Merituulentien jalankulku- ja pyörätie on avattu liikenteelle

10.10.2022 6.37Päivitetty: 10.10.2022 7.13
Jalankulku- ja pyörätie kulkee Merituulentien alitse.
Jalankulku- ja pyörätieosuudet erotettiin selkeästi toisistaan.Kuva: Antti Ruokonen, GRK

Espoon pyöräilyn seutureitti Tapiolan ja Espoonlahden välillä kulkee Merituulentien, Etelä-Espoon itä-länsisuuntaisen pääkadun, eteläpuolella. Reitti yhdistyy itäpäässä myöhemmin valmistuvaan Tapiolan Itätuulenkujan pyöräreittiin. Merituulentien jalankulku- ja pyörätien mittava korjausurakka on valmistunut ja reitti on otettu käyttöön.

Urakassa rakennettiin Merituulentien jalankulku- ja pyörätie sekä uudistettiin Tykkitien alikulkuväylä Tapiolassa. Kohteen rakentaminen maksoi 2,2 miljoonaa euroa, johon Traficom on myöntänyt 50% kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman mukaista valtionavustusta.

Puusto ja kasvillisuus huomioitu toteutuksessa

Uusi väylä on rakennettu paikoin nykyiselle paikalleen, mutta myös osittain uuteen maastoon. Kasvillisuutta poistettiin vain parannustyön toteuttamisen vaatima määrä. Jalankulku- ja pyörätien molemmin puolin istutetaan lehtipuita pieninä ryhminä. 

Puustoa pyrittiin säilyttämään mahdollisimman paljon erityisesti liito-oravayhteyksien ja alueen maisemakuvan säilymisen kannalta. Jalankulku- ja pyörätien molemmin puolin istutetaan lehtipuita pieninä ryhminä.

Aikaisempaa avarampi alikulkuväylä

Tykkitien alikulku rakennettiin vanhan alikulun paikalle. Uudet graniittiportaat rakennettiin Merituulentien pohjoispuolen jalkakäytävältä alikulun suulle. Alikulun pensaat säilytettiin ja osittain myös uusittiin. Rakentamisen ajan suljettuna ollut alikulku on jälleen kulkijoiden käytettävissä.

Portaat Tykkitien alikulkuun.Kuva: Antti Ruokonen, GRK

Turvallisuutta ja viihtyisyyttä lisääviä parannuksia

Kaiken kaikkiaan reilun kilometrin pituista reittiä Pohjantien ja Koivu-Mankkaantien välillä parannettiin rakentamalla osin kokonaan uutta ja osin korjaamalla vanhaa. Reitti levennettiin viisi metriä leveäksi ja se valaistaan eteläreunaan sijoitettavilla valaisinpylväillä. Pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden osuudet erotettiin nupukiviraidoin selkeästi toisistaan.

Hakarinteen liittymän itäpuolelle rakennettiin betoninen tukimuuri, jonka päällä on teräskaide. Myös bussipysäkit uudistettiin. Muu ympäristö säilytettiin nurmi- ja niittypintaisena lukuun ottamatta pysäkkejä ja kapeita erotuskaistoja, jotka myöhemmin kivetään. Rakennusurakkaan kuului myös hulevesiviemäreiden sekä sähkö- ja telekaapeleiden suojaputkien asentaminen.

Tapiola