Maailman terveysjärjestön delegaatio tutustui Palvelutoriin 

Julkaistu: 9.5.2022 12.07Päivitetty: 9.5.2022 12.49
7 ihmisen seurue.
Asiointijohtaja Kirsi Remes esitteli WHO:n Euroopan aluejohtaja Hans Klugen sekä perhe- ja peruspalveluministeri Aki Lindénin seurueelle Ison Omenan palvelutoria.Kuva: Ulla-Kaisa Pihlaja

Espoon kaupungin työ hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi sai perjantaina arvovaltaisia tutustujia, kun Maailman terveysjärjestön WHO:n Euroopan aluejohtaja Hans Kluge seurueineen saapui sosiaali- ja terveysministeriön ja Espoon kaupungin vieraaksi Ison Omenan palvelutorille.

Tutustuminen oli osa vierailua, jonka aikana Hans Kluge ja perhe- ja peruspalveluministeri Aki Lindén keskustelivat Ukrainan sodan vaikutuksista terveyteen ja terveysyhteistyöhön Euroopan alueella, terveyskriiseihin varautumisesta, vastaamisesta ja resilienssistä, hyvinvointitaloudesta sekä digitaalisesta terveydestä ja innovaatioista.

Tutustumiskäynnillä kuultiin yhteistyöstä, jota Espoossa hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi tehdään ja johon kaupungilla on vahvat rakenteet ja toimintamallit. Ajankohtaisena asiana kuultiin myös Espoo-tarinan toimeenpanoa tukevan Hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman 2022–2025 painopisteistä.

Julkisia palveluita terveydenhuollosta työllisyyspalveluihin

Palvelutorilla usean erilaisen julkisen palvelun yhteistyö ja työ hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi on läsnä joka päivä. Niin Espoon kaupungin eri toimialojen kuin valtion ja HUS:n palveluita tarjotaan yhdessä paikassa ja asiakas on kaikkien yhteinen. Kuntalaisen arki helpottuu, kun palvelut ovat helposti saavutettavia: sijaitsevat sujuvien julkisten liikenneyhteyksien varrella paikassa, jossa muutenkin asioidaan, ja aukiolot ovat aiempaa laajemmat.

Espoon kaupunki kumppaneineen on kehittänyt palvelutoria asiakkaan palvelupolkuna, ja samalla on mietitty tarkasti tehokkuutta sekä tuottavuutta. Yhteisillä laitteilla, sosiaali- ja neuvottelutiloilla sekä asiakkaiden yhteisillä odotustiloilla on saatu aikaan sekä hyvinvointia että säästöjä.

”Palvelutorilla on myös mahdollista vain oleskella, ei tarvitse olla asiaa tiettyyn palveluun. Haluamme ehkäistä syrjäytymistä ja tarjota yksinäisille paikkoja tavata ihmisiä, kuulua osaksi yhteisöä”, kertoo asiointijohtaja Kirsi Remes.

Maahanmuuttajien neuvontapiste vahvistaa palveluita entisestään

Uusin esimerkki Palvelutorin moniammatillisesta ja asiakaslähtöisestä palvelusta on Maahanmuuttajien neuvontapiste, josta vieraskieliset espoolaiset voivat kysyä apua kaikissa arjen asioissa. Esimerkiksi päiväkotiasioista, opiskelusta ja töistä, terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä asioista ja sosiaalipalveluista. Pisteellä saa myös apua viranomaisasiointiin usealla kielellä.

”Palvelutorilla voimme reagoida asiakkaan tarpeiseen ennakoivasti, ehkäistä ongelmien kertymistä ja vähentää raskaampien palvelujen tarvetta. Tavoitteenamme on siten paitsi luoda hyvinvointia yksilöille, myös säästää julkisia verorahoja”, kertoo vierailun avannut perusturvajohtaja Sanna Svahn.

”Tämä ihmiskeskeinen ja asiakaslähtöinen tapa kehittää palveluita, sekä halu tehdä palvelut mahdollisimman helposti saataviksi, puhutteli vierailijoita”, Remes summaa vierailua.

-----

Ison Omenan palvelutori avattiin elokuussa 2016. Avaamisestaan lähtien Palvelutori on ollut erittäin suosittu, asiakkaita käy vuosittain yli 1,5 miljoonaa. Sittemmin Espooseen on avattu myös toinen, pienempi palvelutori Kalajärven paikalliskeskukseen. Palvelutorikonsepti voitti Espoon kaupunginjohtajan innovaatiokilpailun vuonna 2017(ulkoinen linkki). Espoolaisen palvelutorikonseptin mukaisia palvelutoreja on nykyisin myös muualla Suomessa, muun muassa Lahdessa.

  • Palvelutorit
Matinkylä