylään on ollut valtava merkitys Espoolle. Raiteet houkuttelevat yrityksiä ja innovaatiokeskittymiä. Metrolla on suuri merkitys myös Otaniemen kansainvälisen kampusalueen kehittymisessä. 

Rakentaminen metron varrella jatkuu vuosia 

Väestöennusteen mukaan asukasmäärä Espoon metrojatkeen alueella kasvaa noin  
22 000 hengellä vuoteen 2031 mennessä. Metron myötä Espooseen syntyy kokonaan uusi Finnoon asuinalue. 

Jo rakennetut asuinalueet tiivistyvät metroasemien ympäristöissä. Länsiväylän pohjoispuolella sijaitsevasta Kiviruukin vanhasta teollisuusalueesta tulee keskeinen osa Kivenlahtea. Kiviruukista kehkeytyy kaupunkimainen asuin-, opiskelu- ja työpaikka-alue, johon tulee sekä kansallisesti että kansainvälisesti ainutlaatuinen bio- ja kiertotalouden innovaatiokeskittymä Cleantech Garden.  

“Rakentaminen ei lopu metron jatkeen valmistumiseen vaan se tulee jatkumaan vielä vuosia. Osa hankkeista on jo toteutusvaiheessa ja osa vasta kaavavaiheessa”, sanoo Espoon kaupunkiympäristön toimialajohtaja Olli Isotalo.  

Metro mahdollistaa sekä taloudellisesti että ympäristön kannalta kestävän kaupungistumisen pitkälle tulevaisuuteen. Tiiviit asemanseudut ja niitä ympäröivät pientaloalueet tarjoavat erilaisia asumisvaihtoehtoja kaikenikäisille asukkaille. Maan alle rakennettu metro mahdollistaa tehokkaan maankäytön maan päällä. 

  • Kaupunkikehitys
  • Innovaatiotyö
Koko Espoo